دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه از مرکز پژوهشی مبنا

  • جمعه, 02 آبان 1399 04:39
  • بازدید 1115 بار

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی از مرکز پژوهشی مبنا دیدار کردند.

دکتر محمدتقی دشتی رئیس مرکز پژوهشی مبنا در این دیدار ضمن خیرمقدم و اظهار خرسندی جهت دیدار ایشان از مرکز پژوهشی مبنا، گزارشی از فعالیت‌های مرکز ارائه کرد.
وی مسئله محوری پژوهشی و آسیب‌شناسی حوزه دین و فرهنگ دینی را از رسالت‌های مهم این مجموعه برشمرد و خاطرنشان کرد: نظام‌وارگی موضوعات پژوهشی، تلاش برای اتصال نهاد پژوهش به نهاد اجرا، بهره‌گیری از روش مبتکرانه پژوهشی مکث و ارتباط با نهادهای مختلف نظام اسلامی، از ویژگی‌هایی بارز مرکز پژوهشی مبنا است که آن را از دیگر مجموعه‌ها که در این حوزه فعالیت می‌کنند متمایز ساخته است.
دکتر دشتی سنجش وضعیت دین و دین‌داری جامعه تحت عنوان سالنمای وضعیت دین‌داری در کشور و بررسی سیر دین‌داری مردم ایران از منظرهای مختلف را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مرکز پژوهشی برشمرد.
رئیس مرکز پژوهشی مبنا به راه‌اندازی هیئت اندیشه‌ورز استان قم تحت اشراف این مرکز اشاره نمود و بابیان این‌که تاکنون در این هیئت پنج سند راهبردی، در راستای دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب تدوین گشته؛ این مطلب را خاطرنشان ساخت که مرکز پژوهشی مبنا در زمینه ارائه مطالب پژوهشی در قالب هیئت اندیشه‌ورز و استفاده از این روش، تجربه مناسبی را داراست.
ایشان در بخش پایانی سخنان خود گزارشی اجمالی از آثار پژوهشی این مرکز پژوهشی راهبردی، ارائه نمود.
در ادامه دیدار حجت‌الاسلام دکتر محمدجواد ارسطا در خصوص پروژه‌های تحت اشراف خود توضیحاتی بیان کردند. ایشان ضرورت ورود به برخی تحقیقات بنیادین فقهی موردنیاز جامعه و حکومت اسلامی را مهم برشمردند و بیان کردند مرکز پژوهشی مبنا در موضوعات فقه‌اجتماعی، نظام حقوق بشر اسلامی، حقوق عمومی در قرآن و نظریه دولت اسلامی پژوهش‌های راهبردی مؤثری ارائه نموده است. 
حجت‌الاسلام دکتر خسروپناه در دیدار از مرکز پژوهشی مبنا بابیان این‌که مرکز پژوهشی مبنا با ورود به فعالیت‌های پژوهشی متنوع، بحث‌های بنیادین و راهبردی را پوشش می‌دهد، خاطرنشان کرد: این‌که نگاه این مجموعه پاسخگویی به نیازهای ملی است، بسیار ارزشمند است؛ چراکه حزبی و جناحی شدن در این مسیر آسیب‌های زیادی به همراه خواهد داشت و الحمدالله این مرکز در پژوهش‌های خود نگاه خطی، جناحی و حزبی ندارد.
وی ضمن بازشماری برخی از دستاوردهای مرکز پژوهشی مبنا، بابیان این‌که نیاز است تا کرسی‌های ترویجی و نظریه‌پردازی ناظر به موضوعات راهبردی مسائل اجتماعی برگزار شود، خاطرنشان ساخت: نیاز است تا این مرکز همکاری خود را با مجموعه‌هایی چون پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تقویت نماید.
دکتر خسرو پناه بر اهمیت همکاری راهبردی مرکز پژوهشی مبنا با دانشگاه آزاد قم به‌منظور تقویت هیئت اندیشه‌ورز علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی قم اشاره نمود و یادآور شد: پیشنهادات حوزه علوم انسانی و هنر که در هیئت اندیشه‌ورز دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم با همکاری مرکز مبنا ارائه ‌گردد، می‌توان آن‌ها را در سایر واحدهای دانشگاه آزاد در سراسر کشور توزیع نمود.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود جایگاه فقه نظام اجتماعی را بسیار مهم و تأثیرگذار برشمرد و یادآور شد: این فقه از فقهی‌سازی ساختارها به سمت ساختارسازی‌ها حرکت نموده و در این مسیر توجه به عقلانیت برگرفته از مبانی و نظریات فقهی و اسلامی بسیار مهم است.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نگارخانه

View the embedded image gallery online at:
https://www.smhi.ir/index.php/news/item/5460-12#sigProId244ee9be88

نظر دادن

پیام هفته

تحمیل نظر خویش بر آگاهان
قرآن : ... ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: هیچ کس (حتی پیامبر) حق ندارد به مردم بگوید به جای خدا مرا عبادت کنید.حدیث: روی الحلبی قلتُ لاَبی عبدالله علیه السلام ما أدنى ما یکون به العبد کافراً ؟ قال: « أن یبتدع به شیئاً فیتولى علیه ویتبرأ ممّن خالفه (معانی الاخبار ، ص 393)ترجمه: ... حلبی روایت می کند که از امام صادق (ع) پرسیدم : کمترین سبب کافر شدن انسان چیست؟ فرمودند : این‌که بدعتی بگذارد و از آن بدعت جانبداری کند و از هر کس با او مخالفت کند روی برگرداند و آنان را متهم و منزوی سازد.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید