دیدار رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی از مرکز پژوهشی مبنا

  • چهارشنبه, 24 دی 1399 05:18
  • بازدید 1136 بار

 توجه به کرانه‌های عالی نظام و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و غیر جناحی بودن از خصوصیات بارز مرکز پژوهشی مبناست.

دکتر محمدتقی دشتی رئیس مرکز پژوهشی مبنا بعد از خیرمقدم به میهمانان گزارشی از فعالیت‌های مرکز پژوهشی ارائه کرد. ایشان اتصال نهاد پژوهشی به نهاد اجرا را از رسالت‌های مهم مرکز پژوهشی مبنا توصیف نمود و گفت: مرکز پژوهشی مبنا ضمن حفظ و تقویت نظام دریافت مسائل نهادهای عالی نظام از روش اختصاصی پژوهش مسئله محور راهبردگرای مکث استفاده می‌کند.
وی بابیان این‌که در بحث دریافت مسئله از روش تقاضامحور مشارکتی استفاده می‌کنیم، اظهار داشت: بهره‌گیری از شبکه نخبگانی گسترده کشوری ازجمله ظرفیت‌هایی است که در کنار رویکرد اندیشکده ای، به حل مسائل در تحقیقات راهبردی بسیار مؤثر است.
رویکرد تیمی در پژوهش از پایه‌های تحقیقاتی مهم این مرکز است و در همین زمینه اذعان داشت: مرکز پژوهشی مبنا در ارائه یافته‌های علمی خود از قالب‌های مختلفی برای ارائه راهبرد استفاده می‌کند.
توجه به کرانه‌های عالی نظام و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و غیر جناحی بودن از ویژگی‌های بایسته مرکز مبنا پژوهشی مبناست که دکتر دشتی به آن اشاره نمود. این مرکز نظام واره مسائل و آسیب‌های دینی و فرهنگی، نظام واره مردم‌سالاری دینی و نظام واره حوزه و روحانیت را ترسیم نموده است که مورد استقبال پژوهشگران و نخبگان قرارگرفته است.
 در ادامه دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر رجایی نیا رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، بابیان این‌که مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به‌صورت ستادی فعالیت‌های پژوهشی خود را پیگیری می‌کند، خاطرنشان کرد: تدوین و اولویت‌بندی نظام موضوعات حوزه‌های دینی و فرهنگی ازجمله رویکردهایی است که با مشارکت نهادهای پژوهشی در حال پیگیری است.
ایشان ضمن اشاره به ظرفیت‌های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، توجه به نظرات و دیدگاه‌های نخبگانی را مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: این مرکز آمادگی دارد یافته‌های علمی و پژوهشی راهبردی را متناظر با وظایف کمیسیون‌های تخصصی و نمایندگان مجلس و همچنین در میان نخبگان کشور ارائه کند.
تأکید بر لزوم تأسیس وزارت خانواده در کشور از دیگر سخنان ایشان بود
وی بر تأثیر مدل‌های شهرسازی، بر کنترل جمعیت اشاره نمود و خاطرنشان کرد: متأسفانه در بسیاری از موارد به‌جای مبارزه با معلول با علت مقابله می‌کنیم. همچنین نسبت به مسائل اجتماعی باید از نگاهی درهم‌تنیده و پیوندی و تعاملی چندجانبه استفاده کرد؛ به‌گونه‌ای که خیلی از مشکلات فرهنگی کشور ناظر به مسائل شهرسازی است و با بهبود این مهم خیلی از دغدغه‌ها رنگ می‌بازد.
ایشان در پایان خاطرنشان ساخت مرکز تحقیقات مجلس بر آن است تا با بهره‌گیری از ظرفیت مراکز پژوهشی کشور، خروجی محصولات تحقیقاتی را ناظر به نیازهای مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نگارخانه

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید