سخن مركز

سخن مركز

سيره پيامبران در طول تاريخ نشان دهنده ارتباط وثيق دين و سياست مى‏باشد. تاريخ، هيچ پيامبرى را سراغ ندارد كه با طاغوت زمان خود مبارزه نكرده باشد حتى آنانى كه توانسته‏اند تشكيل حكومت نيز داده‏اند. دين اسلام و پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله نيز از اين قاعده مستثنى نمى‏باشد. البته اين ارتباط در دين اسلام باتوجه به جامعيت آن به مراتب بيشتر و عميقتر است. اوامر و نواهى دين اسلام فقط به حوزه عبادات و رابطه شخصى انسان با خدا منحصر نمى‏شود بلكه احكام اجتماعى را نيز دربر مى‏گيرد اسلام داراى نظام اقتصادى، نظام قضايى و نظام سياسى خاص خود است. حتى دستورهاى عبادى اسلام با مسايل اجتماعى پيوندى عميق دارد. نماز كه ناب‏ترين رابطه بين بنده و خداست بهتر است كه در جمع و به جماعت خوانده شود. عباداتى مانند حج و نماز جمعه نيز اساسا روح جمعى دارند.

 

خلاصه آنكه دين اسلام توجه وافری به جامعه اسلامی و مسايل مربوط به آن دارد. تشكيل حكومت اسلامی از سوی پيامبر اكرم صلّی اللّه عليه و اله نيز در همين راستا می‏باشد.

براساس ديدگاه شيعه كه مبتنی بر آيات قرآن و روايات نبوی می‏باشد اين وظيفه الهی پس از پيامبر اكرم صلّی اللّه عليه و اله به ائمه عليهم السّلام منتقل می‏شود. حق حكومت، سرپرستی و اداره جامعه اسلامی تا وقتی امام معصوم عليه السّلام در جامعه حضور دارد فقط از آن اوست. اما تكليف جامعه اسلامی در زمانی كه امام عليه السّلام در ميان آنها حضور ندارد چيست؟ رهبر جامعه اسلامی چه شرائطی بايد داشته باشد و از چه‏ اختياراتی برخوردار است؟

كتاب حاضر سعی دارد اين سئوال را براساس آيات، روايات، عقل و نظرات انديشمندان بزرگ شيعه پاسخ گويد. بحث از ولايت فقيه، مبانی مشروعيت آن، حدود اختيارات ولی فقيه و مانند آن از جمله مباحثی است كه حتی پس از پيروزی انقلاب اسلامی ايران به شايستگی مورد توجه قرار نگرفته است.

اين مركز ضمن تشكر فراوان از مؤلف محترم اميدوار است نوشته حاضر مورد توجه انديشمندان محترم اين حوزه خصوصا اساتيد معارف اسلامی كه وظيفه تبيين نظريه ولايت فقيه را در دانشگاه‏ها بر عهده دارند قرار بگيرد.

نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها مركز برنامه‏ ريزی و تدوين متون درسی گروه انقلاب اسلامی‏

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
محتوای بیشتر در این بخش: مقدمه‏ »

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید