پیام مدیر عامل موسسه صراط مبین به مناسبت چهلمین بهار انقلاب اسلامی

  • یکشنبه, 21 بهمن 1397 19:03
  • بازدید 3086 بار

دکتر محمد تقی دشتی، مدیر عامل موسسه مطالعاتی صراط مبین به مناسبت چهلمین بهار انقلاب اسلامی ایران، با صدور پیامی سالگرد این پیروزی تاریخی را گرامی داشت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صراط مبین متن این پیام به شرح زیر است:

آیا انقلاب ما انفجار نور بود؟
این کلام قصار ماندگار امام راحل (ره) ،  عمیق تر از آن چیزی است که در نگاه اول به نظر می رسد و وسیع تر از آنی که تابحال بدان نگریسته شده است. نگاهی دوباره به این جمله می تواند جالب توجه  باشد: مراد از «نور» در منظومه فکری دین و دینداران، معنویت، علم، معرفت، آگاهی و پاکی است و منظور از «انفجار» یعنی آغاز تابش و دمیدن و تلالو. با این مقدمه چند نکته را عرضه می دارم:
1- انقلاب اسلامی ایران بدون شک آگاهی های بنیادین مردم را به قدری گسترش داد و تعمیق کرد که حتی هم اکنون مسئولان نظام را با مشکل عدم توان اقناع مردم مواجه کرده است. رهایی از جهل مرکب زمان شاه(که اکثر مردم ایران گرفتار آن بودند و برای همین ظاهراً خوش بودند) نعمت بزرگی بود که نصیب مردم ایران شد به نحوی که امکان فریب مردم ایران دیگر وجود ندارد.
2- معنویت گرایی و دینداری همه ‌جانبه (فردی- اجتماعی- سیاسی و...) محصول انقلاب اسلامی بود؛ معمولا تصور ما از دینداری اشتباه است به همین دلیل گاهی دینداری تعدادی از مردم قبل از انقلاب را بهتر از زمان حال ارزیابی می‌کنیم چون دینداری را مساوی با عبادات فردی می‌دانیم در حالی که دین اسلام، یک دین کامل و همه جانبه است و اجتماع دینی را بهتر از افراد دینداری می داند که تک‌بعدی رشدکرده باشند. البته نباید افت برخی شاخص های دینداری و معنویت گرایی را بنا به دلایل متعدد نادیده گرفت.
3- عزت مندی و اعتماد به نفس نعمت دیگری بود که انقلاب به مردم بخشید و مردمی که طی سده های پیشین مورد تحقیر و ترذیل کشورهای قدرتمند خارجی بودند حالا در مقابل ابر قدرت های قرن و کشورهای زورگو با اعتماد به نفس کامل ایستادگی می‌کنند. شاید برای کمتر کسی قابل تصور بود که کشوری بتواند با آمریکای مستکبر جهانخوارِ امپریالیستِ  کاپیتالیستِ ابر قدرتِ بلامنازع(که تقریبا نصف قدرت اقتصادی، نظامی، فرهنگی و... جهان را در اختیار داشت) مقابله و مبارزه کند، جبهه ای از مظلومان در مقابل آن تشکیل دهد و اکثر مردم آن هم به راحتی دم از مرگ و عجز و غلط نکردن آمریکا بزنند و به هیچش نشمارند. این از عجایب روزگار تلقی می‌شود.
4- رشدعلمی در ایران خیره‌کننده است آمارهای جهانی شتاب رشد علمی ایران را در دنیا بالاترین ارزیابی کرده‌اند، گذشته از این من می بینم که یک نهضت علمی بزرگ در همه ابعاد علوم(انسانی، تجربی، ریاضی و...) شکل گرفته است و این نوید یک انفجار علمی بزرگ را می دهد که ان شاء الله در آینده رخ خواهد نمود.  
نتیجه اینکه؛ انفجار نور انقلاب طلیعه تولد تمدن اسلامی نوین را می دهد که انشاءالله مقدمات ظهور منجی بشریت را فراهم می کند و مصداق حدیث رسول اکرم(ص) می باشد که فرمودند: روزی را می بینم که قوم سلمان فارسی شما را به اسلام دعوت می کند(نقل به مضمون). آیا جز این است که جمهوری اسلامی ایران در روزگار برهوت دینداری و معنویت منادی دیانت همه‌جانبه است؟
حرف آخر این که، هرآنچه مشکلات و فساد و ناکارآمدی در بخش‌هایی از کشور وجود دارد به طور قطع نشانه فاصله گرفتن از انقلاب و ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب است. نباید فراموش کرد که انقلاب اسلامی یعنی دعوت به پاکی، کارآمدی، پیشرفت و دیانت ذیل اهداف بلندی مانند عدالت، همبستگی، استقلال ، آزادی، جمهوریت و اسلامیت. هر کدام از اصول و اهداف فوق آسیب ببینند در واقع انقلاب دچار خدشه شده است و باید مقصرین پاسخگو باشند.  
والسلام
محمد تقی دشتی- مدیر عامل موسسه مطالعاتی صراط مبین
22/11/1397-چهلمین بهار انقلاب اسلامی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

1 نظر

  • پیوند نظر محمد حسین حقیقی سه شنبه, 23 بهمن 1397 10:41 ارسال شده توسط محمد حسین حقیقی

    سلام و سپاس از تحلیل جامع جناب عالی، حقیر نیز ضمن تایید و تاکید و شادباش بلوغ چهل سالگی نظام اسلامی؛تکوین و دگردیسی مجدد انقلاب نور را با استغنای بیش از پیش مبتنی بر منویات داهیانه رهبر معظم و فرزانه انقلاب، را مبین صراط و نویدبخش آینده ای درخشان دانسته و ان شاء الله تعالی و با عنایات ذوات مقدسه حضرات معصومین علیهم السلام در طی چند روز آینده شاهد بروز و ظهور خط مشی راهبردی نظام خواهیم بود این بیانگر حیات بی بدیل نظام اسلامی و بمنزله هوای تازه بر پیکره ی زنده و سیالی است که در طلیعه قرن پانزدهم هجری شمسی، به نمایش گذاشته خواهد شد و خواست و اراده ملی را به سمت و سوی الگوی اسلامی پیشرفت تمدن نوین ایران اسلامی به امید آماده سازی بستر حضور منجی عالم بشریت؛ به نظاره خواهیم نشست. آنچنانکه در آیه 38 سورة محمّد(ص) می خوانیم: « ای مسلمانان! اگر به نعمت اسلام ارج ننهید و از آن روی گردان شوید، خداوند، این مأموریت (پاسداری از اسلام) را به گروهی دیگر می سپارد؛ آنان که همانند شما نخواهند بود». اکثر مفسّران شیعه و اهل سنّت، در ذیل این آیه نقل کرده اند که پس از نزول این ایه، جمعی از اصحاب از پیامبر (ص) پرسیدند: «این جمعیتی که خداوند در آیه به آنها اشاره می کند، چه کسانی هستند؟». پیامبر (ص) به سلمان، که در نزدیکش بود، نگاه کرد و دست به زانو (یا شانه) او زد و فرمود: «منظور خداوند، این مرد و قوم اوست. سوگند به آن که جانم در اختیار اوست، اگر ایمان به ستاره ثریا بسته باشد، گروهی از مردان فارس، آن را به چنگ می آورند»

نظر دادن

پیام هفته

تحمیل نظر خویش بر آگاهان
قرآن : ... ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: هیچ کس (حتی پیامبر) حق ندارد به مردم بگوید به جای خدا مرا عبادت کنید.حدیث: روی الحلبی قلتُ لاَبی عبدالله علیه السلام ما أدنى ما یکون به العبد کافراً ؟ قال: « أن یبتدع به شیئاً فیتولى علیه ویتبرأ ممّن خالفه (معانی الاخبار ، ص 393)ترجمه: ... حلبی روایت می کند که از امام صادق (ع) پرسیدم : کمترین سبب کافر شدن انسان چیست؟ فرمودند : این‌که بدعتی بگذارد و از آن بدعت جانبداری کند و از هر کس با او مخالفت کند روی برگرداند و آنان را متهم و منزوی سازد.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید