دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر ناصر رفیعی از مرکز پژوهشی مبنا

  • یکشنبه, 04 آبان 1399 01:17
  • بازدید 1315 بار

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر ناصر رفیعی رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن سازی از مرکز پژوهشی مبنا دیدار کردند.

دکتر محمدتقی دشتی رئیس مرکز پژوهشی مبنا در این دیدار ضمن خیرمقدم و اظهار خرسندی جهت دیدار ایشان از مرکز پژوهشی مبنا، گزارشی از فعالیت‌های مرکز ارائه کرد.
وی بابیان این‌که این مجموعه با بیش از 500 نخبه حوزوی و دانشگاهی از سراسر کشور در ارتباط است، خاطرنشان کرد: پیگیری مباحث علمی بنیادین در بحث مردم‌سالاری دینی و فرهنگ دینی از پروژه‌های مهم این مجموعه راهبردی به شمار می‌رود.
ایشان در ادامه ضمن تشریح بخشی از دستاوردهای علمی مرکز پژوهشی مبنا مانند نظام حقوق بشر اسلامی، فقه حکومتی، نظریه دولت اسلامی، فقه سیاسی بر مبنای قرآن کریم، آسیب‌شناسی تربیت دینی در خانواده، سند تحکیم بنیان خانواده و ... اشاره نمود و آن‌ها را برخی از دستاوردهای مهم این مرکز برشمرد و گفت: این مجموعه در بحث حوزه و روحانیت، گونه شناسی جریان‌های فکری حوزه قم و نجف و نسبت آن‌ها با اندیشه انقلاب اسلامی، پژوهش‌های مؤثری انجام داده است.
رئیس مرکز پژوهشی مبنا همچنین به تدوین سالنمای وضعیت دین و دین‌داری در کشور اشاره نمود و یادآور شد: در این سال‌نما که همه‌ساله به‌روزرسانی خواهد شد؛ روند دین‌داری مردم در حوزه‌های مختلف و شرایط عرصه‌های مختلف دین‌داری و مسائل پیرامونی آن بررسی می‌گردد.
دکتر دشتی در بخش پایانی سخنان خود رصد اندیشکده های غربی در حوزه دین، نهادهای دینی و ولایت‌فقیه را از دیگر تحقیقات این مرکز دانست و ابراز داشت: رخدادشناسی در بحث‌های حوزه و رویدادهای حوزوی، تحت عنوان مجله پیرامون منعکس می‌شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر رفیعی در دیدار از مرکز پژوهشی مبنا ضمن تقدیر از فعالیت‌های این مجموعه به اهمیت فعالیت‌های پژوهشی اشاره نمود و تصریح کرد: امروز فعالیت‌های پژوهشی در امورات بشری حرف اول و آخر را می‌زند و به‌حق وزارت علوم در ارتقاء سطح دانشی اساتید، مقالات پژوهشی را مهم برشمرده است.
وی بر اهمیت پشتیبانی فنی فعالیت‌های پژوهشی از کارهای اجرایی و عملیاتی، به‌ضرورت استفاده حداکثری از پژوهش‌ در منابر اشاره نمود و خاطرنشان کرد: تدوین کتاب منبرهای پژوهشی، برگرفته از مجموعه منابر موضوعی یکی از اقداماتی است که تاکنون چند جلد نخستین آن آماده‌شده است.
رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن سازی، رقیق‌سازی مباحث علمی به‌منظور بهره‌گیری حداکثری عموم مردم از مباحث دانشی را مهم و ارزشمند دانست و خاطرنشان کرد: موضوعات پژوهشی محورهای گسترده‌ای را پوشش می‌دهد و پژوهش باید در تمام سطوح منابر ورود نماید.
وی با تأکید بر این‌که تمام مراکز دینی- فرهنگی نیازمند پشتیبانی پژوهشی هستند، اظهار داشت: آسیب‌شناسی در موضوعات مختلف اجتماعی از الزاماتی است که باید موردتوجه مراکز دینی و فرهنگی به‌ویژه عرصه منبر و خطابه قرار گیرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در پایان سخنان خود موازی کاری و عدم اطلاع مراکز دانشی از اقدامات پژوهشی یکدیگر را از ضعف‌های جدی مراکز علمی کشور دانست و تصریح کرد: برای رسیدن به نقطه مطلوب در پژوهش، باید به سراغ محورهای کاربردی و طرح‌های مسئله محوری که برون داد کاربردی دارد حرکت نمود.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نگارخانه

View the embedded image gallery online at:
https://www.smhi.ir/index.php/news/item/5462-1#sigProId646293cdee

نظر دادن

پیام هفته

تحمیل نظر خویش بر آگاهان
قرآن : ... ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: هیچ کس (حتی پیامبر) حق ندارد به مردم بگوید به جای خدا مرا عبادت کنید.حدیث: روی الحلبی قلتُ لاَبی عبدالله علیه السلام ما أدنى ما یکون به العبد کافراً ؟ قال: « أن یبتدع به شیئاً فیتولى علیه ویتبرأ ممّن خالفه (معانی الاخبار ، ص 393)ترجمه: ... حلبی روایت می کند که از امام صادق (ع) پرسیدم : کمترین سبب کافر شدن انسان چیست؟ فرمودند : این‌که بدعتی بگذارد و از آن بدعت جانبداری کند و از هر کس با او مخالفت کند روی برگرداند و آنان را متهم و منزوی سازد.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید