شماره بیست‌ونه دوماهنامه راهبردی امنیت فرهنگی افق مکث منتشر شد.

  • سه شنبه, 23 ارديبهشت 1399 03:04
  • بازدید 1602 بار

شماره جدید پژوهشنامه افق مکث با عنوان بررسی و تحلیل مدعیان دروغین در ایران منتشر شد.

از زمان پیدایش مذهب اسلام و رسوخ و فراگیری اندیشه‌های آن در میان مسلمانان، همانند سایر ادیان بزرگ آسمانی، آسیب‌های مدعیان دروغین نیز به وجود آمد به گونه‌ای که ابعاد سیاسی، اجتماعی، روانی، دینی و ... مسلمانان در هر دورانی، تأثیرپذیر از این واقعه بوده و امروز نیز هست. ناگفته پیداست رشد و توسعه قارچ‌گونه این جریان‌ها تأثیرات منفی بر سیر تحولات اسلام خواهد داشت و مطمئناً دریچه‌ای از گسترش فرقه‌گرایی در جامعه دینی را ایجاد خواهد کرد.
فقدان کنترل و مقابله با مدعیان دروغین می‌تواند امنیت، مذهب و فرهنگ اسلامی را به مخاطره اندازد. در واقع با توسعه گستره تفکرات انحرافی در جامعه، علاوه بر ایجاد فرقه‌سازی و ترویج اباحه‌گری و کاهش هویت ملی و مذهبی در جامعه، شاهد قدرت‌یابی و محبوبیت افراد بی‌صلاحیت و ترویج تفکرات مرید و مرادی در میان آحاد مردم، نزاع‌ها و کشمکش‌های سیاسی، قبیله‌ای، عقیدتی و فکری، تضعیف مرجعیت و تخریب جایگاه روحانیت در جامعه خواهیم بود که این مسئله موجبات ترویج بی‌اعتقادی به اصل دین، اختلافات قومی – مذهبی و خطرات جدایی‌طلبانه، شورش‌ها و ناامنی داخلی را فراهم می‌سازد. بی‌تردید مذهب‌ها و مسلک‌های انحرافی، در مرداب می‌رویند. وقتی مردمانی به سبب فقر فرهنگی و دور افتادن از آیین ناب و فقر اقتصادی و برق تازیه‌های استبداد، از پویایی باز ایستندد و زمین‌گیر شوند، به‌تدریج به مرداب تبدیل می‌شوند و در این مرداب است که گیاهان تلخ، سمی و کشنده می‌رویند. رشد این جریان خطرناک ناشی از عوامل متعددی است که شاید مهمترین آنها ضعف فکری و علمی مردم به سبب کمبود آموزش‌ها و ضعف‌های تبلیغی، روش‌های تبلیغی و نادرست عمل کردن سیستم آموزشی و تبلیغی در کشور، ناصواب بودن عملکرد روحانیون مبلغ و عوام‌زدگی و ذوقی عمل نمودن برخی از آنها، رواج اندیشه نجات‌باوری و نجات‌طلبی افراطی در جامعه، ترویج اندیشه‌های انحرافی همچون انجمن حجتیه و منفعل بودن نخبگان در برابر مدعیان و دروغین و ... است.
در این شماره ضمن بررسی آسیب‌ها، علل و عوامل رشد مدعیان دروغین و آسیب‌های آنها به راهبردها و راهکارهای مقابله با مدعیان دروغین در کشور پرداخته شده است.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید