بازدید حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری، معاون تهذیب حوزه علمیه قم از مرکز پژوهشی مبنا

  • یکشنبه, 16 خرداد 1400 21:26
  • بازدید 3162 بار

دکتر دشتی در جلسه بازدید معاون تهذیب حوزه های علمیه، پژوهش، مسئله شناسی، آسیب شناسی حوزه دین، فرهنگ دینی و نهادهای دینی را مهمترین رسالت مرکز پژوهشی مبنا عنوان کرد و ابرازداشت: این مرکز مطالعات راهبردی، سه گروه و سه هسته پژوهشی نهادهای دینی، فرهنگ دینی و مردم‌سالاری دینی را ذیل رسالتی که بر عهده دارد، تاسیس نموده است.

وی در ادامه حل مسئله را مهمترین دغدغه پژوهشگران مبنا توصیف نمود و با بیان این که این مجموعه از روش نوین مسئله محور راهبردگرای مکث، برای حل مسائل استفاده می‌کند، ابراز داشت: مرکز پژوهشی مبنا، مرکزی حوزوی و دانشگاهی است که در راستای حل مسائل از روش‌های اندیشکده‌ای بهره می‌‎برد؛ در این میان از توان فکری و اندیشه‌ای نخبگان حداکثر استفاده را داشته، هیئت اندیشه‌ورز حوزه و روحانیت را با حضور تعدادی از اساتید سطوح عالی حوزه تشکیل داده است.
دکتر دشتی نحوه ورود حوزه به انتخابات 1400 را از به‌روز ترین موضوعات این مرکز توصیف نمود و اذعان داشت: مرکز پژوهشی مبنا در عرصه تدوین نظام‌واره؛ نظام‌واره‌های مسائل دینی و فرهنگی، مردم سالاری دینی، مسائل حوزه و روحانیت، پیشرفت و امنیت و نیز نظام وار جامع کشور را ترسیم و هدف‌گذاری نموده است.
وی با اشاره به این که در حوزه جریان‌شناسی‌ها نیز جریان‌شناسی فکری حوزه قم و حوزه نجف و نسبت آن با اندیشه انقلاب اسلامی بررسی شده است، اظهار داشت: جریان‌های فرهنگی و سیاسی حوزه قم از دیگر رویکردهای جریان شناسانه این مرکز پژوهشی است.
رئیس مرکز پژوهشی مبنا افزود: در حوزه مسئله‌شناسی نیز افزون بر 50 مسئله دینی، فرهنگی و حوزوی را با روش نوین مکث بررسی نموده‌ایم؛ در این روش از تبیین موضوع و وضعیت مسئله به سمت بیان وظایف هریک از نهادها حرکت کرده‌ایم. موفقیت پروژه‌های تحقیقاتی در جامه عمل، مبتنی بر کشف گره اصلی است.
وی با بیان این که در روش مکث، پژوهش‌های قبلی در رابطه با مسئله احصا می‌گردد، اظهار داشت: اسناد بالادستی از جمله منویات بنیان گذار انقلاب و رهبر معظم انقلاب اسلامی جمع‌آوری و سپس با نگاه به پژوهش‌ها و پیشینه ها و نگاه سیاستگذارانه حاکمیت نسبت به موضوع؛ در رابطه با علل عدم حل مسئله، تحقیقات پژوهشی را در قالب روش نوین مکث آغاز می‌کنیم.
دکتر دشتی بررسی مباحث پیرامونی نظریه حکومت اسلامی را از دیگر رویکردهای مرکز پژوهشی مبنا عنوان کرد و ابراز داشت: با مجوزی که از سوی حوزه‌های علمیه اخذ شده، این مرکز متولی برپایی کرسی درس خارج فقه اجتماعی و درس خارج نظام حقوق بشر اسلامی است.
وی در ادامه به برخی دیگر از محصولات پژوهشی این مرکز اشاره نمود و اذعان داشت: این مجموعه با نهادهای مختلف نظام اسلامی همکاری تنگاتنگی داشته، ضمن مشارکت در پیش نویس اسناد، طرح‌های برجسته‌ای را برای حل مسائل نظام ترسیم و تنظیم نموده است.
رئیس مرکز پژوهشی مبنا اظهار داشت: سالنمای سنجش وضعیت دین و دین داری، با حضور اساتید برجسته حوزه دین شناسی و جامعه شناسی کشور در سه عرصه وضعیت شناسی و گونه‌شناسی دین داری در ایران، مسائل و چالش‌های دینی کشور و نیز مراکز، نهادها وکنشگران دینی تدوین شده است.
دکتر دشتی ضمن تبیین فرازهایی از کلان پروژه‌های سالنمای دین داری، تشریحی از نظام واره حوزه و روحانیت ارائه نمود و تصریح کرد: مرکز پژوهشی مبنا همواره خود را خادم حوزه در حل مسائل می‌داند، امیدواریم در راستای تقویت این همکاری‌ها بتوانیم گام‌های مستحکم‌تری برداریم.
وی به تنوع قالب‌های پژوهشی مرکز مبنا اشاره نمود و یادآور شد: برای حل مسائل، نهادینه سازی راهبردها و موفقیت راهکارها، باید از روش انطباق رفت و برگشتی مسئله محور استفاده نمود؛ در این روش پژوهش‌ها در مقام اجرا ورود نموده، موانع نمایان و شناسایی می‌گردند؛ در ادامه نیز ارتباط مداوم بدنه پژوهشی و بنده اجرایی برای حل موانع و ارائه راهکارهای عملیاتی به روز حفظ می‌گردد.
رئیس مرکز پژوهشی مبنا بر لزوم تاسیس نهاد مستقل و قدرتمندی چون وزارت‌خانه برای حل مسائل حوزه خانواده تأکید نمود و اذعان داشت: مرکز پژوهشی مبنا طرح تاسیس وزارت خانواده را آماده نموده است؛ تا با همکاری نمایندگان محترم مجلس، اساتید و نخبگان این حوزه، ضمن توجه به دیدگاه‌های تخصصی و دغدغه‌ها، بتواند طرح متقنی را ارائه دهد.
دکتر دشتی در بخش پایانی سخنان خود، اجماع‌سازی نخبگانی و گفتمان‌سازی مخاطبانی را اصل مهم موفقیت طرح‌های پژوهشی توصیف نمود و اذعان داشت: در صورت ایجاد گفتمان، مطالبه‌گری اوج گرفته، جامعه هدف، تشنه دریافت راهکارها و راهبردها خواهد بود و تا جامعه تشنه نشود، خود را آماده پذیرش راهبردها و راهکارهای حل مسائل نخواهد دید.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری نیز در بخش دیگری از این نشست ضمن تقدیر از تلاش های علمی پژوهشگران مرکز مبنا، تصریح کرد: مواجهه با انبوهی از مسائل و نظم بخشی اولویتی به آنها و در نهایت احصا راهکارهای عملیاتی و دستورات اجرایی برای حل مسائل بسیار ارزشمند است.
وی با بیان این که لازم است تا عدم موفقیت طرح‌ها، راهبردها و راهکارها در مقام اجرا مورد توجه قرار گیرد، یادآور شد: اجماع در تصمیم‌گیری برای عملیاتی‌سازی راهکارها و حل مسائل مشترک نهادها، امر مهمی است که در موفقیت طرح‌ها بسیار اثرگذار است.
معاون تهذیب حوزه‌های علمیه بر کارآمدی طرح هدایت علمی-تحصیلی حوزه‌های علمیه و اثربخشی آن در احیای 10 سنت اصیل حوزه‌های علمیه تأکید نمود و یادآور شد: متاسفانه در برخی از مواقع طرح‌های قوی در مقام اجرا با چالش‌های جدیدی روبرو می‌شود که آن را به سمت تضعیف در اثربخشی سوق داده، غیر ضروری جلوه می‌کند. در این عرصه نیازمند همیاری و همکاری مراکز پژوهشی، چون مرکز مبنا برای حل چرایی این موضوعات هستیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت تاسیس شورای تهذیب و تربیت در مدارس علمیه تأکید نمود و خاطرنشان کرد: در حل مسائل اخلاقی و تربیتی، باید همه را مشارکت داده، اهتمام و دغدغه حل مسئله و احساس مسئولیت را در میان جامعه هدف تقویت نمود.
حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری با تاکید بر این که مدیران مدارس علمیه باید احساس اضطرار نسبت به ایجاد واحد پشتیبان به نام شورای تهذیب و تربیت داشته باشند، اظهار داشت: همه طلاب، اساتید و کادرهای اجرایی مدارس دینی خود را نیروی تهذیب و تربیت بدانند؛ این مهم نیازمند فرهنگ سازی است. همه باید احساس مسئولیت داشته، در حل مسئله به خدمت گرفته شوند.
معاون تهذیب حوزه های علمیه در بخش پایانی سخنان خود ضمن تببین فرازهایی از دغدغه‌های پژوهشی حوزه‌های علمیه، پیش از ارائه راهبرد و راهکار، بر اهمیت احصا و شناسایی نقطه عطف مسائل تأکید نمود.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید