آغاز پروژه پژوهشی آسیب‌شناسی توسعه‌نیافتگی فرهنگ بردباری و رواداری در روابط اجتماعی

  • دوشنبه, 17 شهریور 1399 05:02
  • بازدید 1466 بار

پژوهش بررسی وضعیت فرهنگ بردباری و رواداری در روابط اجتماعی در مرکز پژوهشی مبنا آغاز شد

امروزه جامعه شاهد بروز انواع گوناگونی از خشونت هست که با نام خشونت نرم از آن یاد می‌شود (البته با نوعی تساهل). این نوع خشونت ابتدا از گفتگو آغاز می‌شود و اگر با آن مقابله جدی نشود. مسبب عواقب فاجعه‌باری خواهد بود. عدم تحمل، تهمت زنی و برچسب زدن در روابط اجتماعی ازجمله آسیب‌هایی هستند که می‌توانند ریشه در نابردباری و نارواداری مردم داشته و جامعه را دچار اختلال و عدم انسجام کنند. پرواضح است در چنین فضایی، جامعه اسلامی دیگر شاهد تحقق وفاق، انسجام ملی و سیاست جذب حداکثری و دفع حداقلی که از منویات مؤکد مقام معظم رهبری است، نخواهد بود.
مرکز پژوهشی مبنا آسیب‌شناسی عدم توسعه فرهنگ بردباری و رواداری در روابط اجتماعی را در دستور کار خود قرار داده و در نظر دارد براساس داده‌های به‌دست‌آمده، راهبردهای پیشنهادی برای رسیدن به نقطة مطلوب با شرح وظایف مسئولان و نهادها را ارائه دهد.
در این پژوهش که روش موردنظر مسئله محور راهبردگرا است ابتدا به بررسی تحقیقات و پژوهش‌های موجود در رابطه با مسئله بردباری و رواداری در فضای فرهنگی پرداخته می‌شود.
بعد از یافتن علل و موانع با کمک یافته‌های پیشین، از اساتید خبره نظرسنجی صورت گرفته و با مشخص شدن گره اصلی، برای به‌دست آوردن پاسخ مسئله به مصاحبه با کارشناسان برتر در این حوزه می‌شود. در خاتمه نیز براساس داده‌های به‌دست‌آمده، راهبردهای پیشنهادی به همراه شرح وظایف مسئولان و نهادها بیان می‌شود. خاطرنشان می‌شود این روش تلاش دارد تا در حد ممکن راهکارهایی را ارائه کند که متناسب با وضعیت موجود و به‌صورت برنامه‌ریزی هدفمند باشد.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید