مقالات

07 مرداد 1392

مؤلف: محمد محمدى اشتهاردى

28 ارديبهشت 1393

مؤلف: محمد علی دستگردی

 

28 ارديبهشت 1393

مؤلف: محمد علی دستگردی

چکیده:

نطريه ولايت فقيه به عنوان يك اصل مترقي و اتقان كننده ي اركان اجتماع با براهين عقلي و نقلي بسياري تنقيح و مستدل شده است.آنچه در اين مقال بدان اشاره مي شود اقامه برخي ادله عقلي و نقلي بر اصل مذكور مي باشد.از جمله براهين عقلي احصا شده برهاني است كه بر اصل رجوع افراد به متخصصين هر رشته استوار است.ديگري اصلي است كه وجود حكومت را ضروري دانسته و جامعه را بدون حاكميت، حال چه حاكميت ابرار و چه حاكميت فجار از اساس نابود شده قلمداد مي كند.با اين اصول عقلي و ساير اصول محكم نقلي به صورت قهري مي فهميم كه بايد بالضرورة حكومتي تشكيل داد و از طرفي مشعر بدين معنا مي شويم كه بايد اين حاكميت از طرف امام معصوم(ع) جاري و ساري شود. خب بعد از اثبات يقيني اين اصل مترقي اين سؤال مطرح مي شود كه در دوران غيبت كه ما از نعمت حضور ظاهري امام معصوم(ع) محروم هستيم ،حاكميت چه كساني را پذيرا باشيم؟بنا بر اصول محكمه ي عقلي و نقلي به اين معنا رهنمون مي شويم كه بايد به افرادي رجوع نماييم كه سنخيت بيشتري به امام معصوم(ع) دارد. كسي كه هم ازنظر درك علمي فقاهت مأثوره از روايات معصومين تبحر دارد و هم داراي ملكه ي عدالت مي باشد كه اين دو در فقيه جامع الشرايط متبلور است.دقت عميق در ادله عقلي و فلسفي نظام ولايت فقيه خود نمايانگر اين مطلب است كه عاليترين وجه حكومت ، حاكميت معصوم مي باشد؛اما در اسلام از آنجايي كه ارزشها ذومراتبند و بي شك حكومت نيز يك ارزش است وقتي در غيبت معصوم حكومت ايده آل و آرماني ميسور نباشد لاجرم كسي را بايد براي حكومت برگزيد كه شباهت بيشتري به معصوم داشته باشد.و اين اقربيت در سه امر متجلي مي شود؛ نخست علم به احكام كلي و جزيي اسلامي بر اساس ادله ي تفصيلي آن،دوم صلاحيت روحي كه مانع از تبعيت هواي نفس خود و ديگران بشود و سوم كارايي و تدبر در اموراجرايي داشته باشد كه اين فرض سوم در مؤلفه هايي چون درك درست داشتن در مسائل سياسي و اجتماعي و تشخيص اولويت ها و اتخاذ مصالح مستحدثه و دائمي خلاصه مي شود. كليد واژه:ولايت فقيه ، حاكم ، ولي ، انسان كامل ، فقيه جامع الشرايط

07 مرداد 1392

مؤلف: حسین رجایی

07 مرداد 1392

مؤلف: الاستاذ الشيخ نوري حاتم

چکیده:

07 مرداد 1392

مؤلف: حسن بیارجمندی

07 مرداد 1392

مؤلف: سيدجواد ورعى

07 مرداد 1392

مؤلف: سيدجواد ورعى

07 مرداد 1392

مؤلف: سید حسن عابدیان

07 مرداد 1392

مؤلف: سيد صادق حقيقت

 

07 مرداد 1392

مؤلف: سید حسن عابدیان

07 مرداد 1392

مؤلف: سيد صادق حقيقت

07 مرداد 1392

مؤلف: سيد حسين ميرمعزى

07 مرداد 1392

مؤلف: علي كربلايي پازوكي

07 مرداد 1392

مؤلف: علي كربلايي پازوكي

07 مرداد 1392

مؤلف: ابوالحسن بكتاش

07 مرداد 1392

مؤلف: علي نصر اصفهاني

07 مرداد 1392

مؤلف: محمد هادى معرفت

07 مرداد 1392

مؤلف: محمد هادى معرفت

07 مرداد 1392

مؤلف: محمد هادى معرفت

07 مرداد 1392

مؤلف: آيت الله جوادي آملي

07 مرداد 1392

مؤلف: آيت الله جوادي آملي

07 مرداد 1392

مؤلف: آيت الله جوادي آملي

10 آذر 1393

مؤلف: محمد حسن مرعشی

07 مرداد 1392

مؤلف: محمد باغستانی

پیام هفته

تحمیل نظر خویش بر آگاهان
قرآن : ... ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: هیچ کس (حتی پیامبر) حق ندارد به مردم بگوید به جای خدا مرا عبادت کنید.حدیث: روی الحلبی قلتُ لاَبی عبدالله علیه السلام ما أدنى ما یکون به العبد کافراً ؟ قال: « أن یبتدع به شیئاً فیتولى علیه ویتبرأ ممّن خالفه (معانی الاخبار ، ص 393)ترجمه: ... حلبی روایت می کند که از امام صادق (ع) پرسیدم : کمترین سبب کافر شدن انسان چیست؟ فرمودند : این‌که بدعتی بگذارد و از آن بدعت جانبداری کند و از هر کس با او مخالفت کند روی برگرداند و آنان را متهم و منزوی سازد.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید