برگزاری نشست سوم نظریه دولت اسلامی در قالب جلسه کمیته حقوق عمومی

  • پنج شنبه, 15 خرداد 1399 03:03
  • بازدید 1534 بار

نشست سوم نظریه دولت اسلامی در قالب جلسه کمیته حقوق عمومی مرکز پژوهشی مبنا برگزار گردید.

در این نشست که با حضور اساتید محترم حقوق عمومی جناب حجت الاسلام و السلمین دکتر ارسطا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر جوان آراسته، جناب آقای دکتر حبیب نژاد و جناب آقای دکتر دشتی و پژوهشگران مرکز در اين حوزه، آقايان دكتر عبداللهي، دكتر دكتر گلپايگاني و حجت الاسلام مهدي فر  برگزار شد، با بررسي موضوعات مختلف مطرح شده در نشستهاي سابق و همچنين موضوعات علمي مورد نياز در اين نظريه جهت طرح  در نشستهای بعد، به گفتگو پرداختند.
در اين نشست كه به طور مشخص در خصوص علت استفاده از «فقه» به جاي «دين» به عنوان «منبع استخراج نظريه دولت اسلامي»  گفتگو گرديد، نظريه هاي مختلف و نظريه مختار جناب آقاي دكتر ارسطا که طبق آن مباحث نشستهای سابق توسط ایشان مطرح گردیده بود در مورد «فقه به عنوان کاملترین برنامه برای زندگی انسان» و اینکه «فقه جنبه عملياتي شده دين» است مطرح گردیدند. در واقع طبق این نظریه فقه نه منفعل و پیرو بلکه به عنوان فعال پیشرو در مدیریت جامعه مطرح میگردد.
موضوع دیگر مورد بررسی در این نشست، کیفیت تعامل فقه در امور اجتماعی با اخلاق و ارتباط  اخلاق با قانون بود که مورد بحث و مناقشه کمیته حقوق عمومی مرکز پژوهشی مبنا قرار گرفت.

 

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

حاکمیت قانون و ضوابط
قرآن : وَلَا تَأْخُذْكُم بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ (سوره نور، آیه 2) ترجمه: اگر به خدا و روز بازپسين ايمان داريد در [كار] دين خدا نسبت به آنها (مجرمان) دلسوزى نكنيد. حدیث: انما هم اهل الدنیا مقبلون علیها، و مهطعون الیها و قد عرفوا العدل و راوه، و سمعوه و وعده، و علموا ان الناس عندنا فی الحق فهربوا الی الاثره فبعدا لهم و سحقا. (نهج البلاغه، نامه به سهل بن حنیف استاندار مدینه) ترجمه: آنان دنیا پرستانی هستند که به آن روی آوردند و شتابان در پی آن روانند. عدالت را شناختند و دیدند و شنیدند و به خاطر سپردند و دانستند که همه مردم نزد م...

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید