نقش نگرش در پیشرفت انسان(اقتباس از کتاب اصول نگرش)

  • یکشنبه, 12 ارديبهشت 1400 10:02
  • بازدید 2493 بار

نگرش، انسان پیشتاز در خویشتن حقیقی
نگرش انسان پیشتاز در خویشتن حقیقی ماست که ریشه‌های آن در درون ولی میوه‌ی آن در بیرون است. نگرش این قدرت را داردکه گروهی را بالا ببرد یا از هم بگسلد. وجه تمایز انسان‌های موفق در نگرش آن‌ها و نه لیاقت آن‌ها است. نگرش عالی باعث ارتقاء مقام است ، نه مقام باعث نگرش عالی و به همین دلیل بهره‌ نگرشی از بهره‌ی هوشی مهم‌تر است ؛ چرا که بسیاری از افراد باهوش به خاطر نگرش بد نمی توانند به موفقیت برسند.
نگرش مسری است
نگرش مسری نگرشی است که خودش را  زود نشان می‌دهد بقیه هم یاد می‌گیرند و دراین میان نگرش بد سریع‌تر از نگرش خوب سرایت می‌کند و قدرت القاء زیادی دارد. نگرش بد همان نق زدنی است که دائم می‌خواهد تخریب کند و بقیه را تحقیر کند. وبه عبارت بهتر:ناتوانی از اعتراف به اشتباه، ناتوانی از بخشیدن دیگران، بیماری خودخواهی، روحیه‌ی نق زدن، آرزوی اختصاص همه‌ افتخارات به خود را در سر میپروراند.

افزایش کارایی و توانمندی با ایجاد نگرش مثبت و ظهور رهبران بزرگ از دل بحران ها
نگرش ما مثل دماغه‌ی هواپیما است که طرز برخورد ما نسبت به زندگی را تعیین می‌کند ، اگر بالا باشد به سمت بالا حرکت می‌کند و اگر پایین باشد به زمین می‌خورد و پایین می‌آید. گاهی افراد هوشمند و دارای نگرش مثبت از باد مخالف و انتقاد استفاده می کنند و مانند بادبادک بالا می روند ، به شرط اینکه ما بدانیم چطور از این باد مخالف استفاده کنیم. این نیاز به فکر دارد، نیاز به نگرش عالی دارد. شخص صاحب نگرش عالی بهترین استفاده را از بدترین اتفاقات می‌کند. به همین دلیل است که رهبران بزرگ از درون بحران‌ها ظهور می‌کنند، چون منجر به دستیابی آن‌ها به نیروی درونی قوی خود می‌شوند. در مقابل برخی افراد سعی می کنند با هرگونه عامل مزاحم مقابله کنند مانند عقاید متعصبانه که به دلیل عدم بهبود نگرش است. روی عقاید متعصبانه‌ منفی گیر کرده‌ و نمی‌خواهند آن‌ها را رها کنند. به قول یکی از اندیشمندان؛ هفت گناه بزرگ مانع نگرش مثبت می‌شود: 1. غرور، 2. طمع، 3. شهوت، 4. حسد، 5. خشم، 6. تنبلی، 7. پرخوری.

افراد دارای نگرش مثبت این گونه پاسخ می دهند
پاسخ افراد دارای نگرش مثبت به محدودیت‌ها «چرا» هست، نه اینکه «اشکالی ندارد و باید بسوزم و بسازم». می‌گویند چرا این اتفاق افتاد؟ چرا این محدودیت وجود دارد؟ من باید این را درست کنم. منفی‌نگری موقوف! باید به سمت اصلاح حرکت کرد. آدم مثبت‌نگر می‌داند که سفر به سوی موفقیت به اندازه‌ی خود مقصد لذت‌بخش است. از کسی پرسیدند: شاهکارت چیست؟ گفت: کار بعدی‌ام. او یک نخبه است. کلاً قدم‌هایش را مثبت حساب می‌کند.

نگرش در درون افراد رخ می دهد و بر اتفاقات بیرون اثر می گذارد
نگرش احساس درونی است ولی از طریق رفتار ظهور و بروز دارد و بیان می‌شود، حتی در قیافه این طور است. اگر در قیافه‌ی انسان‌ها نگاه کنید، برخی انرژی می‌دهند ولی قیافه‌ی برخی دیگر مخرب است. چون نگرش به مدت طولانی قابل کتمان نیست. در تقلا است که راهش را به بیرون باز کند و هیچ‌کسی نمی‌تواند در درون سفر کند ولی در بیرون ساکن بماند. بنابراین نگرش افراد و آنچه که در درون افراد رخ می‌دهد بر اتفاقات بیرون اثر می‌گذارد و موفقیت یا شکست آن ها را تعیین می‌کند. نگرش ما طرز برخورد ما نسبت به زندگی را تعیین می‌کند.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

تحمیل نظر خویش بر آگاهان
قرآن : ... ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: هیچ کس (حتی پیامبر) حق ندارد به مردم بگوید به جای خدا مرا عبادت کنید.حدیث: روی الحلبی قلتُ لاَبی عبدالله علیه السلام ما أدنى ما یکون به العبد کافراً ؟ قال: « أن یبتدع به شیئاً فیتولى علیه ویتبرأ ممّن خالفه (معانی الاخبار ، ص 393)ترجمه: ... حلبی روایت می کند که از امام صادق (ع) پرسیدم : کمترین سبب کافر شدن انسان چیست؟ فرمودند : این‌که بدعتی بگذارد و از آن بدعت جانبداری کند و از هر کس با او مخالفت کند روی برگرداند و آنان را متهم و منزوی سازد.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید