ضرورت ترسیم نظام‌واره جامع مسائل حوزه علمیه

  • سه شنبه, 25 آذر 1399 13:36
  • بازدید 975 بار

دیدار ریاست مرکز پژوهشی مبنا با قائم‌مقام حوزه علمیه


دکتر دشتی، در دیدار با حجت‌الاسلام‌والمسلمین ملکی، قائم‌مقام حوزه‌های علمیه، بابیان این‌که حوزه پشتوانه تئوریک نظام اسلامی است، اظهار داشت: حوزه‌های علمیه نه‌تنها باید از تحولات نظام عقب نماند، بلکه باید از آن‌ها پیشی گیرد.
ایشان به نقش حوزه‌های علمیه در سیاست‌گذاری‌ها اشاره نمود و تصریح کرد: نیاز است تا ضمن بررسی منزلت اجتماعی روحانیت، دغدغه‌ها و سیاست‌های حوزه علمیه در قالب طرح‌های هدفمند، مصوباتی تصویب و عملیاتی شود.
رئیس مرکز پژوهشی مبنا تبلیغات و مناظرات انتخاباتی را از مهم‌ترین موضوعات عرصه انتخابات دانست و بابیان این‌که باید دغدغه‌های دینی و فرهنگی از طرف حوزه مطرح شود، خاطرنشان کرد: توجه دادن نهادهای حاکمیتی به مسائل دینی و فرهنگی ازجمله موضوعاتی است که باید برنامه‌های راهبردی هدفمندی برای انسجام‌بخشی در آن‌ها ارائه نمود.
وی بحث حاشیه‌نشینی در حوزه‌های مختلف زیستی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را از بحث‌های پیش روی مرکز پژوهشی مبنا توصیف نمود و یادآور شد: بحث پزشکی معنوی و درمان معنوی مردم موضوع مهمی است که متولی آن حوزه‌های علمیه به شمار می‌رود؛ لذا مرکز پژوهشی مبنا با ورود به عرصه تحقیقات دینی و تدوین سالنمای دین‌داری جامعه ایران، تحقیقی جامع از وضعیت دین‌داری کشور ارائه نموده است.
دکتر دشتی بر اهمیت ترسیم نظام واره مسائل حوزه و روحانیت و نقش‌آفرینی مرکز مدیریت حوزه در آن اشاره نمود و افزود: اجماع سازی نخبگانی در راستای حل مسائل کشور از اهمیت ویژه‌ای برای مرکز پژوهشی مبنا برخوردار است و در این مسیر حوزه علمیه می‌تواند نقش مؤثری را ایفا نماید.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین ملکی نیز در این دیدار ضمن تقدیر از تلاش‌های مجاهدانه و انقلابی پژوهشگران مرکز مبنا، به اهمیت ترسیم نظام‌واره مسائل حوزه و روحانیت اشاره نمود و تصریح کرد: در ترسیم نظام واره مسائل حوزه و روحانیت نقش تخصصی برنامه‌های آموزشی، پژوهشی، تربیتی و تبلیغی دیده می‌شود.
ایشان بر اهمیت ارائه ایده‌های عملیاتی و طرح‌پردازی علمی برای حل مسائل تأکید نمود و ابراز داشت: الگوپردازی و معرفی الگوهای موفق عرصه‌های مختلف به جامعه مؤلفه مهمی است که می‌تواند در جهت‌دهی به رویکردها مؤثر باشد.
قائم‌مقام حوزه‌های علمیه در ادامه ضمن تبیین الزامات نظام واره مسائل حوزه و روحانیت تصریح کرد: چند عامل جدی پیش روی مسائل حوزه و روحانیت متصور است که ازجمله آن می‌توان به بهره‌گیری از روش‌های نوین در تعلیم و تربیت حوزوی استفاده نمود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین ملکی در بخش پایانی سخنان خود اشراب معنویت را مهم‌ترین خواستگاه جامعه از حوزه‌های علمیه و طلاب و روحانیون دانست و بر این مطلب تأکید کرد که مهم‌ترین خواست جامعه در وهله اول از روحانیون معنویت و اخلاق اسلامی است.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نگارخانه

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید