امید اجتماعی زمینه ساز سرمایه اجتماعی و اعتماد به آینده

  • سه شنبه, 11 شهریور 1399 01:29
  • بازدید 1620 بار

یادداشتِ برگرفته از مصاحبه آقای دکتر حسین خنیفر پیرامون مسئله امید اجتماعی 

بحث امید اجتماعی کاهش امید اجتماعی یک بحث چند وجهی می باشد . دراین مقوله عواملی چون افزایش بیش از حد انتظارات ، نارضایتی ناشی ازشکاف بین انتظارات و وضعیت واقعی موجود ، بحث آسیب شناسی های اقتصادی ، بحث بازوهای رسانه ای یک نظام ، و به طور کلی  عوامل اقتصادی و  سیاسی و اجتماعی و رسانه ای درکاهش امید اجتماعی در جامعه موثر هستند .
امید اجتماعی در ادبیات دنیا از مهم ترین شاخصه های سلامت است که تابع عوامل زیستی ، اقتصادی اجتماعی فرهنگی است . امید اجتماعی به طور ساده متوسط سالهایی است که انتظار می رود یک فرد در یک کشور به یک سری امکانات یا یک سری نیازهای خودش پاسخ بدهد. طبق تحقیقات و بررسی های انجام شده در دنیا، بالاترین عامل در امید اجتماعی بحث تغذیه،  بهداشت و اشتغال می باشد . هر چه تامین ومیزان دسترسی  این موارد بالاتر برود بحث امید اجتماعی بالاتر می رود. براساس تحقیقات انجام شده از عوامل مهمی که به کاهش امید اجتماعی در جامعه دامن می زند ، مطبوعات و رسانه ها و فضای مجازی و مقایسه های بیش از حد می باشد . باید توجه داشت که امید اجتماعی است که سرمایه اجتماعی را می سازد ووجودامید، اعتماد به آینده را افزون می کند .هر چه امید اجتماعی کمتربشود مشارکت ملی و مشارکت در سازمان های مردم نهاد کمتر باشد یکسری حلقه های ناامیدی بیشتر می شود. متاسفانه در بحث کاهش امید اجتماعی در جامعه هم در بین محتواهای آموزشی موجود در جامعه و هم در رسانه ها کم کار شده است . بنابراین حس فلاکت اقتصادی و ناامیدی بلند مدت و کوتاه مدت برمی گردد به سه عامل رسانه ، بی انضباطی اقتصادی، مدیریت . اگر بتوانیم این ها را مهار کنیم شادابی و امید به جامعه برمی گردد. باید توجه داشت که سواد رسانه ای و بحث اطلاع رسانی و روانشناسی از عوامل فرهنگی بسیار مهم در ایجاد امید اجتماعی هستند. ازتبعات کاهش امید اجتماعی در جامعه می توان به کاهش سیستم ایمنی بدن و کاهش تعلق به میهن،  تعلق به سیاست را نام برد . چرا که کاهش امید اجتماعی ، ایمان به آینده کشور و امید به حل مشکلات و مسائل به شدت پایین می آید . چون ارتباط  بسیار زیادی بین امید و صبر، امید و برنامه ریزی ، امید و خود کارآمدی ، امید و کاهش آسیب های اجتماعی ، امید و مدیریت استرس وجود دارد و وقتی امید نباشد همه این ها آسیب می بینند در این صورت افراد ، به انسانهایی بی هدف و ناامید تبدیل می شوند . دو تجربه ای که در دنیا خیلی راجع به آن صحبت شده که باعث می شود امید به زندگی خیلی بالا برود ، یکی اطلاعات پیشین است و دیگری وضعیت پسین  و این ها همان عامل هایی هستند که جلوی افسردگی درونی را می گیرند .
به طور کلی چهار عامل هستند که می توان  ان ها را بعنوان راهکارهای مهم افزایش امید اجتماعی در جامعه دانست ، یکی عوامل اقتصادی مثل اشتغال و عدالت توزیع فرصت های شغلی، دوم عوامل بهداشتی و سطح سلامت بهداشت افراد ، و سوم عوامل اجتماعی و مدیریت در تمام ابعاد و چهارم هم شرایط زندگی است .
امید اجتماعی یکی از گرانیگاهای ثبات و استقلال روانی یک جامعه است که می تواند خیلی از کمبودها و ضعف ها را جبران کند و اگر کاهش یابد آسیب های آن به سختی جبران می شوند.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

1 نظر

  • پیوند نظر معصومه علی نژاد پنج شنبه, 23 مرداد 1399 16:49 ارسال شده توسط معصومه علی نژاد

    امیدفلسفه انتظاراست.مطالب استادارجمندجناب دکترخنیفرعالی بود.

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید