نماينده ولي فقيه در استان كردستان از موسسه صراط مبين ديدن كردند.

  • یکشنبه, 19 دی 1395 14:34
  • بازدید 2844 بار

آیت الله شاهرودی در دیدار با عوامل موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین ضمن ابراز خرسندی از فعالیت های این موسسه، با بیان این که پیگیری رویکردهای نو در پژوهش های فرهنگی و دینی بسیار مهم است، اظهارداشت: تحلیل بسیاری از مسائل و مباحث فرهنگی و دینی یکی از مهمترین رویکردهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ موضوع نظام آموزشی حوزه های علمیه و چگونگی پاسخ گویی آن به نیازهای عصر کنونی مولفه ای مهم در تحقیقات دینی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صراط مبین عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن تأکید بر توجه به ارائه مبانی اسلامی در مباحث فرهنگی، خاطرنشان کرد: ضمن آسیب شناسی ها در حوزه های مختلف فرهنگی، نباید از مسئله و مشکل اولیه و مهمتر که آن بهره گیری از مبانی غربی است، غافل باشیم.
وی تحقیق و پژوهش فرهنگی در عرصه آسیب شناسی حوزه زنان، خانواده و نیز الگو دهی مناسب به این قشر را مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: متأسفانه در بسیاری از موارد برآنیم تا تقابل های میان تمدن اسلامی و غربی را با تعامل حل کنیم؛ در حالی که از مبانی هایی که خود در تقابل با مبانی اسلامی است، غافل مانده ایم.
آیت الله شاهرودی با بیان این که متأسفانه در مقابله با تمدن غربی، از مباحث فرهنگی، باورها، ارزشهای دینی و نمادهای اسلامی غافل بوده ایم، ابراز داشت: نوع آسیب شناسی نهادهای جمهوری اسلامی ایران، باید متفاوت از پایه ریزی ها و مبانی تمدن غربی باشد.
وی با اشاره به این که به کار گیری اصول سیره نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) و اهل بیت(علیهم السلام)، چاره ساز مباحث فرهنگی عصر کنونی خواهد بود، خاطرنشان کرد:حلقه گمشده اصلی ما به ایرادهایی مبنایی استوار بوده و از طراحی های غربی برخوردار است .
نماینده ولی فقیه در استان کردستان با اشاره به این که در تحلیل مسائل فرهنگی نباید تنها به سمت رصد مشکلات حرکت نماییم، اظهار داشت: در مباحث فرهنگی و دینی نباید فعالیت های پژوهشی را در احصاء اشکالات و بیان آنها منحصر نمود.
ایشان در ادامه به رشد علمی جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر اشاره نمود و خاطرنشان کرد: کند کردن رشد و پیشرفت های علمی در ایران یکی از مهمترین هدفگذاری های تحریم نظام اسلامی،  توسط استکبار جهانی است.  
عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که دشمن در تحریم های تحمیلی، به دنبال برجسته سازی مباحث حاشیه ای است، اظهار داشت: انحراف ذهن مسئولین از پیگیری دغدغه های اصلی به سمت حاشیه های بزرگ نمایی شده، یکی از مهمترین هدفگذاری های تحریم می باشد.
آیت الله شاهرودی با بیان این که دشمن برای انحراف مسیر علمی ایران برنامه ریزی های منسجمی را طراحی نموده است، خاطرنشان کرد: دشمن برای انحراف ایران اسلامی از حرکت رو به رشد علمی از شیوه های مختلفی استفاده نموده، در برخی از موارد، با برنامه ریزی های هدفمند، راه کارهایی را برای اجرایی سازی به دستگاه های علمی و اجرایی تزریق و تحمیل می کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که ارائه راه کارهای عملیاتی برای ارگان های نظام اسلامی بسیار مهم است، اظهار داشت: انتخاب مسیر در آسیب شناسی ها و ارائه راه کارهای عملیاتی برای اجرایی سازی در نظام اسلامی امری بسیار مهم و خطیر است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، به سیره اهل بیت(علیهم السلام) در مواجهه با اهل سنت اشاره نمود و اظهار داشت: متاسفانه بعد از غیبت صاحب الامر(عج)، تفکرات غاطبه جریان تشیع، نگاهی تک سویه به اهل سنت داشته و همه جریان ها و مذاهب فعال سنی را در قالب جریان سفیانی که خود حداکثر 10 درصد را تشکیل می دادند، قرار داد.
آیت الله شاهرودی بر تعامل روز افزون، حوزه های علمیه و نظام مقدس اسلامی اشاره نمود و خاطرنشان کرد: حل بسیاری از مشکلات نظام اسلامی در گرو بهبود نظام مدیریتی و آگاه سازی مدیران نسبت به چالش های پیش رو و ارائه راهکارهای عملیاتی است.
دکتر دشتی در ابتدای این دیدار ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین، با بیان این که این موسسه مورد اعتماد نهادهای نظام اسلامی است، خاطرنشان کرد: موسسه فرهنگی و مطالعاتی صراط مبین رسالت دین و نهاهای دینی را هدف گذاری نموده، آسیب شناسی فرهنگ دینی و نهادهای دینی را با دغدغه حل مسائل مورد توجه قرار داده است.
مدیر عامل موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین تاکید کرد: در موسسه صراط مبین ضمن احصا پیشینه پژوهشی مسائل دینی و فرهنگی، اقدامات و راهکارهای حاکمیتی مورد توجه قرار گرفته و نظر کارشناسان موضوع مورد نظر، دریافت و در قالب پروژه ای پژوهشی منعکس می گردد.
وی ترسیم نظام واره مسائل فرهنگی را یکی از مهمترین دستاوردهای موسسه صراط مبین عنوان کرد و اظهار داشت: در این نظام واره ضمن استخراج مباحث و مسائل فرهنگی، گستره اهمیت هر یک از مباحث و مسائل و رابطه آنها با یکدیگر شناسایی می شود.
دکتر دشتی در پایان تأکید کرد: همکاران موسسه فرهنگی  مطالعاتی صراط مبین با دغدغه ای دینی و دلسوزانه قدم در راه این فعالیت فرهنگی و پژوهشی نهاده اند.

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید