مصاحبه با نویسنده کتاب مثبت‌نگری در روان‌شناسی و اسلام

  • شنبه, 14 تیر 1399 01:19
  • بازدید 1087 بار

عنوان کتاب: مثبت‌نگری در روان‌شناسی و اسلام
نویسنده:  سرکار خانم کوثر یوسفی
رشته و مدرک تحصیلی: دانشجوی مقطع دکتری رشته علوم قرآن و حدیث

طفا یک معرفی اجمالی از کتاب خود ارائه فرمایید.
کتاب مثبت نگری در روان شناسی و اسلام درواقع  بررسی تطبیقی میان روان شناسی مثبت غربی و اسلام است. مکتب مثبت نگر یا روان شناسی مثبت در سالهای اخیر از سوی روان شناسان غربی با هدف پیشگیری از بیماری های روانی و بهزیستن در جامعه مطرح شد از همین روی در فصل اول این کتاب دیدگاه این مکتب با تاکید بر برخی از مباحث و نظرات پدر این علم یعنی سلیگمن بیان شده است. در فصل دیگر کتاب بحث بهزیستی و راه دست یابی به آن از دیدگاه اسلام تبیین شده است و به نحوی سرفصل های مطرح شده در روانشناسی مثبت از دید اسلام شرح و تبیین شده است و فصل دیگرکتاب بررسی تطبیقی است میان روانشناسی مثبت غربی و اسلام و اشتراکات و اختلافات آن دو بیان شده است
کتاب حاضر به حل چه موضوعات و دغدغه هایی در جامعه کمک می کند؟
بهزیستی و شادی همواره از پیدایش انسان دغدغه بشر بوده و هست و برای رسیدن به آن مسیرهای مختلفی را آزموده است. در سالهای اخیر برای دست یابی به این هدف روانشناسی مثبت در جوامع غربی شکل گرفت و سعی کرد تا با اصلاح رفتارهای انسان معاصر او را از آسیب های جوامع امروزی دور نگاه دارد و شادی را برای او به ارمغان آورد. این نوع نگرش غربی تا حدودی با نگاه اسلام به زندگی و روش شادی همسو است اما اختلاف های جدی در این زمینه وجود دارد که در نهایت در نوع ایجاد شادی و پایداری آن تفاوت هایی ایجاد می کند.
باتوجه به اینکه رواج رویکرد غربی در جامعه اسلامی می تواند آسیب های زیادی را در پی داشته باشد و در قالب مشاوره ها و روش های تربیتی به مردم پیشنهاد شود از این روی مهم است تا در یک بررسی تطبیقی تفاوت مکتب مثبت نگرغربی و اسلام به خوبی تبیین شود تا جامعه مسلمان از عوارض دیدگاه غربی و لائیک در امان بماند. و از طرفی باتوجه به وحیانی بودن روش بهزیستی در اسلام و عدم خطا پذیری آن نسبت به دیدگاه های ساخته بشری بهترین روش زندگی را به مردم مسلمان عرضه می کند تا از تمام آسیب ها درامان بمانند و شادی و بهزیستی را برای خود به ارمغان آوردند.
 پیش بینی شما از میزان نیاز جامعه در آینده (به ویژه حوزه پژوهش) به موضوع مورد نظر چیست؟
 باتوجه به رویکردی که در جامعه نسبت به روان شناسی مثبت وجود دارد و متاسفانه به دلیل اینکه نظر اسلام درباره بهزیستی و شادی به خوبی در جامعه تبیین نشده است گرایش مردم نسبت به روانشناسی مثبت غرب بیشتر شده است از این روی این نیاز به شدت احساس می شود که در این زمینه باید کارهای پژوهشی بسیاری انجام شود و در قالب دستو العمل های کاربردی و راه کارهای عملی به جامعه ارائه شود.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید