حجت الاسلام والمسلمین موسی قمرزاده:تا زمانی که در حل مسائل به موضع فعال منتقل نشویم، نمی‌توانیم نگاه درستی به مسائل داشته باشیم.

  • شنبه, 12 تیر 1400 23:43
  • بازدید 3967 بار

بازدید حجت الاسلام والمسلمین موسی قمرزاده، معاون برنامه‌ریزی و ارزیابی مرکز خدمات حوزه از مرکز پژوهشی مبنا

دکتر دشتی در جلسه بازدید حجت الاسلام والمسلمین موسی قمرزاده از مرکز پژوهشی مبنا به نحوه تعامل مرکز مبنا با نهادهای علمی و اجرایی کشور اشاره نمود و اظهار داشت: تهیه الگوی جامع مدیریت نخبگان حوزوی واگرا می‌تواند از موضوعات مهم پیش‌رو باشد.
وی در ادامه با تاکید بر این که مرکز پژوهشی مبنا آمادگی دارد تا صیانت و مدیریت نخبگان حوزوی واگرا را بر عهده بگیرد، خاطرنشان کرد: بحث معیشت طلاب از جمله پروژه‌هایی است که با پشتیبانی هیئت اندیشه ورز حوزه، گزارش راهبردی آن ترسیم شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت افزایش تعاملات راهبردی مرکز پژوهشی مبنا با نهادهای عالی نظام مقدس اسلامی اشاره نمود و اذعان داشت: نهادینه سازی اندیشه ولایت فقیه امامین انقلاب در ابعاد هنجاری، ساختاری و رفتاری جامعه از پروژه‌های نوین مرکز پژوهشی مبنا به شمار می‌رود.
حجت الاسلام والمسلمین موسی قمرزاده، نیز در ادامه این دیدار بر پیگری کارها به صورت مبنایی و اصولی تاکید نمود و با بیان این که وضع حوزه و روحانیت در زمان تشکیل حکومت اسلامی در همه ابعاد با قبل از تشکیل حکومت اسلامی کاملا متفاوت است، اظهار داشت: ارتباط حوزه با نظام اسلامی پدیده ای نوست؛ لذا مسئله مرجعیت را می‌توان به اعتبارات مختلف از جمله ارتباط ایشان با انقلاب اسلامی و تشکیل نظام اسلامی بررسی نمود.
وی رسالت تقویت حرکت‌های اصلاحی انقلاب اسلامی در تبیین مبانی اصولی، را مستقیما متوجه حوزه و روحانیت دانست و تصریح کرد: طرح مسئله نظام اسلامی تحت عنوان جمهوری اسلامی و تبیین رسالت آن بر اساس آیات، احادیث، روایات و استدلال‌های عقلی وظیفه‌ای بر زمین مانده است؛ چرا که نظام جمهوری اسلامی مستنبط از مبانی دینی است و تبیین و روشنگری ابعاد مختلف آن، نیازمند حضور پر¬¬¬¬¬رنگ حوزه و روحانیت است.
معاون برنامه‌ریزی و ارزیابی مرکز خدمات حوزه ضمن اشاره به فرازهایی از بیانیه گام دوم انقلاب، بر ضرورت پژوهش جامع نسبت به مرجعیت دینی در دوران حکومت اسلامی و بررسی ابعاد مختلف آن تاکید نمود و یادآور شد: امروز مسئله مرجعیت، در دستور کار دشمنان اسلام و انقلاب قرار گرفته است؛ دشمنان از خلاء نگرشی، پژوهشی و تبیینی ما سوء استفاده نموده،سرمایه‌گذاری و چالش آفرینی می‌کنند.
حجت الاسلام والمسلمین قمرزاده بر لزوم ارائه تحقیقات بنیادین در رابطه با تبیین مبانی انقلاب اسلامی تصریح نمود و یادآور شد: علی رغم تدوین پروژه‌های تحقیقاتی و دانشگاهی متعدد ناظر به تبیین مبانی انقلاب؛ همچنان در تبیین عالمانه، مستدل، منطقی و مبتنی بر منابع و مبانی اصلی، با خلاء هایی روبرو هستیم. برطرف سازی آن نیازمند اهتمام گسترده نهادهای پژوهشی چون مرکز مبناست.
وی ضمن تاکید بر اهمیت بازتولید و باز استنباط مبانی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، نقش جمهوری در ادامه جامعه دینی را نقش محوری و مبتنی بر مبانی قرآنی و روایی دانست و اظهار داشت: تبیین دقیق مبانی نظام و انقلاب اسلامی کار زمین مانده‌ای است، که می‌تواند دامنه‌ای از مسائل و چالش‌های مصداقی کلان را برطرف نماید.
معاون برنامه‌ریزی و ارزیابی مرکز خدمات با اشاره به این که در نبود هندسه مدیریتی درست، ناگزیر باید رویکرد انفعالی را در مواجه با مسائل در پیش گرفت، خاطرنشان کرد: تا زمانی که در حل مسائل از موضع انفعال به موضع فعال منتقل نشویم، نمی‌توانیم نگاه درستی به مسائل به مسائل داشته باشیم؛ ادامه این رویه، با گذر زمان مسائل را به مرحله بحران می کشاند.
حجت الاسلام والمسلمین قمرزاده در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: با توجه به رزومه و نشاط و تحریک خوب علمی و نگاه‌های بلند مرکز مبنا در پیگیری کارهای پژوهش و مطالعاتی، می‌تواند زمینه‌های خوبی را برای گسترش همکاری‌ها ترسیم نمود.

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید