دیدار حجت الاسلام و المسلمین منذر حکیم از مرکز پژوهشی مبنا

  • دوشنبه, 13 مرداد 1399 08:29
  • بازدید 1725 بار

دیدار حجت الاسلام و المسلمین منذر حکیم، رئیس پژوهشکده الذریة النبویة از مرکز پژوهشی مبنا و با رئیس و پژوهشگران آن به گقت‌وگو نشست

دکتر دشتی مدیرعامل مؤسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین در ابتدای این دیدار ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های مؤسسه، به برخی پروژه‌های در دست اقدام مؤسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین اشاره کرد. وی حل مسائل و موضوعات فرهنگی را دغدغه اصلی مدیران، اساتید و پژوهشگران مؤسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین دانست و گفت: در حل مسائل همواره مقدمات و لوازم خاص علمی و دانشی موردتوجه قرار می‌گیرد. همچنین ایجاد و تقویت ارتباط با مراکز و مؤسسات پژوهشی و فرهنگی همسو ازجمله رویکردهای این مؤسسه است.
دکتر دشتی در بخش دیگری از سخنان خود بابیان این‌که مؤسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین در پیگیری مباحث دانشی موضوعات فرهنگی، دست یاری به‌سوی تمام نخبگان حوزه و دانشگاه دراز می‌کند و همواره در همه پژوهش‌ها، نظرات نخبگی هر موضوع، از پایه‌های اصلی پژوهش‌هاست.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید منذر حکیم، رئیس پژوهشکده الذریة النبویه، با تحسین راه طی‌شده و در پیش روی این مؤسسه گفت: توجه به نکته نظرات اساتید و نخبگان حوزه و دانشگاه و تلفیق این دو در پیشرفت روزافزون کارها بسیار مؤثر خواهد بود. وی ضمن اشاره به جایگاه آسیب‌شناسی در نگاه دینی، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت آسیب‌شناسی در حوزه دین، فرهنگ دینی و نهادهای دینی، نیاز است تا این مؤسسه آسیب‌شناسی از حرکت و مسیر خود نیز داشته باشد تا حتی به آسیب‌شناسی نخبگان دینی نیز برسد. وی ضمن انتقاد از برخی نگاه‌ها به مقوله‌های آسیب شناسانه، بابیان این‌که نباید پیش از ورود به عرصه آسیب‌شناسی، قضاوت‌های یک‌طرفه‌ای نسبت به فرازهای مختلف موضوع داشت، افزود: متأسفانه در برخی تحقیقات حوزه دین و مرجعیت، نگاه تقابلی را میان حوزه قم و نجف ترسیم نموده، این دو حوزه مهم و مؤثر جهان تشیع را در تقابل با یکدیگر ذکر می‌کنند که این کار اشتباهی است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حکیم با تأکید بر این‌که رویکردهای پژوهشی در حوزه دین و فرهنگ دینی را باید شفاف بیان نمود، ایجاد ارتباط تنگاتنگ با نهادها و مراکز همسو را بسیار راهگشا دانست و تقویت ارتباطات و پرهیز از موازی‌کاری‌ها در ارتقای تحقیقات عرصه دین را شرط ثمربخشی این تلاش‌ها عنوان کرد
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حکیم در ادامه بر اهمیت جایگاه سیاست‌های کلی نظام بر ارتقاء سطوح مختلف فرهنگ اجتماعی اشاره نمود و یادآور شد: باید به موضوعاتی چون؛ علل اغفال از سیاست‌های کلی نظام که از عمق و دقت نظر راهبردی گسترده‌ای برخوردار است، توجه ویژه‌ای صورت گیرد.
وی بر اهمیت بررسی ضعف‌ در عملیاتی سازی سیاست‌های کلی نظام، به‌ویژه در حوزه جمعیت و نظام خانواده تأکید نمود و تصریح کرد: متأسفانه همچنان آن‌گونه که باید شاهد اجرای دقیق سیاست‌های کلی نظام خانواده و جمعیت نیستیم و هنوز نهادی به‌عنوان متولی این امر شناخته نمی‌شود. حتی در حوزه، دانشگاه و مراکز و مؤسسات فرهنگی و دینی کشور حرکت جدی در موضوع نهاد خانواده آغاز نشده است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حکیم خانواده محوری را اصل بر طرح‌ خانواده‌دوستی عنوان کرد و ابراز داشت: پژوهش‌ها ناظر به نوع نگاه‌ها سرمایه‌ای بالنده هستند؛ لذا آسیب‌شناسی درست انسان را از حرکت‌های انحرافی و تحریفی دور ساخته، در پویایی تحقیقات اثرگذار خواهد بود.
وی تقویت نگاه و تفکرات پژوهشی و نیز هم‌افزایی درون‌گروهی را مهم و سیاست‌های نظام در بحث خانواده را سرمایه‌ای ارزشمند دانست و یادآور شد: رابطه خانواده با حوزه، مرجعیت، امامت، نظام اسلامی، امامت و امت اسلامی سرچشمه جوشانی برای حفظ تمام این موضوعات است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حکیم در بخش پایانی سخنان خود ایجاد انگیزه، دادن روش و برگزاری آزمون را از عناصر مهم تربیت نیروهای متخصص دانست و تصریح کرد: در آسیب‌شناسی موضوعات فرهنگی، باید اولویت‌بندی‌ها را ناظر به شرایط و اقتضائات ترسیم و در عرصه عملیاتی سازی پژوهش‌ها، از توجیه مسئولان و متولیان فرهنگ غافل نبود. ایشان همچنین برای همکاری با مرکز پژوهشی مبنا و مؤسسه صراط مبین اظهار علاقه و آمادگی کرد که در عرصه‌های مشترک بتوان هم‌افزایی بیشتری بین نهادهای پژوهشی با مرکز مبنا ایجاد کرد.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نگارخانه

نظر دادن

پیام هفته

تحمیل نظر خویش بر آگاهان
قرآن : ... ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: هیچ کس (حتی پیامبر) حق ندارد به مردم بگوید به جای خدا مرا عبادت کنید.حدیث: روی الحلبی قلتُ لاَبی عبدالله علیه السلام ما أدنى ما یکون به العبد کافراً ؟ قال: « أن یبتدع به شیئاً فیتولى علیه ویتبرأ ممّن خالفه (معانی الاخبار ، ص 393)ترجمه: ... حلبی روایت می کند که از امام صادق (ع) پرسیدم : کمترین سبب کافر شدن انسان چیست؟ فرمودند : این‌که بدعتی بگذارد و از آن بدعت جانبداری کند و از هر کس با او مخالفت کند روی برگرداند و آنان را متهم و منزوی سازد.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید