جلسه با معاون راهبردی سازمان بازرسی و هیئت همراه

  • سه شنبه, 04 خرداد 1400 13:01
  • بازدید 2924 بار

دکتر محمد تقی دشتی، در دیدار معاون راهبردی سازمان بازرسی کشور از مرکز پژوهشی مبنا با بیان این که این مرکز با هدف بررسی مؤلفه های بنیادین نظام اسلامی تاسیس شده است، خاطرنشان کرد: این مرکز حوزه‌های مختلف فرهنگی، دینی، مردم سالاری دینی، ولایت فقیه، بحث‌های اجتماعی، امنیتی و عدالت را به صورت مبنایی بررسی پژوهشی می‌کند.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا، مسئله‌شناسی، آسیب‌شناسی پژوهشی و نظریه‌پردازی در حوزه‌های بنیادین در جهت کارآمدسازی نظام اسلامی را مهمترین رسالت این مرکز توصیف نمود و ابراز داشت: بالغ بر 80درصد پژوهش‌های این مجموعه مسئله محور بوده، معطوف به حل مسائل نظام اسلامی است.
وی در تبیین نکات تمایزی مرکز پژوهشی مبنا با دیگر مراکز پژوهشی کشور، برخورداری از نگاه نظام‌وارگی و ترسیم نظام‌واره مسائل را از شاخصه‌های مهم این مرکز دانست و اذعان‌داشت: مرکز پژوهشی مبنا در تحقیقات خود همواره نظریه‌پردازی و نظام‌سازی در حوزه‌های بنیادی را مورد توجه قرار می‌دهد.
رئیس مرکز پژوهشی مبنا ضمن تأکید بر اهمیت اجرائی‌سازی پژوهش، حرکت به سمت اتصال نهاد پژوهش با اجرا را از اهداف این مجموعه پژوهشی و راهبردی برشمرد و اظهارداشت: تعامل نزدیک و سازنده مرکز پژوهشی مبنا با ساختارهای عالی کشور، به ما در درک دقیق فضای اجرا و ارائه برنامه‌های عملیاتی کمک می‌کند.
دکتر دشتی روش پژوهشی مکث را از روش‌های نوین و ابداعی مرکز مبنا عنوان کرد و یادآور شد: در این روش ضمن توجه به تحلیل، فراتحلیل، روش میدانی، روش تحلیل ثانویه، راهبردپردازی و ارائه دیدگاه‌های نخبگانی، در حل مسائل شرح وظایف نهادها برجسته دیده شده است.
وی با بیان این که در روش مکث گره اصلی مسئله مورد توجه قرار می گیرد، تصریح کرد: ارتباط نزدیک مرکز پژوهشی مبنا با حدود 700 نخبه حوزوی و دانشگاهی کشور، در تشکیل حلقات قوی پژوهشی بسیار راهگشا بوده، در حل نخبگانی مسائل کشور نقش بسزایی دارد.
دکتر دشتی حوزوی و دانشگاهی بودن محققان مرکز پژوهشی مبنا و عملکرد اندیشکده‌ای را از دیگر ویژگی های این مجموعه توصیف نمود و ابراز داشت: این مرکز از قالب های متنوع پژوهشی بهره گرفته؛ بسته به اقتضائات و شرایط مخاطبان، راهبردها و راهکارهای حل مسئله در قالب‌های مختلف ارائه شده است.
وی در ادامه ضمن ارائه گزارشی از کلان پروژه‌های مرکز تحقیقات پژوهشی مبنا، نظام واره جامع مسائل دینی و فرهنگی، نظام واره مردم سالاری دینی، نظام واره مسائل امنیت و پیشرفت کشور، نظام واره مسائل حوزه و روحانیت و نظام واره مسائل قم رااز جمله کلان پروژه های این مرکز دانست.
رئیس مرکز پژوهشی مبنا ضمن اشاره به اهمیت جریان شناسی در رویکردهای تحقیقاتی این مجموعع، خاطرنشان کرد: جریان های فکری حوزه قم، جریان های فکری حوزه نجف و جریان‌های فکری و سیاسی کشور از جمله پروژه های تحقیقاتی، کلان پروژه جریان شناسی است.
وی ضمن اشاره به کلان پروژه مسئله شناسی، با بیان این که افزون بر 50 مسئله فرهنگی، اجتماعی و اداری و سیاسی کشور را به روش مکث بررسی نموده‌ایم، خاطرنشان کرد: مرکز پژوهشی مبنا در پیش نویس سیاست های کلی نظام در دولت اسلامی، جامعه اسلامی و امربه معروف و نهی از منکر در تبیین 50 سیاست برنامه هفتم توسعه مشارکت نموده است.
وی با بیان این که مرکز پژوهشی مبنا، مبانی نظری حکومت اسلامی را در قالب فقه اجتماعی، فقه حکومتی، فقه سیاسی، نظام حقوق بشر اسلامی و نظریه دولت اسلامی پیگیری می‌کند، اظهار داشت: در کلان پروژه سالنمای دین داری کشور، سیر دین‌داری ایرانیان در حوزه‌های اعتقادات، عبادات، شرعیات و اخلاقیت به خوبی بررسی و مسائل و چالش‌های دینی کشور مورد توجه قرار گرفته است.
دکتر دشتی پروژه آینده مرجعیت دینی، برگزاری هیئت اندیشه ورز حوزه و روحانیت، پایش و بررسی شاخص های اثربخشی اقدامات دولت در حوزه فرهنگ را از دیگر پروژه‌های این مرکز عنوان کرد و ابراز داشت:  در کشور یک سری ابر مسئله هایی داریم، تا این مسائل حل و یا سامان نیابد، مسائل کشور همچنان پابرجا خواهد بود. اثربخشی کارهای پژوهشی باید در اجرا خود را به خوبی نشان دهد.
میهمان نشست نیز در ادامه این جلسه با بیان این که با توجه به شرایط کاری، سازمان بازرسی در بسیاری از مواقع صرفا مواجه مستقیم با موضوع، جرم و تخلف داشته، متاسفانه آن گونه که باید در صدد پیشگری از جرم و تخلف برنیامده، اظهار داشت: هم و غم خیلی از مدیران اجرایی برخورد مستقیم و به دور از استفاده از یافته‌های پژوهشی است؛ یکی از دلایل آن در دسترس نبودن پژوهش های میدانی و عملیاتی است.
وی با بیان این که متاسفانه پژوهش‌های شما به دست ما نمی رسد، خاطرنشان کرد: سازمان بازرسی کشور آمادگی دارد تا در بخش زیادی از پژوهش، که مرتبط با حوزه فعالیتی است، به صورت جزئی ورود نموده، از یافته‌های پژوهشی و نخبگانی مرکز مبنا بهره مند گردد.
معاون راهبردی سازمان بازرسی کشور با بیان این که در بسیاری از موارد با خلاء خوراک برای پیگیری و نحوه اجرای برنامه‌ها، طرح‌ها و راهبردها مواجه هستیم خاطرنشان کرد: چندی پیش با حضور کارشناسان مرکز مبنا و آموزش‌هایی که در قالب کارگاه ارائه گردید؛ بر اساس مؤلفه‌های علمی فضای جدیدی پیش روی ما گشوده شد.،
وی با تأکید بر این که بازرسی ها را باید بر اساس نیازهای استانی تدوین و گره ها و موانع موجود را ناظر به همین موضوعات بررسی کرد، اظهار داشت: تاسیس کمیسیون علمی به منظور تدوین برنامه های مسئله محور و نیز شناخت مسائل و آسیب های استانی از جمله اقداماتی است که ناظر به همین موضوع شکل گرفته است.
 وی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تأکید بر اهمیت ارتباط مراکز اجرایی و پژوهشی، خاطرنشان کرد: آمادگی داریم تا در کمیسیون علمی سازمان بازرسی کشور از ظرفیت کارشناسان مرکز پژوهشی مبنا برای حضور، مشارکت علمی و بیان نظرات تخصصی بهره مند شویم.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

همکاری با نفوذیان خائن و اختلاس‌گران بی دین
قرآن : لِيَحْمِلُوا أَوْزارَهُمْ کامِلَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ مِنْ أَوْزارِ الَّذينَ يُضِلُّونَهُمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ أَلا ساءَ ما يَزِرُونَ (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: تا روز قیامت بار گناهان خود را تمام بردارند ، و [ نیز ] بخشی از بار گناهان کسانی را که ندانسته آنان را گمراه می کنند. آگاه باشید ، چه بد باری را می کشند.حدیث: و ایما داع دعی الی ضلالة فاتبع علیه، فان علیه مثل اوزار من اتبعه، من غیر ان ینقص من اوزارهم شیئا!: (مجمع‌البیان، ج6، ص 365)ترجمه: ... و هر کس دعوت به ضلالت کند و از او پیروی کنند همانند کیفر پیروانش را خواهد داشت، بی آنکه از کیفر آنها کاسته شود.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید