3-انتصاب يا انتخاب

3. انتصاب يا انتخاب[1]
يکي از ارکان اصلي، بلکه اصلي‏ترين رکن نظام جمهوري اسلامي ايران، ولايت فقيه مي‏باشد؛ زيرا هم مشروعيت نظام وابسته به آن بوده و هم نقطه اصلي تفاوت بين حکومت اسلامي شيعي و ديگر حکومت­ها در مساله ولايت فقيه است. بحث در اين موضوع از ديرباز در ميان فقهاي شيعه مطرح بوده و تمامي قائلين به ولايت فقيه، آن را مبناي نصب از سوي ائمه^ تبيين مي‏کردند؛ يعني معتقد بودند که فقيه جامع الشرايط از سوي امام معصوم× به سمت ولايت منصوب شده است.


پيروزي انقلاب اسلامي در ايران و تشکيل حکومت اسلامي بر مبناي ولايت فقيه، باعث طرح بحث­هاي بيشتر و عميق­تري در اين زمينه گرديد و اين مباحث راه را براي ارائه نظريات جديد هموار نمود. يکي از اين نظریات جديد، نظريه انتخاب بود که از سوي بعضي فقها و انديشمندان (1) مطرح شد و از همان ابتدا مورد نقد و بررسي قرار گرفت.
مطابق نظريه انتخاب، ائمه ، فقهاي جامع الشرايط را به مقام ولايت نصب نکرده‏اند؛ بلکه آنان را به عنوان کانديداها و نامزدهاي احراز مقام ولايت و رهبري جامعه اسلامي به مردم معرفي نموده‏اند تا اين­که مردم به انتخاب خود، يکي از آنان را به عنوان رهبر برگزيده و به اين وسيله، مقام ولايت‏ بالفعل را به منتخب خود تفويض کنند. در اين صورت، براي فقهاي ديگر جايز نخواهد بود که در امر ولايت و حکومت مداخله کنند؛ چه دخالت در امور جزيي و چه دخالت در امور کلي، مگر با اجازه فقيه حاکم و تحت نظر او :
«فلا محالة يصيرالوالي بالفعل من الفقهاء من انتخبة الامة و فوضت اليه الامانة الالهية فهو الذي يحق له التصدي لشؤون الولاية بالفعل و لايجوز للباقين – و ان وجدواالشرايط – مباشرتها الا تحت امره و نظره من غير فرق بين الامور المالية و غيرها و الجزئية والکلية»(2)
نظريه انتخاب بر دو پايه استوار است :
1- ناتمام بودن ادله نظريه انتصاب؛
2- دلايلي که بر لزوم انتخابي بودن رهبر دلالت مي‏کند.
از ديدگاه اين نظريه، ادله انتصاب، هم با اشکال ثبوتي مواجه است و هم با اشکال اثباتي. مقصود از اشکال ثبوتي، آن است که اصولا امکان ندارد ائمه ، فقهاي جامع الشرايط را به مقام ولايت‏بالفعل بر جامعه اسلامي در عصر غيبت کبري منصوب نموده باشند. بنابراين، ديگر نوبت‏ به بحث در مقام اثبات و بررسي ادله نظريه انتصاب نمي‏رسد. (3)
بر طبق نظريه انتخاب، حتي اگر از اشکال ثبوتي انتصاب هم چشم پوشي کنيم، اشکالات اثباتي انتصاب مانع از پذيرش آن مي‏گردند. (4)
نظريه انتخاب در تبيين دومين پايه خود يعني ارائه دلايلي مبني بر لزوم انتخابي بودن رهبر، به روايات متعددي از علي(ع) که در نهج البلاغه يا ديگر منابع روايي از آن حضرت نقل شده، پرداخته است. هدف مقاله حاضر به طور مشخص بررسي همين روايات و ميزان دلالت آن­ها بر ديدگاه انتخاب است؛ لذا به بحث و بررسي تفصيلي در مورد پايه اول نظريه انتخاب نمي‏پردازد. لکن از آنجا که با فرض ورود اشکال ثبوتي بر نظريه انتصاب و عدم امکان صدور چنين نظريه‏اي از سوي ائمه ، ديگر جايي براي بحث و مقايسه دو نظريه (انتصاب و انتخاب) با يکديگر باقي نمي‏ماند؛ لذا ابتدا به طور مختصر به بررسي اشکال ثبوتي مزبور پرداخته و سپس وارد بحث در مورد ادله روايي نظريه انتخاب خواهيم شد.
اشکال ثبوتي بر نظريه انتصاب
بحث از نصب عام فقها در عصر غيبت، اثباتا متوقف بر صحت آن در مقام ثبوت است. از ديدگاه نظريه انتخاب، صحت چنين امري ثبوتا مخدوش است؛ با اين بيان که اگر در يک زمان، فقهاي بسياري واجد شرايط باشند، پنج احتمال در مورد منصوب بودن آنان وجود دارد که هر يک با اشکالاتي مواجه است :
احتمال اول: همه فقهاي واجد شرايط يک عصر به صورت عام استغراقي از جانب ائمه منصوب باشند که در اين صورت هر يک از آن­ها بالفعل و مستقلا داراي ولايت ‏بوده و به صورت مستقل حق اعمال ولايت و حاکميت دارند.
احتمال دوم: همه فقهاي جامع الشرايط به نحو عموم ولايت دارند؛ اما اعمال ولايت جز براي يکي از آن­ها جايز نيست.
احتمال سوم: فقط يکي از فقهاي جامع الشرايط به مقام ولايت منصوب شده است.
احتمال چهارم: همه فقهاي واجد شرايط، منصوب به ولايت ‏باشند؛ لکن اعمال ولايت هر يک از آنان مقيد به هماهنگي و اتفاق نظر با ديگران باشد.
احتمال پنجم: مجموع فقهاي واجد شرايط، من حيث المجموع به ولايت منصوب باشند که در واقع همه آن­ها به منزله امام واحد هستند که واجب است در اعمال ولايت‏ با يکديگر توافق و هماهنگي کنند. البته نتيجه دو احتمال اخير (چهارم و پنجم) يکي است. (5)
از ميان احتمالات پنج گانه فوق، آن­چه با ظاهر نظريه نصب سازگار بوده و از کلام طرفداران اين نظريه به دست مي‏آيد، احتمال اول و دوم است و سه احتمال ديگر اصولا مورد قبول نظريه نصب نمي‏باشد؛ لذا در بررسي اشکالات ثبوتي فقط به اشکالات وارد بر احتمال اول و دوم مي‏پردازيم.
اشکال احتمال اول: اين نوع نصب بر شارع حکيم، قبيح است؛ زيرا فقها غالبا در استنباط احکام و در تشخيص حوادث روزانه و موضوعات مورد ابتلاي جامعه به­ويژه در امور مهمي نظير جنگ و صلح با يکديگر اختلاف نظر دارند. پس در صورتي که همه آن­ها داراي ولايت‏بالفعل بر جامعه باشند و بخواهند فکر و سليقه خود را اعمال کنند، هرج و مرج و نقض غرض لازم مي‏آيد؛ چرا که يکي از غرض­هاي اساسي حکومت، حفظ نظام و وحدت کلمه است. (6)
اشکال احتمال دوم: اولا، فقيهي که حق ولايت دارد، از بين ديگران چگونه معين مي‏گردد؟ اگر هيچ راهي براي تعيين او وجود نداشته باشد، در اين صورت جعل ولايت لغو و قبيح خواهد بود و اگر تعيين او به وسيله انتخاب امت ‏يا اهل حل و عقد يا توسط مجموع فقها باشد که از بين خود يکي را انتخاب کنند، در اين صورت، باز ملاک و معيار انتخاب در تعيين والي اعتبار يافته و واجب است والي بر اساس اين معيار از بين ديگران مشخص شود.
ثانيا، جعل ولايت ‏براي ساير فقها طبق اين فرض عملي لغو و قبيح است؛ چرا که در اين احتمال، شانيت و صلاحيت احراز اين مقام براي همه آنان ثابت است. (7)
نقد و بررسي
همان طور که پيش از اين گفتيم؛ ظاهر کلام فقهايي که قائل به نظريه نصب هستند، دلالت ‏بر اين مي‏کند که آنان احتمال اول و دوم را پذيرفته‏اند؛ لکن در دو مقام جداگانه. بدين معنا که تا زماني که حکومت اسلامي تشکيل نشده و احتمال تزاحمي نيز در بين فقهاي جامع الشرايط وجود ندارد، هر يک از آنان به طور مستقل داراي ولايت‏بالفعل بوده و مجاز به تصرف در امور مي‏باشد (يعني همان احتمال اول)؛ اما پس از تشکيل حکومت اسلامي و يا پيدايش احتمال تزاحم در بين آنان، فقط يکي از آن­ها که داراي شرايط برتر از ديگران باشد، مجاز به اعمال ولايت‏خواهد بود (يعني همان احتمال دوم) و فقهاي ديگر اگر چه ثبوتا داراي ولايت هستند ولي از حيث اعمال ولايت، فقط در محدوده‏اي که با اعمال حاکميت فقيه حاکم متزاحم نباشد، حق اعمال ولايت ‏خواهند داشت.
بدين ترتيب، مشکل بي‏نظمي و هرج و مرج که بر احتمال اول وارد شده است، پيش نخواهد آمد؛ زيرا احتمال اول از ديدگاه نظريه نصب، به صورتي اختصاص دارد که مشکل تزاحم وجود نداشته باشد؛ همان­گونه که در طول قرون متمادي، فقهاي شيعه براساس همين نظريه به تصرف در بسياري از امور عمومي و کفالت ايتام آل محمد عليهم‏السلام پرداخته‏اند، بدون آن­که اعمال ولايت­شان منجر به بي‏نظمي و هرج و مرج گردد.
همچنين بر احتمال دوم نيز اشکالي وارد نيست؛ زيرا اگر چه مطابق اين احتمال، فقط يکي از فقهاي جامع الشرايط که ثبوتا داراي مقام ولايت است و در مرحله عمل و اثبات، مجاز به اعمال ولايت مي‏باشد و آن فقيه نيز (برطبق آنچه از دلالت منطوقي يا مفهومي مقبوله عمر ابن حنظله و نيز سيره عقلاء استفاده مي‏گردد) فقيهي است که واجد شرايط برتر باشد (8) و براي تعيين او از انتخاب اهل حل و عقد يا خبرگان مورد قبول امت استفاده مي‏شود ولي رجوع به خبرگان، به هيچ وجه به معناي پذيرش نظريه انتخاب و عدول از نظريه انتصاب نمي‏باشد، زيرا بين انتخاب فقيه واجد شرايط برتر توسط خبرگان و انتخابي که مورد قبول نظريه انتخاب است، تفاوت فاحشي وجود دارد.
توضيح اين­که ماهيت عمل خبرگان تشخيص مي‏باشد نه انتخاب، زيرا انتخاب چنان­که در کلام طرفداران آن آمده است به معناي تفويض ولايت از سوي انتخاب کنندگان به شخص انتخاب شونده است (9) در حالي که تشخيص، به معناي کشف فقيه واجد شرايط برتر، از بين فقهايي است که حد نصاب شرايط را دارا هستند؛ همان فقيهي که ولايت از سوي ائمه به او تفويض شده و ما فقط عهده­دار شناخت و تشخيص او مي‏باشيم. واضح است که بين اين دو بيان، تفاوت بسياري وجود دارد.
به عبارت ديگر، انتخاب فقيه واجد شرايط برتر توسط خبرگان مطابق نظريه انتصاب، ارزش طريقي دارد، زيرا فقط طريقي است‏ براي تعيين و تشخيص رهبر از بين ديگر فقهاي واجد شرايط در حالي که انتخاب رهبر بر طبق نظريه انتخاب، ارزش موضوعي دارد. بدين معنا که قبل از انتخاب، هيچ يک از فقهاي جامع الشرايط حتي در عالم ثبوت هم داراي ولايت نمي‏باشند و تنها بعد از انتخاب است که فقيه منتخب، ثبوتا داراي مقام ولايت مي‏گردد.
نظريه انتصاب مي‏گويد؛ فقيه واجد شرايط برتر، از سوي ائمه(ع) ثبوتا داراي مقام ولايت است و خبرگان از طريق انتخاب خود، او را تشخيص مي‏دهند و هيچ گونه ولايتي به او تفويض نمي‏کنند در حالي که نظريه انتخاب مي‏گويد، ائمه معصومين(ع) فقهاي جامع الشرايط را به عنوان کانديدا و نامزد مقام رهبري به مردم معرفي کرده‏اند و به هيچ يک از آنان تفويض ولايت ننموده‏اند بلکه اين کار را بر عهده مردم گذارده‏اند و مردم نيز با انتخاب مستقيم يا غير مستقيم خود (ازطريق خبرگان) به يکي از نامزدهاي مقام رهبري، تفويض ولايت مي‏کنند. بدون شک، بين انتخاب به معناي تفويض با انتخاب به معناي تشخيص، فرق زيادي وجود دارد.
اشکال ديگري که بر پذيرش احتمال دوم وارد شده، اين است که اگر فقط يکي از فقهاي واجد شرايط مجاز به اعمال ولايت ‏باشد، آن­گاه جعل ولايت‏براي فقهاي ديگر لغو و قبيح خواهد بود.
در توضيح اين اشکال، مي‏توان چنين گفت که لغويت ‏به معناي بيهودگي است و منظور در اين­جا، اين است که جعل ولايت ‏براي ديگر فقهايي که مجاز به اعمال ولايت نمي‏باشند، بي‏فايده است زيرا فايده مترتب بر ولايت در اعمال آن ظاهر مي‏شود، همان­گونه که فايده مالکيت اموال، تصرف در آن­ها است. بنابراين همچنان که داشتن مال بدون اجازه تصرف در آن، فايده‏اي ندارد و لغو است، جعل ولايت‏ براي يک شخص بدون اجازه اعمال ولايت‏ به او نيز بي‏فايده و لغو است و با توجه به اين مطلب که امام معصوم(ع) حکيم است و کارهاي خود را از روي حکمت انجام مي‏دهد، بنابراين هيچ گاه اقدام به چنين کار لغو و بيهوده‏اي نمي‏کند.
همان طور که ملاحظه مي‏شود، پاسخ اين اشکال مبتني بر آن است که بتوانيم حکمت و فايده‏اي براي جعل ولايت در مورد ديگر فقهاي واجد شرايط که در راس حکومت قرار ندارند، بيابيم. دقت در مساله نشان مي‏دهد که جعل ولايت ‏به صورت مورد بحث، به هيچ وجه لغو و بيهوده نمي‏باشد. توضيح آن­که مساله را در دو حالت مي‏توان بررسي نمود :
الف – حالت قبل از تشکيل حکومت اسلامي مرکزي ؛
ب – حالت ‏بعد از تشکيل حکومت مرکزي اسلامي.
اما در حالت اول، فايده مترتب بر جعل ولايت ‏براي تمام فقهاي جامع الشرايط کاملا واضح است؛ زيرا نتيجه چنين جعلي آن خواهد بود که هر يک از فقهاي مزبور مجاز به مداخله و تصرف در امور مي‏باشد و براي اعمال اين ولايت، به راي يا ابراز رضايت مردمي در قالب بيعت نيازي نيست؛ در حالي که بر طبق نظريه انتخاب، تحقق ولايت‏بالفعل، متوقف بر بيعت مي‏باشد. (10)
اما در حالت دوم، براي ديگر فقهاي واجد شرايط جايز است در اموري که فقيه حاکم در آن­ها مداخله نکرده، تصرف و اعمال ولايت ‏بنمايند؛ اما در اموري که فقيه حاکم در آن­ها مداخله و تصرف کرده، هيچ کس و از جمله فقهاي مزبور، حق مداخله ندارند، مگر با اجازه فقيه حاکم. پس در اين حالت نيز چنين نيست که اعمال ولايت در هيچ امري براي فقهاي ديگر جايز نباشد، تا لغويت لازم بيايد. (11)
از آن­چه تاکنون گفته شد نتيجه مي‏گيريم که اشکال ثبوتي بر نظريه انتصاب وارد نيست و نصب فقهاي جامع الشرايط به مقام ولايت از سوي ائمه با هيچ محذوري در عالم ثبوت مواجه نمي‏باشد. اما اين­که چنين نصبي از سوي ائمه(ع) واقع شده است‏ يا نه، بحث ديگري است مربوط به مقام اثبات که   اين مقاله متکفل بررسي آن نيست و خوانندگان را به کتب معتبري که در اين زمينه نوشته شده است، ارجاع مي‏دهد. (12)
چنان­که پيش از اين نيز اشاره شد، نظريه انتخاب براي اثبات مدعاي خود، ابتدا به رد نظريه انتصاب مي‏پردازد. زیرا اين نظريه خود را در طول نظريه انتصاب مي‏داند و معتقد است که اگر بتوان انتصاب را ثابت کرد ديگر نوبت‏ به بحث در مورد انتخاب و بيعت نمي‏رسد. (13) بحث سابق روشن ساخت که نظريه انتخاب در تحکيم پايه اول خود که اشکال ثبوتي بر نظريه نصب باشد، موفق نيست. اکنون به بررسي پايه دوم اين نظريه که ارائه دلايلي از سنت براي اثبات انتخابي بودن ولي فقيه است، مي‏پردازيم.
ادله لزوم منتخب بودن ولي فقيه
نظريه انتخاب در لزوم منتخب بودن ولي فقيه و رهبر حکومت اسلامي در زمان غيبت، به روايات متعددي استناد کرده که دوازده روايت آن از علي(ع) نقل شده است. دلالت اين روايات دوازده گانه بر مقصود نظريه انتخاب، از ديگر احاديث قوي­تر بوده و سند آن­ها نيز نسبت ‏به ديگر روايات، وضعيت ضعيف­تري ندارد. لذا اگر با استناد به اين روايات نتوان انتخابي بودن ولي فقيه را اثبات کرد، بدون شک با استدلال به احاديث ديگر نيز چنين امري ميسور نخواهد بود. براين اساس، در مقاله حاضر تنها به بررسي روايات پيش گفته مي‏پردازيم :
پس از کشته شدن عثمان، هنگامي که مردم براي بيعت ‏با اميرالمؤمنين(ع) هجوم آوردند، آن حضرت فرمود :
«دعوني والتمسوا غيري... واعلموا ان اجبتکم رکبت‏بکم ما اعلم و لم اصغ الي قول القائل و عتب العاتب و ان ترکتموني فانا کاحدکم و لعلي اسمعکم و اطوعکم لمن وليتموه امرکم و انا لکم وزيرا خير لکم مني اميرا .» (14)
مرا واگذاريد و شخص ديگري را براي اين مسؤوليت انتخاب کنيد... و بدانيد که اگر من دعوت شما را اجابت کنم، بر اساس آنچه خودم مي‏دانم بر شما حکومت‏خواهم کرد و به گفته اين و آن و سرزنش افراد گوش نخواهم داد؛ ولي اگر مرا واگذاريد، من نيز همانند يکي از شما هستم و شايد من شنواترين و مطيع‏ترين شما باشم نسبت‏به کسي که حکومت‏خويش را به وي بسپاريد و من وزير و مشاور شما باشم، برايتان بهتر است تا امير شما باشم.
2- طبري در تاريخ خود به سند خويش از محمد حنفيه روايت نموده که گفت :
«کنت مع ابي حين قتل عثمان، فقام فدخل منزله فاتاه اصحاب رسول الله(ص) فقالوا : ان هذا الرجل قد قتل و لابد للناس من امام و لا نجد اليوم احدا احق بهذاالامر منک لا اقدم سابقة و لا اقرب من رسول الله(ص) فقال: لا تفعلوا فاني اکون وزيرا خير من ان اکون اميرا فقالوا: لا والله ما نحن بفاعلين حتي نبايعک قال: ففي المسجد فان بيعتي لاتکون خفيا (خفية) و لاتکون الا عن رضي المسلمين .» (15)
من پس از کشته شدن عثمان در کنار پدرم علي(ع) بودم. آن حضرت به منزل وارد شد و اصحاب رسول الله(ص) اطراف وي اجتماع نمودند و گفتند: اين مرد (عثمان) کشته شد و مردم ناگزير بايد امام و رهبري داشته باشند و ما امروز کسي را سزاوارتر از تو براي اين امر نمي‏يابيم. نه کسي سابقه تو را دارد و نه کسي از تو به رسول خدا(ص) نزديکتر است.
علي(ع) فرمود: اين کار را انجام ندهيد؛ چرا که من وزير شما باشم بهتر از اين است که اميرتان باشم. گفتند: نه به خدا سوگند، ما دست‏برنخواهيم داشت تا با تو بيعت کنيم. حضرت فرمود: پس (مراسم بيعت) در مسجد باشد؛ چرا که بيعت من مخفي نيست و جز با رضايت مسلمانان عملي نمي‏باشد.
در اين روايت، علي(ع) براي رضايت و نظر مسلمانان اعتبار قائل شده و ولايت را از نظر آنان ناشي دانسته است.
3 – ابن اثير مورخ معروف در کتاب «کامل‏» خود آورده است :
چون روز بيعت فرا رسيد – و آن روز جمعه بود – مردم در مسجد گرد آمدند و علي(ع) بر منبر بالا رفت و در حالي که مسجد پر از جمعيت و همه سراپا گوش بودند، فرمود :
«ايهاالناس – عن ملا و اذن – ان هذا امرکم ليس لاحد فيه حق الا من امرتم و قد افترقنا بالامس علي امر و کنت کارها لامرکم فابيتم الا ان اکون عليکم الا و انه ليس لي دونکم الا مفاتيح مالکم و ليس لي ان آخذ درهما دونکم .» (16)
اي مردم! اين امر (حکومت) امر شمااست. هيچ کس به جز کسي که شما او را امير خود گردانيد، حق امارت بر شما را ندارد. ما ديروز هنگامي از هم جدا شديم که من قبول ولايت را ناخوشايند داشتم؛ ولي شما اين را نپذيرفتيد. آگاه باشيد که من کسي جز کليد دار شما نيستم و نمي‏توانم حتي يک درهم را به ناروا از بيت المال برگيرم.
4 – در نهج البلاغه از علي(ع) آمده است که فرمود :
«و انماالشوري للمهاجرين والانصار فان اجتمعوا علي رجل و سموه اماما، کان ذلک ( لله) رضا، فان خرج عن امرهم خارج بطعن او بدعة ردوه الي ما خرج منه، فان ابي قاتلوه علي اتباعه غير سبيل المؤمنين و ولاه الله ما تولي .» (17)
شورا با شرکت مهاجرين و انصار صورت مي‏پذيرد. اگر آنان بر شخصي وحدت نظر پيدا کرده و او را امام خويش قرار دادند، اين امر مورد رضايت‏خداوند است. اگر کسي به سبب عيب جويي يا بر اثر بدعتي از جرگه آنان خارج گرديد و بر امام خود خروج نمود، او را به راهي که از آن خروج نموده بازگردانند و اگر امتناع کند به خاطر پيروي از غير راه مؤمنان، با او بجنگند و خداوند او را به راهي که خود انتخاب کرده است، واگذار خواهد کرد.
5 – در نامه اميرالمؤمنين(ع) به شيعيان خويش آمده است :
«و قد کان رسول الله (ص) عهد الي عهدا فقال: يا ابن ابي طالب لک ولاء امتي فان ولوک في عافية و اجمعوا عليک بالرضا فقم بامرهم و ان اختلفوا عليک فدعهم و ما هم فيه .» (18 )
پيامبر خدا (ص) با من پيماني بسته، فرمود: اي پسر ابي طالب! ولايت‏بر امت من از آن تو است، پس اگر با رضا و رغبت، ترا به ولايت‏خويش برگزيدند و با رضايت‏بر خلافت تو اجتماع و اتفاق نمودند، ولايت آنان را به عهده بگير و اگر بر خلافت تو اختلاف کردند، آنان را با آنچه در آن هستند، واگذار.
از اين کلام استفاده مي‏شود که اگر چه طبق اعتقاد ما، خلافت ‏براي اميرالمؤمنين(ع) با نصب ثابت ‏بود و روايت نيز بر آن دلالت دارد، لکن نظر مردم نيز در قبول و پذيرش ولايت مؤثر بوده و اين امر، امر آنان است و در طول نص و در رتبه متاخر از آن داراي اعتبار مي‏باشد. (19)
6 – در کتاب سليم ابن قيس از اميرالمؤمنين(ع) روايت‏شده که فرمود :
«والواجب في حکم الله و حکم الاسلام علي المسلمين بعد مايموت امامهم او يقتل ... ان لايعملوا عملا و لايحدثوا حدثا و لايقدموا يدا و لا رجلا و لايبدؤواالشي‏ء قبل ان يختاروا لانفسهم اماما عفيفا عالما و رعا عارفا بالقضاء و السنة يجمع امرهم ...» (20)
آن­چه در حکم خدا و حکم اسلام پس از مرگ يا کشته شدن امام مسلمانان بر آنان واجب است... اين است که عملي انجام ندهند و دست‏به کاري نزنند و دست‏يا پا جلو نگذارند و کاري را شروع نکنند پيش از آنکه براي خويش امام و رهبر پاکدامن، آگاه، باتقوي، آشنا به قضاء و سنت که کار آنان را سر و سامان دهد، انتخاب کنند.
از اين حديث استفاده مي‏شود که انتخاب امام بر مردم مسلمان واجب بوده و اين انتخاب، منشا اثر است ولي در رتبه‏اي پس از اختيار خداوند. پس در شرايطي نظير عصر غيبت که «امام منصوب‏» در جامعه نيست، انتخاب مردم همان چيزي است که امامت ‏با آن منعقد مي‏شود.(21)
نظريه انتخاب علاوه بر روايات فوق، به اخبار ديگري که اختصاص به موضوع بيعت دارد نيز استناد کرده و آن­ها را از ادله‏اي دانسته که بر لزوم انتخابي بودن رهبر در زمان غيبت دلالت مي‏کند. بسياري از اين اخبار که دلالتي صریح­تر از ديگر روايات دارند، از علي(ع) نقل شده‏اند که اينک به نقل و بررسي آن­ها مي‏پردازيم:
7 – در ارشاد مفيد آمده است که مطابق روايت‏شعبي، هنگامي که عبدالله ابن عمر ابن خطاب و سعد ابن ابي وقاص و محمد ابن مسلمه و حسان ابن ثابت و اسامه ‏ابن زيد از بيعت اميرالمؤمنين(ع) سرپيچي کردند، آن حضرت ضمن خطبه‏اي فرمود :
«ايهاالناس انکم بايعوني علي ما بويع عليه من کان قبلي و انما الخيار للناس قبل ان يبايعوا فاذا بايعوا فلا خيار لهم و ان علي الامام الاستقامة و علي الرعية التسليم و هذه بيعة عامة من رغب عنها رغب عن دين الاسلام و اتبع غير سبيل اهله و لم تکن بيعتکم اياي فلتة و ليس امري و امرکم واحدا و اني اريدکم لله و انتم تريدونني لانفسکم .» (22)
اي مردم! شما بامن بر همان اساس بيعت کرديد که با ديگران پيش از من براساس آن بيعت کردند. مردم پيش از آنکه بيعت کنند، صاحب اختيارند؛ اما هنگامي که بيعت کردند، ديگر اختياري (در نافرماني) براي آنان نيست. همانا وظيفه امام، استقامت است و وظيفه مردم، تسليم نظر او بودن و اين بيعت همگاني بود. کسي که از آن روي بگرداند، از دين اسلام روي گردان شده و راه ديگري به غير از راه اسلام را پيموده است و بيعت‏شما با من يک امر ناگهاني و بدون فکر و آگاهي نبود و امر من با شما يکي نيست. من شما را براي خدا مي‏خواهم و شما مرا براي خودتان مي‏خواهيد.
8 – در نهج البلاغه آمده است :
«فاقبلتم الي اقبال العوذ المطافيل علي اولادها تقولون البيعة البيعة. قبضت‏يدي فبسطتموها و نازعتکم يدي فجذتبموها. اللهم انهما قطعاني و ظلماني و نکثا بيعتي و البا الناس علي .» (23)
شما به سوي من شتافتيد، همانند شتافتن حيواني که تازه بچه به دنيا آورده به سوي فرزندش. مي‏گفتيد بيعت‏بيعت. دستم را بستم، شما آن را گشوديد؛ دستم را کشيدم، شما آن را به سمت‏خود کشيديد. بار خدايا اين دو نفر (طلحه و زبير) پيمان مرا قطع و به من ستم کرده و بيعتم را شکسته و مردم را عليه من شوراندند.
9- در خطبه 220 نهج البلاغه آمده است :
«و بسطتم يدي فکففتها و مددتموها فقبضتها ثم تداککتم علي تداک الابل اليهم علي حياضها يوم ورودها حتي انقطعت النعل و سقط الرداء و وطي‏ء الضعيف و بلغ من سرور الناس ببيعتهم اياي ان ابتهج‏بهاالصغير و هدج اليها الکبير و تحامل نحوها العليل و حسرت اليها الکعاب.» (24)
شما دستم را گشوديد، من آن را بستم، شما دستم را کشيديد، من جمع کردم؛ آنگاه شما به من هجوم آورديد؛ همانند هجوم شتران تشنه به آبشخور خويش به هنگام خوردن آب تا جايي که کفش از پاي درآمد و عبا افتاد و افراد ناتوان زيردست و پا ماندند و شادماني مردم از بيعت‏با من تا به آنجا رسيد که کودکان به وجد آمده و افراد مسن، خرامان براي بيعت‏به راه افتادند و افراد عليل و دردمند از جا حرکت کردند و دختران نوجوان از شوق بدون روبند براي بيعت‏شتافتند.
10- علي(ع) در نامه‏اي خطاب به طلحه و زبير مي‏فرمايد :
«اما بعد فقد علمتما – و ان کتمتما اني لم اردالناس حتي ارادوني و لم ابايعهم حتي بايعوني و انکما لمن ارادني و بايعني و ان العامة لم تبايعني لسلطان غالب و لا لعرض حاضر فان کنتما بايعتماني طائعين فارجعا و توبا الي الله من قريب و ان کنتما بايعتماني کارهين فقد جعلتما لي عليکما السبيل باظهارکماالطاعة و اسرارکما المعصية .» (25)
اما بعد، شما به خوبي مي‏دانيد – اگر چه پنهان مي‏کنيد – که من به دنبال مردم نيامدم تا آنان به سراغ من آمدند و با آنان بيعت نکردم تا آنان با من بيعت کردند و شما نيز از آنان هستيد که به سراغ من آمدند و با من بيعت کردند. توده مردم نيز به خاطر قدرت و زور و حادثه‏اي ناگهاني با من بيعت نکردند. پس اگر شما از روي اطاعت‏با من بيعت کرديد، از پيمان شکني خود بازگرديد و تا دير نشده در پيشگاه خداوند توبه کنيد و اگر از روي کراهت و اجبار بيعت کرديد، خود، راه را براي من عليه خويش گشوديد؛ چرا که ظاهرا اظهار فرمانبرداري کرديد؛ اما نافرماني خود را پوشانديد.
11- در نهج البلاغه ضمن نامه علي(ع) به معاويه آمده است :
«انه بايعني القوم الذين بايعوا ابابکر و عمر و عثمان علي ما بايعوهم عليه فلم يکن للشاهد ان يختار و لا للغائب ان يرد ...» (26)
همه آن کساني که با ابوبکر و عثمان بيعت کردند، بر اساس آنچه با آنان بيعت کردند با من نيز بيعت نمودند پس کساني که در روز بيعت‏حضور داشته‏اند، هرگز نمي‏توانند بيعت را نپذيرند و آنان که غايب بوده‏اند، نمي‏توانند آن را رد کنند ....
12 – علي(ع) در نامه ديگري خطاب به معاويه مي‏فرمايد :
«لانها بيعة واحدة لايثني فيها النظر و لا يستانف فيها الخيار الخارج منها طاعن والمروي فيها مداهن .» (27)
بيعت‏يک بار بيش نيست، تجديد نظر در آن راه ندارد و در آن اختيار فسخ نمي‏باشد. آن کس که از اين بيعت‏ سربتابد، طعنه زن و عيب جو خوانده مي‏شود و آن که در قبول و رد آن، انديشه کند بي اعتنا به اسلام است .»
قائلین این نظریه علاوه بر روايات فوق، به خطبه‏هاي شماره 8،34،37،73،136،172،173،218 و نامه‏هاي 1،8،75 نهج­البلاغه نيز اشاره کرده­اند که مي‏توان موارد مشابهي را يافت ولي به اين دليل که اين موارد از نظر سند و دلالت‏ با ديگر مواردي که از نهج البلاغه ذکر شد، يکسان بود، به نقل تفصيلي آن­ها نپرداخته اند.
در هر حال، دقت در روايات بالا (که تفصيلا آورده شد) نشانگر جايگاه نظريه انتخاب از ديد ائمه و خصوصا علي(ع) مي‏باشد و خطبه‏ها و نامه‏هاي مورد اشاره نيز مشتمل بر مطلب اضافه‏اي نيست؛ لذا به بررسي سند و دلالت روايات فوق بسنده مي‏کنيم.
نقد و بررسي
اولين اشکالي که در بررسي روايات مورد استناد نظريه انتخاب به نظر مي‏رسد، ضعف سندي آن­ها است؛ زيرا تمامي اين روايات يا اکثريت غالب آن­ها، از نظر سند ضعيف بوده و قابل استناد نمي‏باشند و همين براي رد استدلال به آن­ها کافي است.
طراح نظريه انتخاب، خود به اشکال فوق توجه داشته لذا در صدد جواب از آن برآمده و چنين گفته است :
«غرض ما، استدلال به يک يک اين روايات متفرقه نيست تا در سند يا دلالت آنها مناقشه شود بلکه مقصود اين است که از خلال مجموع اين اخبار که به صدور برخي از آنها اجمالا اطمينان داريم، استفاده مي‏شود که انتخاب امت نيز يک راه عقلايي براي انعقاد امامت و ولايت است و شارع مقدس نيز آن را امضا فرموده است. پس طريق، منحصر به نصب از مقام بالاتر نيست؛ اگر چه رتبه نصب بر انتخاب مقدم است و با وجود آن، مجالي براي انتخاب باقي نمي‏ماند .» (28)
بدين ترتيب، از ديدگاه نظريه انتخاب، نسبت ‏به صدور برخي از اين روايات اجمالا اطمينان وجود دارد؛ يعني اگر چه سند آن­ها قابل مناقشه است؛ ولي از راه­هاي ديگر مي‏توان اطمينان پيدا کرد که بعضي از اين اخبار از معصومين صادر شده است و همين براي صحت استدلال به آن­ها از نظر سندي، کافي است.
البته طراح نظريه انتخاب به صراحت نگفته است که عوامل اطمينان‌آوري که باعث وثوق به صدور روايات مزبور مي‏شوند، کدامند، ولي در پايان بحث از روايات مربوط به بيعت، ادعای تواتر اجمالي آن­ها را ادعا کرده است.(29)
به نظر مي‏رسد استناد به تواتر اجمالي در خصوص روايات مورد بحث، مخدوش است. توضيح اين­که:
استناد به تواتر، براين اساس استوار است که توافق ناقلين يک خبر به طور عادي بر کذب بعيد باشد. به بيان ديگر، اگر تعداد ناقلين يک خبر به اندازه‏اي زياد باشد که به طور معمول، هماهنگي و اتفاق آنان بر دروغ ممکن نباشد، خبر را متواتر مي‏نامند. در واقع، احتمال توافق ناقلين بر کذب در چنين صورتي بسيار ضعيف است به گونه‏اي که اصلا مورد توجه و اعتناي عقلا قرار نمي‏گيرد و لذا خبر متواتر را موجب علم به مضمون خبر مي‏دانند. مرحوم شيخ بهايي خبر متواتر را چنين تعريف کرده است :
«فان بلغت‏سلاسله في کل طبقة حدا يؤمن معه تواطؤهم علي الکذب فمتواتر و يرسم بانه خبر جماعة يفيد بنفسه القطع بصدقه .» (30)
نتيجه بيان فوق اين است که توافق بر کذب در موارد عادي که هيچ انگيزه‏اي براي دروغ گفتن وجود نداشته باشد، بعيد است ولي اگر انگيزه قابل توجهي براي دروغ گفتن در نزد ناقلين بتوان تصور کرد، ديگر احتمال توافق بر کذب از سوي آن­ها بعيد نخواهد بود و در موضوع مورد بحث ما، مساله از همين قرار است زيرا خلفاي ظالمي که خلافت اسلامي را از مسير صحيح خود منحرف کرده و حق ائمه معصومين را غصب نموده بودند، در توجيه مشروعيت‏ خلافت‏ خود، بر بيعت مردم تاکيد مي‏کردند و بيعت را به عنوان عاملي براي ايجاد مشروعيت معرفي مي‏نمودند. بنابراين، طبيعي است که در چنين فضايي، احتمال تعمد بر کذب از سوي ناقلين، يک احتمال ضعيف و غير عقلائي نخواهد بود و بدين ترتيب با راه يافتن چنين احتمالي، استناد به تواتر اجمالي، ديگر مفيد اطمينان نبوده و در نتيجه حجيت و اعتبار شرعي نخواهد داشت. (31)
2- دومين اشکال، مربوط به دلالت روايات است. به اين بيان که احتمال داده مي‏شود اميرالمؤمنين(ع) در مقابل کساني که منصوب بودن آن حضرت را براي جانشيني رسول خدا(ص) و امامت ‏بر امت اسلامي قبول نداشتند، به موضوعی استناد فرموده که مورد قبول آنان بوده است؛ يعني همان مساله بيعت و انتخاب مردم تا به اين وسيله با استفاده از روش جدل مخالفين را ساکت نمايد و به آنان بگويد که اگر شما بيعت را عامل مشروعيت ‏خلافت مي‏دانيد، بايد به خلافت من نيز گردن نهيد، چرا که مردم با من بيعت کردند، همان­گونه که با خلفاي پيش از من بيعت کرده­بودند. بدين ترتيب، حضرت علي(ع) با استناد به يکي از مقبولات خصم در صدد اسکات (ساکت کردن) او برآمده است.
بر اين اساس، با وجود احتمال جدلي بودن سخنان علي(ع) در مقابله با کساني که مخالف حضرتش بودند، ديگر نمي‏توان به هيچ يک از روايات مزبور براي اثبات مشروعيت ‏بيعت و انتخاب امت ‏به عنوان يک راه عقلايي براي انعقاد امامت و ولايت استناد نمود، زيرا هدف در جدل، اسکات خصم است و براي رسيدن به آن از قضايايي استفاده مي‏شود که مورد قبول خصم باشد، حتي اگر در نزد شخص جدل کننده مقبول و صحيح نباشد.
به عبارت ديگر احتمال جدلي بودن در تمامي استدلال­هاي اميرالمؤمنين(ع) در مقابل مخالفين خود وجود دارد (32) و اين احتمال موجب مي‏شود که استناد به سخنان آن حضرت در موارد فوق براي اثبات مشروعيت انتخاب امت، اعم از مدعا باشد، زيرا اين استناد فقط در صورتي تمام است که بتوان اثبات نمود قضايايي که آن حضرت در استدلال­هاي خود به کار برده، مورد قبول خودشان نيز بوده است در حالي که الزاما چنين نيست و امکان اثبات اين مطلب وجود ندارد، چرا که جدل همواره از قضاياي مورد قبول مجادل تشکيل نمي‏شود بلکه چون هدف از آن اسکات خصم است، ممکن است قضايايي در آن به کار رود که مورد تصديق و قبول مجادل نباشد ولي چون مقبول خصم بوده و مي‏تواند او را اسکات نمايد، مجادل از آن­ها در استدلال خود بهره جسته باشد.
طراح نظريه انتخاب با وجود پذيرش جدلي بودن استدلال­هاي اميرالمؤمنين(ع) در روايات مورد بحث، سعي نموده به اشکال فوق پاسخ دهد و لذا چنين گفته است :
«لايقال: هذا منه(ع) جدل في قبال المنکرين لنصبه(ع) ، فانه يقال: نعم و لکنه ليس جدلا بامر باطل خلاف الواقع بل النص کما عرفت مقدم علي الانتخاب و حيث انهم لم‏يسلموا نصبه(ع) ذکرالانتخاب المتاخر عنه رتبة .» (33)
«اشکال نشود که اين سخنان از اميرالمؤمنين(ع) جدلي است در مقابل‏کساني که منکر نصب آن حضرت براي امامت و لافت‏بودند؛ زيرا در پاسخ گفته مي‏شود؛ بلي جدل است؛ لکن جدل به يک امر باطل خلاف واقع نيست؛ بلکه نص، مقدم بر انتخاب است و چون مخالفين، نصب آن حضرت را به امامت و خلافت نپذيرفته بودند، لذا علي(ع) به انتخاب که در رتبه متاخر از نصب است، استدلال نموده‏اند.
بدين ترتيب، جدلي بودن استدلال اميرالمؤمنين(ع) از ديدگاه نظريه انتخاب به اين معنا نيست که آن حضرت براي بيعت و انتخاب مردم هيچ گونه اثري قائل نبوده و فقط براي اسکات خصم به آن استناد کرده است، بلکه به معناي پذيرش جدلي اين قسمت از مدعاي خصم است که بعضي از جانب خداوند در امر خلافت وجود ندارد. در نتيجه، علي(ع) با پذيرش مدعاي خصم در اين زمينه از باب جدل به سراغ دومين عامل انعقاد امامت و ولايت رفته و براي الزام مخالفين خود به پذيرش حکومت ‏حضرتش به انتخاب و بيعت مردم با خود استدلال فرموده است :
«و ما يقال من ان تمسک اميرالمؤمنين(ع) لاثبات خلافته في مکاتباته و مناشراته ببيعة‏المهاجرين والانصار وقع منه جدلا فلا يراد منه انه عليه‏السلام لم يکن يري للبيعة اثرا و انهاکانت عنده کالعدم، بل الجدل منه(ع) کان في تسليم ما کان يزعمه الخصم من عدم النصب من قبل الله تعالي و قد مر منا ان الانتخاب من قبل الامة انما يعتبر في طول النصب من الله .» (34)
به نظر مي‏رسد که ايراد سخن فوق (يعني تاکيد بر اين مطلب که جدل علي(ع) ، به يک امر حق بوده است نه باطل) واضح است؛ زيرا چنان که از توضيحات گذشته معلوم شد، لازم نيست که جدل همواره براساس استناد به امر حقي استوار باشد بلکه ممکن است مجادل به امر باطلي استناد نمايد چرا که هدف از جدل ساکت نمودن حريف است و اين هدف را از طريق استناد به اموري که مورد قبول طرف مقابل باشد، مي‏توان تامين نمود، چه مورد قبول خود مجادل نيز باشد و چه نباشد، چنان­که منطق­دانان به اين مطلب تصريح کرده و نوشته‏اند :
«فالقياس الجدلي مؤلف مما اشتهر اي من القضايا المشهورات او ما اي مما تسلمت له ممن شجر اي نازع معک سواء کان حقا عندک او باطلا .» (35)
قياس جدلي يا از قضاياي مشهور تشکيل شده و يا از قضايايي که مورد قبول طرف مقابل مي‏باشد، اعم از اين که در نزد مجادل نيز حق باشد يا باطل.
«اما الجدل فانما يعتمد علي المقدمات المسلمة من جهة ما هي مسلمة و لا يشترط فيها ان تکون حقا» (36)
جدل، مبتني بر مقدمات مسلم است از اين حيث که مسلم مي‏باشند و لازم نيست که مقدمات مزبور حق باشند.
در قرآن مجيد نيز وقتي خداوند متعال داستان احتجاج ابراهيم خليل(ع) را با ستاره­پرستان و مشرکان زمان خود نقل مي‏کند، از قول آن جناب(ع) مي‏فرمايد که با ديدن ستاره و ماه و خورشيد گفت: هذا ربي و چون هر يک از آن­ها غروب کردند، از آن­ها روي گردانده، نسبت‏ به شرک بيزاري جسته و گفت: اني وجهت وجهي للذي فطرالسموات والارض حنيفا و ما انا من المشرکين (37) من به کسي روي آوردم که آسمان­ها و زمين را آفريده است؛ در حالي که در ايمان خود حنيف و خالص هستم و از مشرکان نمي‏باشم.
بدون شک، اين­که ابراهيم(ع) ستاره، ماه و خورشيد را پروردگار خود معرفي کرده از روي عقيده و اعتقاد نبوده است چرا که آن حضرت در زماني اين سخنان را گفته است که پيش از آن، ملکوت آسمان­ها و زمين به او نمايانده شده و در زمره موقنين (يقين آورندگان) قرار گرفته بود، چنان­که قرآن کريم به اين مطلب تصريح کرده و مي‏فرمايد: و کذلک نري ابراهيم ملکوت السموات والارض و ليکون من الموقنين (38) و پس از آن، داستان احتجاج حضرت ابراهيم(ع) را بيان مي‏کند. حق اين است که اين استدلال از باب جدل و با استناد به مقدماتي بوده که مورد قبول خصم قرار داشت. صاحب تفسير گرانقدر الميزان در اين مورد مي‏نويسد :
«اينکه حضرت ابراهيم(ع) در برابر ستاره و ماه و خورشيد گفت: هذا ربي، در حقيقت از باب تسليم و به زبان خصم حرف زدن است. وي در ظاهر خود را يکي از آنان شمرده و عقايد خرافي آنان را صحيح فرض نموده؛ آنگاه با بياني مستدل، فساد آن را ثابت کرده است و اين نحو احتجاج، بهترين راهي است که مي‏تواند انصاف خصم را جلب کرده، و از طغيان عصبيت او جلوگيري نموده و او را براي شنيدن حرف حق آماده سازد .» (39)
ملاحظه مي‏شود که دليلي بر لزوم استفاده از قضاياي مطابق با حق، در جدل وجود ندارد و در سخنان علي(ع) نيز قرينه‏اي نيست که اثبات کند، آن حضرت در احتجاج خود با مخالفين به قضايايي استناد کرده‏اند که مورد قبول خودشان نيز بوده است. بدين ترتيب، استدلال نظريه انتخاب به اين روايات مخدوش و ناتمام مي‏باشد، چرا که در همه آن­ها، احتمال جدلي بودن وجود دارد و نظريه انتخاب نيز جدلي بودن آن­ها را به صراحت پذيرفته است. (40)
بياني ديگر در استدلال به روايات بيعت
طراح نظريه انتخاب در پايان بحث از روايات بيعت، با بياني ديگر در خصوص استدلال به آن­ها گفته است :
اگر بيعت موجب تحقق ولايت نبود و اثري در تثبيت امامت نداشت، پس چرا رسول خدا(ص) براي خودش و اميرالمؤمنين(ع) از مردم مطالبه بيعت کرد و چرا اميرالمؤمنين(ع) در بعضي موارد بر بيعت اصرار مي‏نمود و چرا صاحب الامر# بعد از آن­که با قدرت ظهور کند، با مردم بيعت‏خواهد کرد؟ اما اين­که گفته مي‏شود بيعت‏ براي تاکيد نصب است (و اثري در تحقق ولايت ندارد) در واقع به همان چيزي که ما مي‏گوييم برمي‏گردد، زيرا اگر بيعت موجب تحقق يافتن امامت نباشد، باعث تاکيد آن نيز نخواهد بود، چرا که دو شي‏ء بيگانه و بي‏ارتباط با هم، هيچ گاه يکديگر را تاکيد نخواهند کرد و اصولا نام مؤکد بر سببي اطلاق مي‏شود که بر سبب ديگر وارد شده باشد :
«و کيف کان فالبيعة مما تتحقق به الولاية اجمالا. کيف و لو لم يکن لها اثر في تثبيت الامامة و تحقيقها فلم طلبها رسول الله(ص) لنفسه و لاميرالمؤمنين(ع) ؟ و لم کان اميرالمؤمنين(ع) يصر عليها في بعض الموارد؟ و لم يبايع صاحب الامر(ع) بعد ظهوره بالسيف والقدرة؟ و ما قد يقال من انها لتاکيد النصب فمآله الي ما نقول ايضا اذ لو لم يکن يترتب عليها تحقيق الامامة لم تکن مؤکدة فان الشي‏ء الاجنبي عن‏الشي‏ء لايؤکده و انما يطلق المؤکد علي السبب الوارد علي سبب آخر .» (41)
نقد و بررسي
با مراجعه به موارد بيعت در صدر اسلام مانند بيعت عقبه اولي و ثانيه و بيعت رضوان و بيعت غدير، ملاحظه مي‏شود که هيچ يک از اين بيعت­ها براي اعطاي ولايت ‏به شخصي که با او بيعت مي‏کردند، نبود، بلکه پس از پذيرش اصل ولايت و امامت وي، با او پيمان مي‏بستند که امور معيني را مراعات کنند؛ مانند اين­که به خدا شرک نورزند و از فواحش دوري کنند و از شخصي که با او بيعت کرده بودند، دفاع نمايند. عبادة ابن صامت که از اصحاب رسول خدا(ص) است، مي‏گويد: من در پيمان اول عقبه حضور داشتم. ما دوازده نفر بوديم و با پيامبر پيمان بستيم که به خداوند شرک نورزيم، دزدي نکنيم، زنا نکنيم و فرزندان خود را نکشيم و به کسي افتراء نزنيم و فرمانبردار رسول خدا(ص) باشيم. (42)
براء ابن معرور، يکي از اصحاب رسول خدا(ص) در بيعت عقبه دوم، دست پيامبر(ص) را گرفت و گفت: به خدايي که تو را به حق فرستاده است، از تو مانند کسان خود حمايت مي‏کنيم و بر اين قضيه پيمان مي‏بنديم.(43)
در بيعت رضوان، مسلمانان با پيامبر اکرم(ص) بيعت کردند که در صورت جنگ، از صحنه نبرد نگريزند و يا مطابق بعضي نقل­ها با آن حضرت بيعت کردند که تا سرحد مرگ بايستند و بجنگند. (44)
بيعت ‏با اميرالمؤمنين(ع) در روز غدير پس از آن بود که پيامبر اکرم(ص) آن حضرت را به عنوان خليفه و امام بعد از خود منصوب نمودند. در اين حال از مردم پيمان گرفتند که از حمايت علي(ع) دريغ نورزند و در تثبيت پايه‏هاي حکومتش بکوشند.
بدين ترتيب، اصولا بيعت در صدر اسلام جنبه اعطا يا تفويض ولايت‏ به شخص بيعت‏شونده را نداشته، بلکه به معناي معاهده و پيمان بر حمايت از او بوده است و لذا لغت‏شناسان بيعت را چنين تعريف کرده‏اند :
«بيعت، به معناي دست ‏به هم دادن براي ايجاب فروش و براي مبايعه و اطاعت است. بيعت، نوعي عقد و عهد است گويا هريک از طرفين بيعت، آنچه در نزد خود داشته به طرف ديگر فروخته و از روي خلوص و صدق نيت ‏با او برخورد کرده و اطاعت از او را پذيرفته است .»
«البيعة: الصفقة علي ايجاب البيع و علي المبايعة و الطاعة و البيعة: المبايعة والطاعة... و في الحديث انه قال: الا تبايعوني علي الاسلام؟ هو عبارة عن المعاقدة والمعاهدة کان کل واحد منها باع ما عنده من صاحبه و اعطاه خالصة نفسه و طاعته و دخيلة امره .» (45)
با سلطان بيعت نمود، يعني؛ تعهد کرد که در مقابل مال اندکي که از او مي‏گيرد، اطاعت‏ خود را براي وي مبذول دارد و از فرمان­هاي او پيروي کند.
«و بايع السلطان اذا تضمن بذل الطاعة له بما رضخ له و يقول لذلک بيعة و مبايعة‏» (46)
بنابراين، سر اين مطلب که رسول خدا(ص) براي خودشان و اميرالمؤمنين(ع) مطالبه بيعت نمودند و اميرالمؤمنين(ع) نيز در بعضي موارد بر اخذ بيعت اصرار مي‏کردند، همين بود که مي‏خواستند حمايت و همکاري مردم را جلب نموده و در راه پيشبرد اهداف الهي خود از مشارکت آنان، حسن استفاده را بنمايند. بدين ترتيب بيعت ‏يکي از بزرگترين نمودهاي مشارکت ‏سياسي مردم در امر حکومتشان بود که در تحقق اهداف حکومت تاثير فراوان داشته و موجب تاکيد و تحکيم آن مي‏شد.
البته ممکن است گاهي اوقات، بيعت ‏به منظور انشاء و ايجاد ولايت‏ براي شخص بيعت‏شونده نيز مورد استفاده قرار گيرد، مانند بيعت‏ با بعضي از خلفاي جور (47) ولي چنين چيزي در مورد معصومين(ع) سابقه نداشته است.
اما اين سخن که مؤکد بودن بيعت، فرع بر اين است که موجب تحقق يافتن امامت ‏باشد، سخن صحيحي نيست زيرا تاکيد و تحکيم حکومت منحصرا ناشي از اين نيست که بيعت را سببي براي تحقق ولايت و امامت ‏بدانيم بلکه مي‏توان يک حکومت را از طريق معاهده و پيمان عمومي مردم بر اطاعت و پشتيباني از آن مورد تاييد قرار داد. بديهي است که نتيجه چنين معاهده و التزامي، تحکيم پايه‏هاي حکومت مي‏باشد، بدون اين­که متعلق آن، انشاء ولايت و تفويض قدرت باشد.
به عبارت ديگر، هرگاه حاکم، ياوراني داشته باشد که بر اطاعت از او هم پيمان شده و تا پاي جان حاضر به فداکاري در راه او باشند، بدون شک، قدرتش استقرار بيشتري مي‏يابد و در نتيجه حکومتش تاکيد و تثبيت مي‏شود. اما اين بدان معنا نيست که ياوران حاکم در ضمن پيمان خود، قدرت و ولايت را به او تفويض نموده و بدين وسيله، موجب تحقق حکومت او شده باشند. نتيجه آن­که از تاکيدي بودن بيعت، نمي‏توان استنباط کرد که بيعت ‏سببي براي تحقق ولايت است زيرا اين دليل اصطلاحا اعم از مدعا مي‏باشد.
حاصل کلام
تا اين­جا اثبات شد که نه اشکالات ثبوتي نظريه انتخاب بر نظريه نصب وارد است و نه دلايل اين نظريه در اثبات اين مساله که انتخاب و بيعت، يک راه مشروع براي انعقاد ولايت و امامت است، تمام مي‏باشد. اکنون مي‏توان با استدلال به آن­چه نظريه انتخاب به صراحت پذيرفته است، ديدگاه انتصاب را اثبات نمود.
يکي از دلايل نظريه انتصاب، دليلي است که مرحوم آية‏الله بروجردي بدان استناد نموده که خلاصه‏اش ايچنینن است:
در زندگي اجتماعي مردم، اموري وجود دارد که براي حل و فصل آن­ها بايد به حکام يا به قضات مراجعه نمود. از طرفي اين امور، عام البلوي هستند و مورد ابتلاي عموم مردم مي‏باشند و از طرف ديگر، ائمه(ع) به شيعيان خود اجازه نداده‏اند که براي حل وفصل امور مزبور به طاغوتها و قضات جور مراجعه کنند. با دقت مي‏توان به اين نتيجه رسيد که وضعيت اين امور از دو حال خارج نيست؛ يا اين است که ائمه(ع) آن­ها را به حال خود رها کرده و شخصي را براي اداره امور مزبور معين نکرده‏اند و يا اينکه فقيه را براي اداره آن­ها تعيين نموده‏اند. لکن احتمال اول باطل است، پس ناگزير احتمال دوم بايد صحيح باشد.
بدين ترتيب، براساس يک قياس استثنائي که از يک قضيه منفصله حقيقيه و يک قضيه حمليه تشکيل يافته است – که دلالت ‏بر رفع يا بطلان مقدم مي‏کند – مي‏توان به نتيجه مطلوب که وضع يا اثبات تالي و در حقيقت همان نظريه انتصاب است، دست‏يافت. (48)
اشکال نظريه انتخاب بر استدلال فوق اين است که براي انعقاد ولايت، راه ديگري نيز وجود دارد که همان انتخاب است. بنابراين در اطراف مساله سه احتمال وجود دارد نه دو احتمال :
الف – احتمال اين که ائمه در خصوص امور مزبور اهمال کرده باشند.
ب – احتمال اين­که ائمه(ع) براي اداره آن­ها فقيه را نصب نموده باشند.
ج – احتمال اين­که ائمه(ع) اداره امور مزبور را به انتخاب امت واگذاشته باشند، لکن بر امت الزام نموده­اند که فقط از بين فقهاي جامع الشرايط مي‏توانند شخصي را براي اداره آن امور برگزينند.
نتيجه آن­که بطلان احتمال اول براي اثبات احتمال دوم کافي نيست زيرا احتمال سومي نيز در ميان است. بنابراین، از ديدگاه نظريه انتخاب، دليل فوق نمي‏تواند نظريه انتصاب را اثبات نمايد و به اصطلاح اعم از مدعا مي‏باشد.
لکن در اين مقاله به اثبات رسيد که دلايل نظريه انتخاب براي اثبات مشروعيت انتخاب والي از سوي امت ‏به عنوان راهي براي انعقاد امامت و ولايت که در طول انتصاب قرار دارد، تمام نيست و با اشکال سندي و دلالتي روبرو است. بنابراين، احتمال انتخابي بودن والي اگر چه در مقام تصور وجود دارد ولي در مقام اثبات و تصديق، چنين احتمالي مردود است. در نتيجه، قياس استثنائي مزبور با هيچ اشکالي مواجه نمي‏گردد، چرا که در اطراف مساله فقط دو احتمال وجود دارد؛ يکي اهمال امور مزبور از سوي ائمه و ديگري نصب فقيه براي اداره آن­ها و چون احتمال اول قطعا باطل است، لذا احتمال دوم به اثبات مي‏رسد.
بدين ترتيب در پايان اين مقاله به اين نتيجه مي‏رسيم که :
از ديدگاه اميرالمؤمنين علي(ع) نظريه انتخاب صحيح نيست زيرا انتخاب حاکم از سوي امت، طريق مشروعي براي انعقاد امامت و ولايت نمي‏باشد. علاوه بر اين، از راه يک استدلال عقلائي که مورد قبول نظريه انتخاب نيز مي‏باشد، مي‏توان ديدگاه انتصاب را اثبات نمود.
منابع:
1. از طرفداران نظريه انتخاب مي‏توان به آية‏الله حسينعلي منتظري در کتاب «دراسات في ولاية‏الفقيه و فقه الدولة الاسلامية‏» و آية‏الله محمد مهدي آصفي درکتاب «ولاية‏الامر» اشاره کرد.
2. آيت الله منتظري، پيشين، ج 1،ص‏416.
3. همان، ص 415.
4. همان، صص 425 – 492.
5. همان، صص‏409 – 410.
6. همان، ص 410.
7. همان، صص‏413 – 414.
8. دليل اين مساله، ذيل مقبوله عمر ابن حنظله است که مطابق آن، امام صادق(ع) مي‏فرمايد: درصورتي که دو نفر براي قضاوت يا حکومت، واجد شرايط بودند بايد از بين آن دو، شخصي را که داراي شرايط برتر است‏برگزيد:
«الحکم ما حکم به اعدلهما و افقههما و اصدقهما في الحديث و اورعهما».
اکنون اگر اين مقبوله را شامل باب حکومت ( فرمانروايي سياسي برجامعه) نيز بدانيم، به منطوق آن مي‏توان استدلال کرد و اگر آن را مختص باب قضاء بدانيم، بايد به مفهوم يا طريق اولويت آن استدلال نمود. به اين بيان که وقتي در صورت تعدد قضات بايد قاضي واجد شرايط و صفات برتر را برگزيد، پس در مساله تعدد فقهاي جامع الشرايط رهبري نيز که اهميتش از باب قضاء بيشتر است، به طريق اولي بايد به همين صورت عمل کرد.(براي توضيح بيشتر رجوع کنيد به مقاله نگارنده تحت عنوان: مجلس خبرگان از ديدگاه نظريه ولايت فقيه، مجله حکومت اسلامي، شماره 8، ص‏75-76.
9. آيت الله منتظري، پيشين، صص 415 -416.
10. همان، ص 415،527،537.
11. ر.ک: آية‏الله سيدکاظم حائري، ولاية الامر في عصر الغيبة، ص‏226.
12. مانند: امام خميني، کتاب البيع، ج 2، ص‏459 به بعد و آية‏الله ناصر مکارم شيرازي، انوار الفقاهة کتاب البيع، ص 438به بعد و آية‏الله سيدکاظم حائري، ولاية‏الامر في عصر الغيبة.
13. آيت الله منتظري، پيشين، صص 408 -409.
14. نهج البلاغه فيض الاسلام، ص 271، خطبه 92.
15. تاريخ طبري، ج‏6، ص‏3066؛ به نقل از دراسات في ولاية‏الفقيه، ج 1، ص 504.
16. کامل ابن اثير، ج‏3، ص‏193؛ به نقل از دراسات، ج 1، ص 505.
17. نهج البلاغه فيض الاسلام، نامه‏6، ص 840.
18. ابن طاووس، کشف المحجة، ص 180؛ به نقل از دراسات في ولاية‏الفقيه، ج 1،ص 505.
19. آيت الله منتظري، پيشين، ص 505.
20. کتاب سليم ابن قيس، ص 182، به نقل از ماخذ پيشين.
21. آيت الله منتظري، پيشين، ص 508.
22. ارشاد مفيد، ص‏116؛ به نقل از دراسات في ولاية‏الفقيه، ج 1، ص 518.
23. نهج البلاغه فيض الاسلام، خطبه‏137، ص 420.
24. همان، خطبه 220، ص 722.
25. همان، نامه 54، ص 1035.
26. همان، نامه‏6، ص 840.
27. همان، نامه‏7، ص‏843.
28. آيت الله منتظري، پيشين، ص 511.
29. همان، ص 522.
30. سيدحسن صدر عاملي، نهاية‏الدراية في شرح الوجيزة للشيخ البهائي، ص‏97.
31. ر.ک: آية‏الله سيد کاظم حائري، ولاية‏الامر في عصر الغيبة، ص 188 .
به نظر مي‏رسد که اشکال ديگري نيز بر استدلال به تواتر اجمالي وارد باشد و آن، اين است که بر اساس تواتر اجمالي، اثبات مي‏شود که حداقل يکي از روايات مورد بحث از معصوم(ع) صادر شده است؛ ولي معلوم نمي‏شود که آن يکي دقيقا کدام روايت است. بنابراين، با استناد به تواتر اجمالي تنها مي‏توان به قدر مشترک روايات مزبور که در همه آن­ها وجود دارد، استدلال نمود. با دقت در اين روايات، ملاحظه مي‏شود که همه آن­ها بر مشروعيت انتخاب رهبر توسط مردم دلالت نمي‏کنند بلکه بعضي از آن­ها تنها بر لزوم مقبول بودن رهبر در نظر مردم دلالت مي‏نمايند. بدين معنا که ولي فقيه علاوه بر عنصر مشروعيت ‏بايد از عنصر مقبوليت عمومي نيز برخوردار باشد. بدين ترتيب، از آن­جا که قدر متيقن و مشترک روايات فوق، همين معناي اخير است، لذا استدلال به اين روايات براي اثبات مشروعيت انتخاب رهبر توسط مردم که مطلوب نظريه انتخاب است، صحيح نمي‏باشد.
32. علت راه يافتن احتمال جدل در استدلال­هاي علي(ع) ، اين است که آن حضرت به عقيده حقاني شيعه اماميه، براساس نص خاص از سوي خداوند به مقام ‏امامت و خلافت ‏بعد از پيامبر(ص) منصوب شده است (ر.ک: نهج البلاغه، خطبه‏87) و در اين مورد هيچ نيازي به عامل ديگري همچون بيعت وانتخاب مردم ندارد، درحالي که علي(ع) در استدلال­هاي خود اصلا به مساله نصب اشاره ننموده و فقط به انتخاب و بيعت مردم استناد فرموده است.
33. آيت الله منتظري، پيشين، ص 504.
34. همان، ص‏527.
35. شرح منظومه، ج 1، ص‏343؛ با تصحيح و تعليق آية‏الله حسن زاده آملي.
36. منطق مظفر، ج‏3، ص 334؛ نيز ر.ک: حاشيه ملا عبدالله، طبع دفتر انتشارات اسلامي، ص 380.
37. انعام،79.
38. انعام، 75.
39. تفسير الميزان، ج‏7، ص‏177؛ نيز ر.ک: تفسير کشاف، ج 2، ص 40.
40. آيت الله منتظري، پيشين، ص 504.
41. همان، ص‏527.
42. سيره ابن هشام، ج 2، ص‏433
43. همان، ج 2، صص‏443و 442.
44. واقدي، المغازي، ج 2، ص‏603 و انساب الاشراف، ج 1،ص 351؛ به نقل از رسول جعفريان، سيره رسول خدا، ص‏547.
45. لسان العرب، ذيل واژه بيع.
46. مفردات راغب، ذيل واژه بيع.
47. آية‏الله مشکيني، مصطلحات الفقه، ص‏117.
48. آيت الله منتظري، پيشين، ص‏459 .
[1]. ارسطا، محمد جواد، مجله علوم سياسی، شماره 5.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید