به همت موسسه صراط مبین، نشست علمی "شرع، قانون، انطباق یا عدم مغایرت" در قم برگزار شد

  • دوشنبه, 02 دی 1392 00:00
  • بازدید 5151 بار

به گزارش معاونت پژوهش موسسه صراط مبین هدایت ، در این نشست که توسط موسسه صراط مبین هدایت با همکاری مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه و گروه حقوق عمومی دانشگاه تهران در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد، حجج الاسلام والمسلمین ارسطا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و جوان آراسته، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دکتر عزیزی، عضو سابق حقوقدانان شورای نگهبان به ایراد سخن پرداختند.
حجت‌الاسلام والمسلمین ارسطا با بیان این که بر اساس قانون اساسی، باید تمامی مصوبات مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان ارسال شود تا انطباق یا عدم مغایرت آن با شرع و قانون اساسی بررسی شود، اظهار داشت: احراز عدم مغایریت با شرع، در مورد موضوعاتی که دارای حکم ثابت در شریعت نیستند، کفایت می کند. چرا که انطباق در صورتی است که همه مصوبات دارای نص عام یا خاص شرعی باشند در حالی که در مورد همه مصوبات این حالت وجود ندارد.
ایشان با اشاره به دیدگاه مرحوم علامه نائینی نیز گفت: از دیدگاه مرحوم نائینی ، احکام شریعت در دو دسته ثابت و متغییر هستند و حکم احکام متغییر به دلیل خصلت تغییر پذیری مدام یا غالبی، به نواب ائمه (ع) واگذار شده و بر اساس ترجیحات فقهای واجد شرایط، حکم این موضوعات مشخص می شود و اینجا احراز عدم مغایرت با شرع کفایت می کند.
دکتر عزیزی، عضو سابق حقوقدانان شورای نگهبان نیز در این نشست به تبیین اصول قانون اسلامی جمهوری اسلامی ایران درباره انطباق و عدم مغایرت مصوبات مجلس با اصول و ارزش‌های اسلامی از سوی شورای نگهبان پرداخت.
حجت الاسلام والمسلمین جوان آراسته، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز به عنوان دبیرعلمی نشست نیز به بیان نظرات و دیدگاه های خود  و اهداف برگزاری این نشست پرداخت.
بر پایه این گزارش، ‌در پایان این نشست، شرکت کنندگان پرسش‌های خود را مطرح و اساتید حاضر در جلسه نیز به آنها پاسخ دادند.

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

تحمیل نظر خویش بر آگاهان
قرآن : ... ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: هیچ کس (حتی پیامبر) حق ندارد به مردم بگوید به جای خدا مرا عبادت کنید.حدیث: روی الحلبی قلتُ لاَبی عبدالله علیه السلام ما أدنى ما یکون به العبد کافراً ؟ قال: « أن یبتدع به شیئاً فیتولى علیه ویتبرأ ممّن خالفه (معانی الاخبار ، ص 393)ترجمه: ... حلبی روایت می کند که از امام صادق (ع) پرسیدم : کمترین سبب کافر شدن انسان چیست؟ فرمودند : این‌که بدعتی بگذارد و از آن بدعت جانبداری کند و از هر کس با او مخالفت کند روی برگرداند و آنان را متهم و منزوی سازد.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید