پنجمین جلسه از سلسله جلسات فقه اجتماعی در مرکز پژوهشی مبنا برگزار شد.

  • سه شنبه, 27 آبان 1399 21:21
  • بازدید 1105 بار

در پنجمین جلسه از سلسه جلسات فقه اجتماعی، حجت­الاسلام و المسلمین دکتر ارسطا به بررسی قاعده «تسهیل و تیسیر» در اسلام پرداختند.

استاد ارسطا پس از بیان قسم اول این قاعده در جلسه پیشین یعنی سهولت در یادگیری احکام شرع، دومین قسم قاعده تیسیر در اسلام یعنی سهولت در اجرای احکام را بحث نمودند. در قسم مذکور، علاوه بر این که شارع، شریعت را به نحوی قرار داده است که یادگیری آن آسان باشد، عمل کردن به احکام را نیز تسهیل نموده است.

در این راستا استاد به نفی شدن «حرج» در منابع دینی اشاره کرده و این مفهوم و حدود آن­را که آیا نفی شردن حرج آیا در تمام موضوعات حتی مانند جهاد و بقاء عقد نکاح جریان دارد و یا اینکه خاص به برخی موارد است و مواردی مانند موارد مذکور را شامل نمی­شود. استاد ارسطا برای پاسخ به پرسش مذکور، توجه به «قصد شارع» در وضع قاعده نفی حرج را از جمله اموری دانستند که می­تواند مرز جریان قاعده نفی حرج را روشن نماید. بر این مبنا از آنجا که قصد شارع دروضع قاعده مذکور، «امتنان»(لطف بزرگ) بر بندگان است، لذا در موارد خلاف امتنان، قاعده جاری نمی گردد. به عنوان نمونه اگر کسی با اختیار خویش خود را در وضعیتی قرار دهد که به حرج افتاده و برای خروج از آن منحصرا باید اعمال حرام مرتکب گردد را به دلیل مذکور خارج از شمول قاعده می­توان دانست چراکه منفعت بقاء تحریم چنین مواردی از تجویز آن­ها برای بندگان بیشتر است.

گفتنی است بحث قاعده تیسیر در ضمن بحث از کلیدواژه رفق و مدارا در فقه اجتماعی است و در جلسه آتی قسم سوم قاعده مذکور یعنی رخصت­های شرعی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

تحمیل نظر خویش بر آگاهان
قرآن : ... ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: هیچ کس (حتی پیامبر) حق ندارد به مردم بگوید به جای خدا مرا عبادت کنید.حدیث: روی الحلبی قلتُ لاَبی عبدالله علیه السلام ما أدنى ما یکون به العبد کافراً ؟ قال: « أن یبتدع به شیئاً فیتولى علیه ویتبرأ ممّن خالفه (معانی الاخبار ، ص 393)ترجمه: ... حلبی روایت می کند که از امام صادق (ع) پرسیدم : کمترین سبب کافر شدن انسان چیست؟ فرمودند : این‌که بدعتی بگذارد و از آن بدعت جانبداری کند و از هر کس با او مخالفت کند روی برگرداند و آنان را متهم و منزوی سازد.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید