فصل هشتم: مدت حكومت حاكم

مدت حكومت حاكم

فصل هشتم در بيان مدت حكومت حاكم اسلامى است مدت حكومت مادام العمر بگونه‏اى كه در بعضى ازممالك جهان متداول است نيست - كه حاكم هر نوع خلاف مصالح عامه هم عمل كند عوض نگردد و تبديل رئيس دراين گونه رژيمها با مرگ يا با كودتا است. اين قسم حكومتها بدترين شكل حكومتها است. زيرا حكام مادام العمر براى‏حفظ مقام مجبور نيستند بمردم خدمت كنند بلكه مجبورند دستگاه حكومت را بنفع خود تقويت كنند و كسانى را كه‏احساس خطر از ناحيه آنها براى مقام خود مى‏كنند از بين ببرند.

 بگفته مونتسكيو"همه پادشاهان ميل دارند مستبد و مطلق العنان باشند و بآنها گفته نشود بهترين وسيله برای‏رسيدن باين مقصود جلب محبت و علاقه ملت است و لكن بدبختانه آنها هميشه اين نصائح را مسخره تلقی می‏كنندزيرا نفع شخصی ايشان اين است كه ملت ضعيف و بيچاره باشد تا هيچوقت نتوانند در مقابل آنها مقاومتی ابرازدارند_114_"

و نيز حكومت اسلامی محدود بزمان معينی نيست، مانند آنچه در بسياری از ممالك جهان درعصر ما متداول است‏و ما بچشم خود می‏بينيم كه هر چند سال يك بار در اين ممالك چه خونهائی ريخته می‏شود و چه پولهائی مصرف‏می‏گردد و چه مصيبتهائی بر ملل وارد می‏شود.

بلكه حاكم ماداميكه عمل بوظائف قانونی خود می‏كند و كوشا در برقرار نمودن نظام عادله هست و مصلحت مردم‏و امت اسلام را درنظر دارد و با خارجی‏ها زد و بند غير مشروع نمی‏كند و كفار را بهر عنوانی ولو به عنوان مستشارمسلط بر ملت نمی‏كند در مقام حكومت باقی است ولی يك خلاف عمدی موجب سلب عدالت او می‏گردد و حاكم‏خود بخود از مقام حكومت عزل می‏شود و حاكم ديگری كه واجد شرائط باشد، بدون سروصدا و دست و بندی، برحسب جعل خدای تعالی جانشين او می‏شود.

بدون ترديد اين طريق بهترين طرق است و مفاسد نظامهای ديگر را ندارد و چنانچه حاكم خلاف كار از منصب كنارنرفت بر علماء اسلام و ملت مسلمان واجب است كه بهر نحوی كه صلاح بدانند او را بر كنار كنند، همان نحو كه‏مسلمانان با عثمان خليفه سوم نمودند.

زيرا بعد از آنكه عثمان ثروتهای عمومی ملت رابميل خود مصرف می‏نمود و نزديكان و خويشان خود را بمردم‏مسلط ساخت و اموال مسلمين را چپاول كردند و به تجاوز و خود كامگی ادامه دادند و احكام اسلام را كنار نهادند ومردمان نيك و بزرگوار از او خواستند كنار رود و او قبول نكرد و در جواب گفت: لباسی كه خدا بمن پوشانده است از تن‏بيرون نمی‏كنم.! در حالی كه خدا اين لباس را باو نپوشانيده بود بلكه خليفه دوم و عبدالرحمن بن عوف پوشانده بودند،بعلاوه مسلمانان با او بيعت كردند به شرط آنكه به كتاب خدا و سنت پيغمبر عمل كند و او باين شرط عمل نكرد ومسلمانان مجبور شدند او را بزور از كار بر كنار كنند.

بهر حال حكومت اسلامی محدود است بعمل بكتاب و سنت.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

پیام هفته

همکاری با نفوذیان خائن و اختلاس‌گران بی دین
قرآن : لِيَحْمِلُوا أَوْزارَهُمْ کامِلَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ مِنْ أَوْزارِ الَّذينَ يُضِلُّونَهُمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ أَلا ساءَ ما يَزِرُونَ (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: تا روز قیامت بار گناهان خود را تمام بردارند ، و [ نیز ] بخشی از بار گناهان کسانی را که ندانسته آنان را گمراه می کنند. آگاه باشید ، چه بد باری را می کشند.حدیث: و ایما داع دعی الی ضلالة فاتبع علیه، فان علیه مثل اوزار من اتبعه، من غیر ان ینقص من اوزارهم شیئا!: (مجمع‌البیان، ج6، ص 365)ترجمه: ... و هر کس دعوت به ضلالت کند و از او پیروی کنند همانند کیفر پیروانش را خواهد داشت، بی آنکه از کیفر آنها کاسته شود.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید