در گفتگو با حجت الاسلام سید سجاد ایزدهی مطرح شد؛ امنیت ذهنی و اجتماعی لازمه امر پژوهش است.

  • سه شنبه, 20 مرداد 1394 14:01
  • بازدید 3969 بار

به نقل از خبرگزاري مهر حجت الاسلام سید سجاد ایزدهی عضو هئيت علمي پژوهشگاه در خصوص ضرورت امنيت ذهني و اجتماعي در امر پژوهش افزود : محققان حوزه علوم انسانی باید دارای امنیت ذهنی و اجتماعی باشند تا در فضایی آسوده بیاندیشند و یکدیگر را نقد کنند.

وی با اشاره به اینکه تحقیق نیازمند سرمایه گذاری و اختصاص بودجه لازم است، تصریح کرد: دانشمندان حوزه علوم انسانی نیازمند پشتیبانی مالی هستند تا بدون دغدغه نسبت به تحقیق و پژوهش در این حوزه اقدام کنند.
ايزدهي گفت: تولید دانش طی یک روز یا یک سال محقق نخواهد شد چراکه در ابتدا باید گمانه زنی و نظر شکل گیرد و بعد از آن مسیر تولید دانش دنبال شود.
ايشان با بیان اینکه پس از انقلاب محققان به صورت عمیق وارد پژوهش های مربوط به علوم انسانی نشده اند، افزود: پس از دوران جنگ تا حدی به علوم انسانی توجه شد و با تاکید مقام معظم رهبری در خصوص جنبش نرم افزاری، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و اسلامی سازی علوم انسانی قدم هایی برداشته شد اما این حرکت ها هنوز به معنای تولید دانش نیست و باید در این حوزه بیشتر فعالیت کرد.
وی تاکید کرد: برای تولید دانش باید موانع فکری و ذهنی رفع شود به طور مثال درحال حاضر دانشجویان همچنان در فضای موجود کتاب های قدیمی حوزه علوم انسانی تحصیل می کنند و برخی از اساتید نیز دلباخته دانش های غربی هستند.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: در این راستا افرادی هستند که به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، حاکمیت تمدن اسلامی و اسلام ناب محمدی اعتقاد دارند و گام های زیادی برای پژوهش و تحقیق در علوم انسانی برداشته اند.
نهادهای پژوهشی علوم انسانی جزیره ای عمل می کنند
ایزدهی خاطرنشان کرد: با تمام تلاش هایی که در حوزه پژوهش و تحقیق در علوم انسانی انجام شده هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده ایم چراکه افراد و نهادهای فعال در این حوزه جزیره ای عمل می کنند.
وی گفت: باید جلسات مشترک در حوزه علوم انسانی برگزار شود تا مبانی و مفاهیم مورد بررسی قرار گیرد و در نتیجه در این زمینه ها به نقطه واحد و مفهوم مشترک دست یابیم.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: تولید دانش در علوم انسانی مبتنی بر ایجاد رشته های میان رشته ای است و براین اساس راهکارها به یکدیگر نزدیک خواهند شد.
ایزدهی تاکید کرد: در کشور ما برای رسیدن به تولید دانش در علوم انسانی باید دانشکده های میان رشته ای در دانشگاه ها راه اندازی شوند تا بتوانیم راهکارهای عملیاتی برای مبانی مشترک این حوزه تدوین کنیم.
نمی توان از علوم انسانی واحد در جهان استفاده کرد
وی با بیان اینکه مفهوم انسان درعلوم انسانی مشترک است، گفت: اما نسبت به ماهیت انسان و جهان بینی آن تفاوت هایی وجود دارد بنابراین نمی توان از علوم انسانی واحد برای جهان استفاده کرد چراکه این علم مبتنی بر باورها و هنجارها است.
ایزدهی با بیان اینکه در تولید دانش علوم انسانی باید موضع شفافی از انسان داشته باشیم، تاکید کرد: در صورتی که سنگ بنای پژوهش این حوزه به درستی شکل گیرد مکاتب و دانش نیز تولید خواهد شد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: در علوم انسانی بعد از شناخت ماهیت انسان و منابع حرکت می توان راهکارهای کمال و سعادت انسان را شناسایی کرد.
ایزدهی تاکید کرد: بعد از اثبات علوم انسانی اسلامی می توان وارد مبانی مختلف این علم شد و راه حل جامع برای آن تدوین کرد زیرا در علوم انسانی روان شناسی، جامعه شناسی، سیاست، حقوق و دیگر رشته ها با یکدیگر پیوند دارند.
وی گفت: بنابراین می توان برای رسیدن به انسان الهی یک علوم انسانی مطلوب را ایجاد کرد که متمایز از تمدن غرب است.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: علوم انسانی غربی موجب بروز جنگ جهانی شده است.
ایزدهی تاکید کرد: اگر علوم انسانی مستند بر مباحث دینی تولید شود قادر خواهیم بود تمدنی متمایز از تمدن غرب برای سعادت انسان ها ایجاد کنیم.
جهاد فراگیر علمی هدفمند و منسجم باشد
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تاکید کرد: براساس علوم انسانی اسلامی می توان به الگوی مناسب و کارآمد دست یافت که این الگو نظام را ارتقا خواهد داد و کارآمدی آن را تامین می کند.
ایزدهی با اشاره به تولید مفاهیمی مانند مردم سالاری دینی، عدالت گرایی و ظلم ستیزی از سوی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز این مفاهیم در دنیا قابل فهم است بنابراین در دیگر حوزه ها از جمله مفاهیم و مبانی مربوط به علوم انسانی نیز باید به مرحله تولید دانش و راهکارهای عملیاتی دست یابیم تا بتوانیم آنها را نیز به جهان عرضه کنیم.

منبع خبر

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

قانون شکنی
آیه شریفه : إِنَّمَا ﭐلسَّبِيلُ عَلَى ﭐلَّذِينَ يَظْلِمُونَ ﭐلنَّاسَ وَيَبْغُونَ فِي ﭐلْأَرْضِ بِغَيْرِ ﭐلْحَقِّ أُوْلَـٰئِکَ لَهُم عَذَابٌ أَلِيمٌ  (سوره مبارکه شوری ، آیه 42)ترجمه : گناه بر کساني است که به مردم ظلم مي‏کنند ، و بدون داشتن بهانه‏اي و حقي مي‏خواهند در زمين فساد و ظلم کنند ، آنان عذابي دردناک دارند. روایت : قال علی( ع ): من تعدی الحق ، ضاق مذهبه.  (بحار الانوار ، ج 77 ، ص 211 )ترجمه : امام علی(ع) مي‌فرمايد: هر کس از حق (قانون) تجاوز کند ، در تنگنا گرفتار می آید.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید