ششمین نشست تخصصی نظریه دولت اسلامی برگزار شد

  • یکشنبه, 01 تیر 1399 01:54
  • بازدید 1296 بار

نشست ششم نظریه دولت اسلامی در مرکز پژوهشی مبنا در تاریخ 27 خرداد 1399 با حضور اساتید محترم حجج الاسلام والمسلمین: دکتر محمد جواد ارسطا،  دکتر حسین جوان آراسته، دکتر ابراهیم موسی زاده، آقای دکتر سید احمد حبیب نژاد، آقای دکتر محمد تقی دشتی و همچنین پژوهشگران مرکز پژوهشی مبنا برگزار گردید.

در این نشست که با محوریت «تاریخ دولت» و ارتباط آن با «نظریه دولت اسلامی» برگزار شد نکات مختلفی از سوی اساتید محترم و پژوهشگران شرکت کننده مطرح گردید که ذیلا به صورت خلاصه به برخی عناوین آن ها اشاره می گردد:
1. لزوم نظام مند مطرح کردن بحث تاریخ دولت
2. بازشناسی مفاهیم از یکدیگر مانند «دولت اسلامی» و «ولایت فقیه» جهت خلط نشدن مفاهیم با یکدیگر
3.توجه به تأسیسی یا امضائی بودن «دولت» در تاریخ اسلام به عنوان نقطه عزیمت در بحث
4.پرداختن به تاریخ تحول اندیشه دولت علاوه بر تاریخچه دولت در اسلام
5. توجه به مرز بین عمل و نظریه جهت جلوگیری از خلط امور خاص هر حیطه با دیگری
پس از اظهار نظر اساتید و پژوهشگران مرکز که به اختصار به برخی موارد آن ها اشاره گردید، حجت الاسلام و المسلمین دکتر ارسطا با توجه به نظرات مطرح گردیده، با اشاره به این نکته که رویکرد تاریخی همانگونه که در فقه، روشی است که توسط برخی فقها مانند مرحوم آیت الله بروجردی مورد توجه است، با توجه به آن می توان در جستجوی پاسخ پرسش هایی ماهوی با توجه به این رویکرد برآمد. پرسش هایی چون:
۱-میزان کارآمدی یک نظریه و مقدار تاثیر آن در مشروعیت دولت مبتنی بر آن
۲-میزان رضایت مصرف کننده نهایی (عامه مردم) و مقدار تاثیر آن در مشروعیت یک نظریه
۳-مقدار اثر پذیری یک نظریه در زمینه دولت از تاریخچه دولت در سرزمین اسلامی
۴-میزان اثرگذاری نظریه تعطیل یا تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت و تأثیر آن ها در نظریه دولت اسلامی
شایان ذکر است که واکاوی و جمع بندی در زمینه پرسش های مطرح شده نیز به نشست هفتم نظریه دولت اسلامی با حضور اساتید ارجمند موکول گردید.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید