پیشگفتار

پيشگفتار

از جمله مباحث مهمّ فقه، بحث درباره آداب تجارت و معامله و فروع و شعب آن است كه از زمان شيخ الطّائفه تا عصر حاضر، همواره، مطرح و مطمح نظر بوده است. از بهترين تأليفاتى كه در اين موضوع به رشته تحرير كشيده شده است كتاب المكاسب اثر شيخ الفقهاء و استاذ المجتهدين، شيخ مرتضى انصارى ... قدّس سرّه الشّريف ... است.

 

با ظهور شيخ انصاری، فقه جعفری وارد مرحله تكاملی خود شد. آن بزرگوار با تأسيس مبانی جديد، به نحو بارز و بی‏سابقه‏ای، بر عمق و دقّت نظر مباحث فقهی افزود. كتاب ديگر شيخ، فرائد الاصول معروف به رسائل، نيز در تكامل مباحث اصول تأثير عميق بر جای نهاده است. شدّت و وسعت تأثير آن مرحوم در آراء و نظريات فقه و اصول چنان بوده است كه تا زمان حاضر كتب وی در مراحل عالی حوزه‏های علميّه تدريس می‏شود و گروه بزرگی از علمای زبده و فقهای طراز اوّل به شرح آثار او يا تأليف كتابهای مستقل به سياق آنها همّت گماشته‏اند.

از جمله بزرگانی كه در عصر حاضر به اين مهّم پرداخته‏اند، حضرت آية اللّه العظمی امام خمينی ... مدّ ظلّه العالی ... است.

معظّم له در خلال سالها تدريس خارج فقه در حوزه‏های قم و نجف اشرف، علاوه بر تأليفات ديگر فقهی ، هفت جلد كتاب نيز در زمينه آداب و احكام تجارت و معامله نگاشته‏اند، دو جلد اوّل، با عنوان المكاسب المحرّمه، اختصاص به مباحث مربوط به معاملات حرام دارد و پنج جلد ديگر كه كتاب البيع نام دارد در باب احكام و اقسام معامله تدوين شده است.

بحث از ولايت فقيه در كتب فقهی به مناسبتهای مختلف مطرح شده است و از آن جمله است در كتاب الوصايا، كتاب الارث و ... يكی ديگر از اين مناسبتها، بحث درباره نحوه و اوليای تصرّف در اموال كسانی است كه تصرّف آنان در اموالشان، شرعا، معتبر نيست.

مرحوم شيخ انصاری- رضوان اللّه تعالی عليه- در كتاب مكاسب، در سرآغاز اين بحث (در صفحه 153) می‏فرمايد: از جمله اوليای تصرّف در مال كسی كه استقلال تصرّف در مال خود را ندارد، حاكم است. و مراد از حاكم، فقيهی است كه شرايط افتاء در او جمع باشد. در اين بحث، به واسطه درخواست اكثر شركت‏ كنندگان در مجلس درس، مناسب ديديم كه مناصب فقيه را متذكّر شويم.

حضرت امام خمينی، نيز به تبع مرحوم شيخ انصاری، به هنگام بحث درباره موضوع مذكور، به طرح مسأله ولايت فقيه پرداخته‏اند و صفحات 459 تا 520 جلد دوّم كتاب البيع را به اين مقوله اختصاص داده‏اند كه ترجمه آن را اينك پيش رو داريد.

درباره اين ترجمه‏

آشنايان با متون فقهی بر دشواريهای خاصّ و توانفرسای ترجمه اين متون، به خوبی، آگاهند: دشواريهايی كه در ترجمه متون درسی، به ويژه درس خارج، دو چندان می‏شود. ايجاز و اختصار و آكندگی از اصطلاحات، كه بارزترين وجوه اين متون محسوب‏ می‏شوند، عرصه را چنان بر مترجم تنگ می‏كنند كه در اغلب موارد، جز توسّل به ترجمه آزاد و نقل مضمون، چاره‏ای نخواهد داشت. ترجمه تحت اللّفظی اين متون ... اگر ممكن و معقول باشد- كاری در حدّ اعجاز است. صرف‏نظر از علل مربوط به محتوای اين متون، علّت عمده كمبود متون مترجم معتبر در اين زمينه، همين است.

باری، آنچه به اجمال تمام درباره اين ترجمه می‏توان گفت اين است كه كوشش بسيار شده است كه ضمن حفظ اصالت متن و رعايت امانت، تا حدّ ممكن، صورت روشنی از متن در ترجمه انعكاس يابد، تا علاوه بر اهل فنّ، ديگر علاقه‏مندان نيز بتوانند بهره‏ای از اين مباحث برگيرند؛ و اللّه ولیّ التّوفيق.

بر ذمّه خود می‏داند كه از حضرت آية اللّه رضوانی و آقای دكتر ابو القاسم گرجی و ساير فضلای بزرگواری كه با تأمّل در اين ترجمه نظر كردند و با تذكّرات ارزشمند خود بر صحّت و دقّت آن افزودند، مراتب امتنان خود را ابراز دارد. همچنين از آقايان مرتضی حاج علی فرد، جعفر كيوانی و مرتضی شفيعی شكيب كه ترجمه و ويرايش اين اثر را بر عهده داشته‏اند، نهايت تشكّر و تقدير خود را اعلام داشته، توفيق روزافزونشان را در خدمت به فرهنگ و معارف اصيل اسلامی از درگاه خداوند متعال مسئلت می‏نمايد.

 

اداره كلّ انتشارات و تبليغات‏

 

 

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
محتوای بیشتر در این بخش: مدخل »

پیام هفته

تحمیل نظر خویش بر آگاهان
قرآن : ... ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: هیچ کس (حتی پیامبر) حق ندارد به مردم بگوید به جای خدا مرا عبادت کنید.حدیث: روی الحلبی قلتُ لاَبی عبدالله علیه السلام ما أدنى ما یکون به العبد کافراً ؟ قال: « أن یبتدع به شیئاً فیتولى علیه ویتبرأ ممّن خالفه (معانی الاخبار ، ص 393)ترجمه: ... حلبی روایت می کند که از امام صادق (ع) پرسیدم : کمترین سبب کافر شدن انسان چیست؟ فرمودند : این‌که بدعتی بگذارد و از آن بدعت جانبداری کند و از هر کس با او مخالفت کند روی برگرداند و آنان را متهم و منزوی سازد.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید