مرکز پژوهشی مبنا، خط‌شکن در مسئله شناسی، آسیب‌شناسی دینی-فرهنگی با ارائه راهبردهای عملیاتی

  • شنبه, 17 آبان 1399 08:09
  • بازدید 990 بار

دکتر محمدتقی دشتی در جمع اصحاب رسانه ضمن خیرمقدم به ایشان، در ترسیم شرایط فرهنگی، دینی، اقتصادی و سیاسی بیان کردند که همه باید باهم و در کنار هم به حل مسائل کشور کمک کنیم.

وی در همین زمینه ابراز کردند که مرکز پژوهشی مبنا بنا ندارد تا صرفاً وجوه منفی را مطرح کند؛ بلکه اراده حل مسائل و پیگیری آن را هم دارد.
ایشان با بیان این که پژوهش در کشور موضوع محور بوده و تمرکز چندانی بر مسئله محوری ندارد، اظهار داشت: «متأسفانه نهاد پژوهش کمترین ارتباط را با نهاد اجرا در حوزه‌های فرهنگ، صنعت و... دارد که اولویت‌بندی‌ها در آن کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد». بومی نبودن و نیز تک‌بعدی بودن پژوهش‌ها و روش‌ها را از شاخصه‌های تحقیقات حوزوی و دانشگاهی کشور دانست و بیان داشت: «موازی کاری‌ها، تشدد و فعالیت‌های روبنایی مراکز تحقیقات را درگیر گرداب پژوهشی نموده است و اثربخشی آن‌ها را کم می‌کند».
دکتر دشتی در خصوص معرفی مرکز پژوهشی مبنا گفت: «این مرکز دارای سه گروه پژوهشی است. گروه فرهنگی- دینی، نهادهای دینی و مردم‌سالاری دینی که متناسب با رسالت خود فعالیت می‌کنند». وی مرکز مبنا را یک مرکز پژوهشی خط‌شکن در مسئله شناسی و آسیب‌شناسی دینی و فرهنگی معرفی کرد و افزود: «تاکنون بالغ‌ بر 40 مسئله دینی- فرهنگی در قالب پژوهش‌نامه افق مکث کار شده است که همگی با رویکرد حل مسئله راهبردگرا و ارائه راهکارهایی اجرایی و عملیاتی برای مراکز و نهادهای مختلف را در برنامه داشته‌اند.
برخورداری از نگاه نظام واره‌ای نسبت به مسائل از شاخصه‌های دیگر مرکز پژوهشی مبنا هست که دکتر دشتی در خصوص آن چنین اظهار داشتند: «اهمیت نظام‌واره سازی این است که ضمن کشف رابطه مسائل، تأثیر و تأثر بر یکدیگر را برآورد نموده سپس مسائل ریشه‌ای نمایان می‌شود، ازهمین‌رو پیش از بحرانی شدن مسائل برای حل آن‌ها، راهبردها و راهکارهای عملیاتی در رابطه با موضوع، ارائه می‌گردد».
وی تمرکز بر حل مسائل ریشه‌ای را از رویکردهای نوین این مرکز برشمرد و بابیان این‌که تاکنون نظام واره مسائل دینی و نظام‌واره مسائل حوزه و روحانیت تنظیم‌شده است، خاطرنشان کرد: «جریان‌شناسی از ویژگی‌های بارز مرکز پژوهشی مبناست؛ چرا که اینان در تولید مسائل فعالیت درخور توجهی دارند».
کارشناس حقوق عمومی ضمن انتقاد از فقدان نظام بانکداری اسلامی، بیمه اسلامی و تأمین اجتماعی بابیان این‌که باید نسخه بومی از نظام سازی فقهی را به جهانیان ارائه نماییم، خاطرنشان کرد: «نظریه دولت اسلامی از رویکردهایی است که در کنار نظام حقوق بشر اسلامی موردتوجه محققان مرکز پژوهشی مبنا قرارگرفته است».
همچنین ایشان ارائه نظریه حق دینی را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: «هر نهادی در حوزه مباحث دینی، مسئله را بیان کند ما راهکارهای نخبگانی، علمی و عملیاتی را برای آن ارائه خواهیم نمود».
وی بر تقویت نگاه فقه اجتماعی در حوزه‌های علمیه تأکید نمود و با بیان این ‌که بر آنیم تا فقه اجتماعی را در حوزه‌های علمیه تقویت نماییم، خاطرنشان کرد: «روش پژوهش مسئله محور راهبردگرا از ویژگی‌های تحقیقاتی این مرکز است».
دارا بودن وجهه حوزوی و دانشگاهی تمام پژوهشگران مرکز مبنا یکی دیگر از ویژگی‌های بارز مبناست که رئیس این مرکز به آن اشاره‌ کرده و گفتند: «مرکز پژوهشی مبنا در کرانه‌های عالی نظام و چشم‌اندازهای رهبر فرزانه انقلاب حرکت نموده و از ورود به مباحث حزبی و جناحی پرهیز دارد».
این مدرس دانشگاه، راه‌اندازی شبکه نخبگانی حوزوی و دانشگاهی را از سرمایه‌های عالی این مرکز دانست و ابراز داشت: «سامانه ایده‌پردازی فرهنگی و دینی کشور را راه‌اندازی نموده تا ایده‌ها را به نهادهای اجرا و تصمیم‌گیر ارائه نماییم».
ایشان مسئول سازی نهادها را مورد تأکید قرار داد و با بیان این ‌که مسئول سازی نهادها و ایجاد احساس مسئولیت امر مهمی در حل مسائل است و در همین راستا افزود: «نتیجه‌گرایی در عین توجه به عملکردگرایی از ویژگی‌های تحقیقاتی این مرکز است و ارائه هیئت‌های اندیشه ورزی در مرکز پژوهشی مبنا متدهایی دارد که بحمدالله مرکز پژوهشی مبنا در این عرصه صاحب سبک است».
دکتر محمدتقی دشتی در بخش پایانی سخنان خود بابیان این‌که مرکز پژوهشی مبنا مسئول هیئت اندیشه‌ورز استان قم است، خاطرنشان کرد: «تاکنون سندهای راهبردی گوناگون را برای تحول شهر و عملیاتی سازی در استان قم ارائه نموده است».

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نگارخانه

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید