مقدمه‏

انسان آزادی حکومت

مقدمه‏

الحمد لله رب العالمين و صلى الله على سيدنا محمد و آله الطاهرين‏

نعمت الهى و هديه والاى شريعت ناب محمدى (صلى الله عليه و آله) اگر قدرشناسى نشود و شكرش بجاى آورده نشود، بيم عذابى سخت و فتنه‏اى عظيم، اجتناب‏ناپذير است.

 

اصل «ولايت فقيه»، اين نقطه درخشان نظام اسلامی كه در گذر زمان و حيات پربركت خود، به خوبی ضرورت وجودی خود را به اثبات رسانده، برای تعالی و رشد هر چه والاتر اين نهضت پويا نيز نيازمند تبيين، ترويج و تحقّق علمی و عملی در عمق وجود آحاد و عناصر شكل‏دهنده و تعالی‏بخش اين نظام به ويژه نخبگان علمی، فرهنگی و سياسی است.

اگر چه ده‏ها جلد كتاب و صدها منشور در اين رهگذر به زيور طبع آراسته و كام تشنگان اين زلال حقيقت را سيراب كرده است، لكن جايگاه اصلی مهندسی نظام و حفظ خط و جهت آن در معركه‏های سخت و گذرگاه‏های وسوسه‏انگيز شياطين عنود- كه جز به هدم و نابودی اين ملّت قدرشناس و با ايمان و استوار نمی‏انديشند، ايجاب می‏نمايد تا اين سبيل نجات و فلاح را در بيان و نگاهِ ژرف و دقيق هدايت‏يافتگان به اين مقام رفيع، واكاوی نماييم.

چه اينكه ايشان حجت را تمام نموده و برايمان شبهه‏ای باقی نگذاشته‏اند، نكند ما نيز مخاطب كلام نورانی حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) قرارگيريم:

 «لَوِ اقْتَبَسْتُمُ الْعِلْمَ مِنْ مَعْدِنِهِ وَ شَرِبْتُمُ الْمَاءَ بِعُذُوبَتِهِ وَ ادَّخَرْتُمُ الْخَيْرَ مِنْ مَوْضِعِهِ وَ أَخَذْتُمُ الطَّرِيقَ مِنْ وَاضِحِهِ وَ سَلَكْتُمْ مِنَ الْحَقِّ نَهْجَهُ لَنَهَجَتْ بِكُمُ السُّبُلُ وَ بَدَتْ لَكُمُ الْأَعْلَامُ وَ أَضَاءَ لَكُمُ الْإِسْلَامُ فَأَكَلْتُمْ رَغَداً وَ مَا عَالَ فِيكُمْ عَائِلٌ وَ لَا ظُلِمَ مِنْكُمْ مُسْلِمٌ وَ لَا مُعَاهَدٌ ...»؛ اگر علم و دانش را از معدنش بدست می‏آورديد، و آب را گوارا می‏نوشيديد و خير و خوبی را از جايگاهش دريافت می‏كرديد، و راه را از قسمت روشنش طی می‏كرديد، و به راه حق و درست گام برمی‏داشتيد؛ راه‏ها برای شما روشن می‏گشت و نشانه‏ها برای شما آشكار و اسلام برای شما می‏درخشيد، و به خوشی و فراوانی می‏خورديد، و عائله‏مندِ گرفتاری در ميان شما باقی نمی‏ماند، و به هيچ مسلمان و غير مسلمانی كه در عهد و پيمان شمايند، ستم نمی‏شد ...

لذا بر آن شديم تا در مجموعه‏ای مختصر- و به عنوان حلقه اول از كتب سطح‏بندی‏شده در موضوع ولايت فقيه- به ارائه ديدگاه مبارك حضرت امام خمينی (قدس سره) و خلف صالح و برحقش مقام معظم رهبری (ادام الله ظله) بپردازيم.

برای تهيه اين مجموعه، ابتدا مجموعه بيانات و نوشتارهای اين دو بزرگوار جمع‏آوری و پس از تنظيم نمايه‏های موضوعی و فهرست‏نويسی از موضوعات، حداكثر دقت در طبقه‏بندی موضوعات و استخراج نظام موضوعات به عمل آمد تا محصول اين پژوهش با منظومه فكری اين بزرگواران انطباق بيشتری داشته‏باشد.

                       

نكات قابل توجه در اين اثر:

1. با مراجعه به بانك‏های سؤالات موجود در موضوع ولايت فقيه، چه در محيطهای دانشجويی و چه در ميان ديگر جوانان جامعه، می‏بينيم كه امكان پاسخگويی كامل و دقيق به اكثر قريب به اتفاق پرسش‏های مطرح‏شده، از مجموعه بيانات اين دو كارشناس برجسته دينی وجود دارد؛ كه اين خود خبر از اشراف اين بزرگواران نسبت به فضای ذهنی جوانان جامعه و دغدغه پاسخگويی به سؤالات رايج و شبهات پيدا و پنهان در اين موضوع محوری معارف دين دارد.

2. ارائه استدلال‏های محكم و قابل درك برای سطوح مختلفِ مخاطبين، كه از ويژگی‏های كلام حضرت امام (قدس سره) و خلف صالح آن بزرگ‏مرد، رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) است.

3. توجه به چالش‏های علمی و اجتماعی بحث ولايت فقيه و تبيين مدخل‏ها و شيوه‏های پاسخگويی به شبهات اين حوزه با استنادات قوی از آيات و روايات در سرشاخه‏های مختلف اين موضوع، يكی ديگر از ويژگی‏های كم نظير اين اثر است.

4. نظام موضوعات جامع و طبقه بندی علمی مباحث مطرح شده در بيانات اين دو بزرگوار كه دستيابی به مباحث موردنظر را برای مخاطب آسان می‏كند.

در اينجا لازم است از پژوهشگران محترم دفتر فرهنگی فخرالأئمه (عليهم‏السلام) كه در تهيه اين اثر نقش داشته اند؛ حجج اسلام سيد علی‏اصغر اسدی، حميد عسگرلو، محمدرضا رهامی، حمدالله عليرضالو، رمضانعلی رحمتی، غلامرضا شاهلو، محمدرضا طاهری و آقايان سيدفخرالدين موسوی، مجيد تقی‏زاده و محمد جوادی صميمانه قدردانی كنيم.

همچنين از سازمان اوقاف و امور خيريه كه با حمايت خود بستر نشر اين اثر را فراهم آورده و نيز از زحمات برادر بزرگوار جناب آقای مجتبی طالبی در اين راستا سپاسگذاريم.

اميد كه «جامعه‏ی اسلامی ما بتواند با حركت به سمت اهداف عاليه‏ی اسلام، فقه اسلامی را به طور كامل در همه‏ی شؤون و همه‏ی كيفيات زندگی خود به اجرا برساند و ان‏شاءاللّه حضور ولی فقيه و نظام ولايت فقيه ما را به سمت حاكميت روزافزون اسلام در امور اجتماعی و فردی ما سوق بدهد.»

ومن الله التوفيق و عليه التكلان

احمد پناهيان

مسؤول دفتر فرهنگی فخرالأئمه (عليهم السلام)

 

توجه:
• کلیه بیانات حضرت امام خمینی(قدس سره) با نشان «•» مشخص شده اند.
 بیانات و نوشتارهای رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) با نشان «» مشخص می شوند.

                    

                     

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
محتوای بیشتر در این بخش: فصل اول؛ انسان، آزادى، عبوديت‏ »

پیام هفته

تحمیل نظر خویش بر آگاهان
قرآن : ... ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: هیچ کس (حتی پیامبر) حق ندارد به مردم بگوید به جای خدا مرا عبادت کنید.حدیث: روی الحلبی قلتُ لاَبی عبدالله علیه السلام ما أدنى ما یکون به العبد کافراً ؟ قال: « أن یبتدع به شیئاً فیتولى علیه ویتبرأ ممّن خالفه (معانی الاخبار ، ص 393)ترجمه: ... حلبی روایت می کند که از امام صادق (ع) پرسیدم : کمترین سبب کافر شدن انسان چیست؟ فرمودند : این‌که بدعتی بگذارد و از آن بدعت جانبداری کند و از هر کس با او مخالفت کند روی برگرداند و آنان را متهم و منزوی سازد.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید