دهمین جلسه فقه اجتماعی در تاریخ 30 آذر 1399 در مرکز پژوهشی مبنا برگزار شد.

  • سه شنبه, 02 دی 1399 11:15
  • بازدید 880 بار

در دهمین جلسه از سلسله جلسات فقه اجتماعی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر ارسطا به ادامه مبحث مهم سیاست‌گذاری پرداختند.


در این جلسه حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر ارسطا در ادامه طرح مبحث سیاست‌گذاری، نتیجه امتناع از سیاست‌گذاری را هرج مرج و اختلال نظام معرفی کردند؛ پیامدی که هیچ‌یک از اندیشمندان اسلامی آن را نمی‌پذیرند.
استاد در این جلسه بیان کردند که کشف مقاصد شریعت، مقدمه سیاست‌گذاری است. این مقاصد را می‌توان از طریق آیات و روایات شناسایی نمود. معصومین علیهم‌السلام ضمن روایات متعدد ما را بدین امر راهنمایی نموده‌اند که محبوب‌های الهی مانند عدالت باید در کوچک‌ترین مصادیقش رعایت شوند.
یکی از مهم‌ترین تلاش‌ها در راستای تحقق بخشیدن به محبوب‌های الهی می‌تواند در استنباط حکم شرعی باشد. هرچقدر که محبوب‌های الهی نصب العین فقیه در استنباط قرار گیرد به همان نسبت نیز مقلدین به تحقق این محبوب‌ها نزدیک‌تر می‌گردند.
استاد ارسطا در ادامه مباحث خود به دلایل لزوم توجه به سیاست‌های شرعی و اعمال آن‌ها اشاره نمودند. ازنظر ایشان اعمال سیاست‌های شرعی مصداق امور حسبیه می‌باشد چراکه عناصر امور حسبیه بر رعایت این سیاست‌ها صدق می‌کند. چراکه شارع راضی به ترک این امر نیست؛ متولی قهری مشخصی ندارند و انجام آن نیز منوط به ترافع قضایی نیست.
ایشان در ادامه به این مطلب نیز پرداختند که اعمال سیاست‌های شرعی از باب دفع منکر نیز واجب می‌باشد. اگر دفع منکر تحقق‌نیافته را واجب بدانیم آنگاه سیاست‌گذاری را نیز به‌عنوان مصداق این امر واجب به‌حساب می‌آوریم. لازم به ذکر است که تفصیل نکات پایانی در جلسات آینده صورت می‌پذیرد.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

دوری از فساد
قرآن : ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذيقَهُمْ بَعْضَ الَّذي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ   (سوره روم ، آیه 41)ترجمه: فساد و پریشانی به کرده بد خود مردم در همه برّ و بحر زمین پدید آمد تا خدا هم کیفر بعضی اعمالشان را به آنها بچشاند، باشد که (از گنه پشیمان شده و به درگاه خدا) باز گردند.حدیث: امام صادق(ع) : سياتي علي النّاس زمان لا ينال الملك فيه الّا بالقتل و التّجبّر و لا الغني الّا بالغصب و البخل و لا المحبّه الّا باستخراج الدّين و اتباع الهوي؛... (اصول کافی ، ج2 - ص 91)ترجمه: به زودي زماني فرا مي رسد كه در آن به سلطنت رسيدن ممكن نيست، مگر با ...

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید