بازدید رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی از مرکز پژوهشی مبنا

  • یکشنبه, 02 آذر 1399 00:09
  • بازدید 1189 بار

توجه مرکزپژوهشی مبنا به مسائل نهاد خانواده، به‌عنوان واحد بنیادین جامعه اسلامی

دکتر دشتی رئیس مرکز پژوهشی مبنا در بازدید آقای دکتر علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی از مرکز پژوهشی مبنا ضمن خوشامدگویی به ایشان گزارشی از فعالیت‌های پژوهشی این مرکز بیان کردند. وی در این خصوص اظهار داشتند: باید با هم‌افزایی و همکاری به دنبال حل مسائل نظام اسلامی حرکت کنیم و شبانه‌روز باید تا آخرین قطره نفس و قلم از پای نایستیم.
وی بابیان این‌که در خصوص مسائل قم از سال 1395 به‌صورت تخصصی ورود نموده و مسئولیت هیئت اندیشه‌ورز مسائل فرهنگی استان را بر عهده داریم گفت: در این مدت اسناد راهبردی خوبی ناظر به 5 محور مهمی که رهبر معظم انقلاب در رابطه با قم تأکید فرموده بودند آماده‌شده است که برآیند آن طرح تحول فرهنگی و اجتماعی استان قم تهیه گردیده است.
در ادامه ضمن تأکید بر تدوین طرح نامه اطلس فرهنگی قم به‌صورت منطقه‌بندی شده و ناظر به ظرفیت‌ها، مسائل و وضعیت‌های منطقه‌ای شهر قم، تأکید کرد: مرکز پژوهشی مبنا تاکنون صدها پژوهش مسئله محور راهبردگرا را به سرانجام رسانده که در اکثر آن‌ها چندین نکته مهم بارها تکرار شده است.
دکتر دشتی با اشاره به این‌که مرکز پژوهشی مبنا، با بیش از 500 نخبه حوزوی و دانشگاهی کشور ارتباط مستقیم و مستمری دارد، خاطرنشان کرد: لازم است تا همه امورات اعم از دینی و فرهنگی به‌صورت نظام‌مند سامان و حرکت نماید.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود با تأکید بر این‌که خانواده دچار تهدیدات جدی است گفت: با توجه به افزایش آسیب‌های اجتماعی ناظر به بحث خانواده اعم از افزایش سن ازدواج، افزایش طلاق و ناباروری زوجین و عوارض جانبی طلاق و... همه باید برای تعالی خانواده به‌عنوان واحد بنیادین جامعه اسلامی چاره‌اندیشی اساسی کنند و یکی از راهکارهای مهم پیشنهادی مرکز پژوهشی مبنا در این رابطه، تأسیس وزارت خانواده است. با تأسیس وزارت خانواده همه ارگان‌های پراکنده و غیرمسئول را می‌توان ذیل این وزارت خانه ترسیم و مطالبه گری از مسئولان را مجدانه پیگیری نمود. باید نهادی متولی صیانت از خانواده بوده، پیش از ورود اختلافات زوجین به مباحث حقوقی و قضایی در حل بحران‌های این عرصه نقش برجسته‌ای داشته باشد.
از همین رو ایشان به تدوین طرح تحکیم نظام خانواده توسط مرکز پژوهشی مبنا اشاره نمود و اذعان داشت: این مرکز آمادگی دارد تا پیش‌نویس طرح تشکیل وزارت خانواده را با مشارکت فقها و حقوق‌دانان حوزوی و دانشگاهی ترسیم و تقدیم مجلس شورای اسلامی نماید.
رئیس مرکز پژوهشی مبنا بحث حاشیه‌نشینی را مهم ارزیابی نمود و بابیان این‌که مرکز پژوهشی مبنا پروژه‌ای را ناظر به این موضوع در دست اقدام دارد، خاطرنشان کرد: متأسفانه بیش از 4 میلیون نفر از جوانان کشور را افراد بیکار فاقد تخصص تشکیل می‌دهند ازهمین‌رو این موضوع می‌تواند بسترهای امنیتی کشور را با چالش‌های جدی روبرو سازد. دکتر محمدتقی دشتی در پایان، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را مهم‌ترین مرکز پژوهشی کشور توصیف نمود و خاطرنشان کرد: مرکز پژوهشی مبنا آمادگی دارد تا در بحث‌های دینی، نهاد دینی و فرهنگ دینی، نقش بازوی فکری مرکز پژوهشی‌های مجلس را ایفا کند و همکاری‌های تنگاتنگی را با این نهاد ارزشمند داشته باشد.
دکتر علیرضا زاکانی نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه این دیدار خدمت به شهر قم را موهبتی الهی توصیف نمود و با تأکید بر این‌که متأسفانه عقب‌افتادگی معناداری به شهر قم تحمیل‌شده است، خاطرنشان کرد: قم به‌عنوان کانون فکری جهان اسلام و نماد انقلاب اسلامی باید در شرایطی قرار گیرد که از درون خود بتواند در مقابل تفکرات دشمنان اسلام و انقلاب ایستادگی نماید.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه بر راه‌اندازی کار ویژه تخصصی برای ترسیم فعالیت‌های ناظر به مختصات شایسته این شهر تأکید نمود و یادآور شد: این کار ویژه تخصصی باید بتواند در حوزه بخش فرهنگی اجتماعی، مدیریتی، پیشرفت اقتصادی و مسائل پیرامونی، طرح‌هایی را ترسیم و عملیاتی نماید.
ایشان ضمن اشاره به ظرفیت‌های برجسته شهر مقدس قم، با تأکید بر این‌که مقابله با انباشت مشکلات و عقب‌افتادگی‌ها، نیازمند جهاد همه‌جانبه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است، تصریح کرد: همیشه افراط‌وتفریط آسیب‌زاست و متأسفانه ظرفیت‌های برجسته شهر قم این گوهر بزرگ از نظام مسائل کشور دور نگه‌داشته شده است.
وی در ادامه ضمن ارائه پیشنهاداتی بابیان این‌که کل نظام مسائل کشور را به‌صورت سازمان‌یافته می‌توان در معرض حوزه علمیه قرار داد، خاطرنشان کرد: حوزه علمیه می‌تواند بخش عمده‌ای از دستور کار خود را در راستای حل مسائل کشور و به‌صورت مسئولیت رسمی در پیش گیرد.
ایشان ضمن تشریح 14 رویکرد تحولی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، اشراب معارف اسلامی در قانون‌گذاری و تقنین را از مهم‌ترین رویکردهای مرکز پژوهش‌ها برشمرد و اذعان داشت: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درصدد است تا با شناسایی دقیق ظرفیت‌های حقوقی و فقهی مراکز تخصصی ناظر به جهت سپاری های علمی، پروژه‌های علمی را با مشارکت آن‌ها پیگیری و اقدام نماید.
دکتر زاکانی در همین راستا به فعالیت 47 گروه تخصصی در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اشاره نمود و اذعان داشت: این 47 گروه تخصصی ذیل 8 دفتر و زیر نظر 4 معاونت فعالیت می‌کنند. اظهار داشت: این گروه‌ها می‌توانند مسئولیت انتقال مفاهیم نظام مسائل کشور و اتصال با شبکه نخبگانی قم را پوشش دهند.
وی با اشاره به این‌که با توجه به اولویت‌های صورت گرفته، به‌شدت نیازمند بازتعریف پروژه‌های تحقیقاتی با همکاری مراکز پژوهشی هستیم، خاطرنشان کرد: قم از ظرفیت‌های مکنون و پنهانی برخوردار است که اگر شناسایی و فعال شود، در کسری از زمان می‌تواند مشکلات را مرتفع نماید.
اتصال حوزه فکر و اندیشه با مواضع ریل‌گذاری برای اجزاء نظام را از ویژگی‌های بارز مرکز پژوهش‌های مجلس برشمرد و اذعان داشت: فعالیت 47 گروه پژوهشی جامعیت مثال‌زدنی را در نوع رویکردها و فعالیت‌های مرکز پژوهشی مبنا ایجاد نموده است.
وی بابیان این‌که در عین وجود تحقیقاتی پیش‌زمینه‌ای، بحث راه‌اندازی وزارت خانواده و نهاد دین نیازمند بررسی‌های بیشتر علمی است، خاطرنشان کرد: نسبت به اسلام و انقلاب مسئولیت داریم و باید پاسخگو باشیم که نسبت به وظایفی که بر عهده داشته‌ایم تا چه اندازه موفق عمل نموده‌ایم.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نگارخانه

View the embedded image gallery online at:
https://www.smhi.ir/index.php/news/item/5482-1#sigProIdff964f3c48

نظر دادن

پیام هفته

همکاری با نفوذیان خائن و اختلاس‌گران بی دین
قرآن : لِيَحْمِلُوا أَوْزارَهُمْ کامِلَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ مِنْ أَوْزارِ الَّذينَ يُضِلُّونَهُمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ أَلا ساءَ ما يَزِرُونَ (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: تا روز قیامت بار گناهان خود را تمام بردارند ، و [ نیز ] بخشی از بار گناهان کسانی را که ندانسته آنان را گمراه می کنند. آگاه باشید ، چه بد باری را می کشند.حدیث: و ایما داع دعی الی ضلالة فاتبع علیه، فان علیه مثل اوزار من اتبعه، من غیر ان ینقص من اوزارهم شیئا!: (مجمع‌البیان، ج6، ص 365)ترجمه: ... و هر کس دعوت به ضلالت کند و از او پیروی کنند همانند کیفر پیروانش را خواهد داشت، بی آنکه از کیفر آنها کاسته شود.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید