نشست علمی - ترویجی «افزایش جمعیت هدفمند» در قم برگزار شد.

  • یکشنبه, 23 خرداد 1400 06:54
  • بازدید 3263 بار

با حضور کارشناسان و صاحب نظران حوزوی و دانشگاهی؛
نشست علمی - ترویجی «افزایش جمعیت هدفمند» در قم برگزار شد

واحد خبر/ به همت مرکز پژوهشی مبنا، نشست علمی – ترویجی «افزایش فرزند آوری و اعتدال هدفمند جمعیتی در کشور » با حضور کارشناسان و صاحب نظران حوزوی و دانشگاهی در سالن جلسات این مرکز پژوهشی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشی مبنا، این نشست علمی – ترویجی با ارائه دکترسید مرتضی میرتبار و نقد دکتر مریم اردبیلی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی برپا گردید.همچنین دکتر محمدباقر صدقی، دبیر علمی این نشست را عهده دار بودند.
در ابتدای این نشست علمی – ترویجی دکتر محمدباقر صدقی، معاون ارتباطات مرکزپژوهشی مبنا و دبیر علمی نشست در سخنانی اظهارکرد: مرکز پژوهشی مبنا، مرکزی علمی با مؤلفه های بنیادین و همچنین مرکزی راهبردی با ویژگی های خاص است.
وی افزود: روش تحقیق در این مرکز ، مسأله محور، راهبردگرا می باشد و در تمام تحقیقات و پژوهش های خود سعی شده است روش تحقیق نوینی ارائه گردد تا اثر مستقیمی بر روی کارآمدی نظام اسلامی داشته باشد.
دکتر صدقی ادامه داد: مرکز پژوهشی مبنا نسبت به دیگر مراکز و مؤسسات پژوهشی در کشور دارای ویژگی های ممتاز و برجسته ای است که از جمله آن می توان به؛ حرکت مستمر و مداوم برای رسیدن به راهبرد مطلوب بر اساس ارائه راهکارهای جامعه نخبگانی اشاره کرد.
دبیر علمی این نشست علمی – ترویجی بیان داشت: رویکرد مرکز پژوهشی مبنا، بحث اندیشکده ای و استفاده از جامعه نخبگانی و استفاده مطلوب از نخبگان دانشی و اجرایی کشوراست  چرا که کشور از پتانسیل بی نظیر و ارزشمندی در این خصوص برخوردار است.
این محقق وپژوهشگر حوزه و دانشگاه گفت: فراجناحی بودن، پرهیز از حزب و حزب بازی ، حرکت در کرانه های عالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، همچنین منّویات مقام معظم رهبری، قانون اساسی و سیاست های ابلاغی رهبرمعظم انقلاب و منشور امامین انقلاب از جمله ویژگی های مرکز پزوهشی مبناست.
دکتر صدقی افزود: همکاری با نهادهای علمی و اجرایی نظام و کمک به حل مسائل کلان، برخورداری از نظام وارگی در پژوهش ها تا در واقع پژوهش های مطلوب، اثرگذار و راهبردی را برای اعتلای نظام اسلامی کارآمد ومدیریت آن به بهترین نحو ارائه گردد.
وی ادامه داد: استفاده از پتانسیل پژوهشگران و نخبگان حوزوی و دانشگاهی با تحصیلات عالی از دیگر ویژگی های خاص این مرکز است.
دبیر علمی این نشست علمی – ترویجی بیان داشت: امین بودن این مرکزپژوهشی در میان مراکز علمی و حاکمیتی ویژگی دیگر این مرکز می باشد. مجموعه مبنا با این شعار تلاش و فعالیت می کند که محصول و خروجی های پژوهشی آن ، مبنا و مرجع باشند و اثر مطلوبی در تصمیمات، برنامه ریزی ها و برنامه های علمیاتی کلان کشور ایفا کنند.ما به دنبال کارآمدی نظام اسلامی هستیم و در این مسیر از هیچ کوشش و تلاشی فروگذار نخواهیم بود.
دکتر صدقی تأکیدکرد: پرداختن به ابرمسائل نظام و انجام تحقیق و پژوهش های عمیق نسبت به آن از رسالت های اصلی مرکز پژوهشی مبنا ست به طوری که امروز یکی از ابر مسائلی که در نظام وجود دارد، مسأله بحث جمعیت و خانواده است. بحث جمعیت ،فرزندآوری، افزایش و اعتدال آن موضوع همین نشست علمی – ترویجی می باشد که امروز به عنوان یک چالش جدی در کشور مطرح است.
طرح جامع خانواده را در پنج بُعد مورد بررسی و پژوهش قرارداده ایم
در ادامه این نشست ، دکتر سیدمرتضی میرتبار، محقق و پژوهشگر حوزه علمیه و دارای دکترا مطالعات تطبیقی در سخنانی با موضوع «افزایش جمعیت هدفمند» گفت: یکی از اقدامات ارزشمندی که در مرکز پژوهشی مبنا و بر حسب ضرورت انجام شده است، پژوهش و کار تحقیقاتی پیرامون جمعیت و آثار کاهش آن در کشور است که با عنوان طرح جامع خانواده در 5 محور  و بُعد مورد بررسی قرار گرفته است .
وی افزود: «اعتدال هدفمند جمعیت در کشور» یکی از عناوین مورد بررسی قرار گرفته این طرح جامع است که برای نشست امروز انتخاب کرده ام و امید است در این بحث به آن نقاط ایده آل و جدیدی که مطلوب این پژوهش است برسیم.
میرتبار خاطرنشان کرد: بررسی ها نشان می دهد که ایران از بعد انقلاب دو گزاره در بحث جمعیتی داشت که در واقع بحث انفجار جمعیت برای دهه 60 و نیمه آن دهه و از دهه 70 تا 80  سیاست های کنترل جمعیت  و تهدید موالید در کشور پیاده شد که وضعیت بدی را ایجاد کرد.دهه 90 در واقع دهه سکوت  در مسأله جمعیت درکشور وجود داشت و هیچ کدام از مسئولان نظام نسبت به این موضوع نه حرفی داشتند و نه دغدغه ای برای موضوع جمعیت چرا که اگر کسی صحبت می کرد به ضررش بود.
ارائه دهنده این نشست بیان داشت: با مطالبه و منّویات مقام معظم رهبری از سال 90 نسبت به لزوم بازنگری در مسأله جمعیت و فرزندآوری تحرکاتی در کشور صورت گرفت. این دو گزار آسیب های فراوانی را به بار آورد که بخواهیم برای جبران آن از برنامه های معکوس و بازدارنده آن دوران استفاده کنیم چرا که در گزار اول بحث انفجار جمعیت مطرح بود و ما در آن دوران شاهد رشد نیازهای گسترده بهداشتی، درمانی و آموزشی درکشور بودیم و با کمبودهای زیاد مواجه شدیم، افزایش نرخ بیکاری در دهه شصت و گسترش آسیب های اجتماعی و گسترش فقر از نمونه های آن است.
میرتبار تصریح کرد: تخریب محیط زیست، نخبه کشی در کشور، مشکلات کنکوراز دیگر آسیب های گزاره اول بود. اما در گزاره دوم که بحث کنترل نسل و جمعیت شکل گرفت، بحران تهدید نسل را در پیش رو ملاحظه کردیم، پیری جمعیت و افزایش سن سالمندی به طوری که جوانان دهه 60 قرار است یکی دو دهه دیگربه جمعیت سالمند و بازنشسته جامعه اضافه شوند و در جامعه ای که  جمعیت جوان وجود ندارد چه اتفاقی خواهد افتاد.
وی تأکید کرد: مسأله جمعیت در کنار حکومت و سرزمین از عناصر اصلی تشکیل و شکل گیری دولت ملت ها و یک حاکیمت است، حال اگر نیمی از جمعیت جوان را از دست بدهیم چه اتفاقی برای آن سرزمین رخ خواهد داد. بحران کاهش نیروی انسانی، افزایش مهاجرت، تغییرات هویت فرهنگی و معرفت گرایی از مشکلات گزاره دوم بود.
استاد دانشگاه ادامه داد: در هر دو گزارش زیرساخت ها همان زیرساخت معمول است و کماکان هیچ تغییری برای آن رخ نداده است و بر اساس روال عادی است حتی با ارائه گزاره سوم که قصد داریم به کجا و چه سمتی حرکت کنیم این زیرساخت ها یکسان بوده و است.
وی افزود: در گزاره سوم بحث «اعتدال هدفمند جمعیت» را مورد توجه داده ایم.به این سوال پاسخ داده ایم که چرا جمعیت اهمیت دارد و چرا امروز نیاز به رشد جمعیت داریم و چگونه با وجود این مشکلات اقتصادی نسبت به تحقق اعتدال هدفمند جمعیت تاکید می کنیم.
میرتبار تصریح کرد: اگر نمودار شیب نزولی جمعیت را در کشور بر اساس آمارها بنگریم متاسفانه جمعیت جوان کشور رو به کاهش است و طبق پیش بینی ها تا سال 1415 که البته وجود ویروس کرونا این تاریخ را کوتاه تر می کند، رشد جمعیت در کشور منفی خواهد شد.
این محقق و پژوهشگر حوزه و دانشگاه ادامه داد: طی بررسی های انجام شده تقریبا 80درصد زنان ایرانی نگرش منفی به چند فرزندی یا فرزند آوری را دارند و در یک بررسی دیگر مشخص شده است یک و چهارم درصد زوج های ایرانی نابارور هستند که از این میان 40درصد مشکل زنان، 40درصد مشکل مردان، 15درصد مشترک و 5 درصد هم عوامل ناشناخته دخیل می باشند.
وی تصریح کرد: امروز از هر 100 درصد دوره بارداری 40درصد منجر به سقط جنین می شود و 15 تا 20درصد سقط ناخواسته 3 ماه اول بارداری صورت می پذیرد که البته این موارد با برنامه ریزی قابل حل است اما بین 250 تا 500هزار سقط جنین امروز در کشور رخ می دهد به عبارتی 20برابر کشته های جاده ای و مهمترین نگرش سقط جنین حتی در بین خانواده های مذهبی نگرش منفی چند فرزندی است .
میرتبار، اجماع جامعه نخبگانی را مهمترین راه حل برای اصلاح این تفکر و نوع نگرش عنوان کرد و افزود: وقتی بانوان نخبه کشور را نسبت به حساسیت های موجود و شرایط حاکم بر جامعه آگاه سازیم به تبع آن دیگر بانوان جامعه نسبت به فرزند آوری و چند فرزندی تمایل نشان خواهند داد. اصلاح قوانین وتسهیل در شرایط فرزندآوری از دیگر مسائلی است که باید به عنوان یک بسته حمایتی از سوی دولتمردان در این خصوص اختصاص داده شود.
انتهای گزارش/ پوست چیان

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

دوری از فساد
قرآن : ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذيقَهُمْ بَعْضَ الَّذي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ   (سوره روم ، آیه 41)ترجمه: فساد و پریشانی به کرده بد خود مردم در همه برّ و بحر زمین پدید آمد تا خدا هم کیفر بعضی اعمالشان را به آنها بچشاند، باشد که (از گنه پشیمان شده و به درگاه خدا) باز گردند.حدیث: امام صادق(ع) : سياتي علي النّاس زمان لا ينال الملك فيه الّا بالقتل و التّجبّر و لا الغني الّا بالغصب و البخل و لا المحبّه الّا باستخراج الدّين و اتباع الهوي؛... (اصول کافی ، ج2 - ص 91)ترجمه: به زودي زماني فرا مي رسد كه در آن به سلطنت رسيدن ممكن نيست، مگر با ...

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید