آغاز سلسله مباحث فقه اجتماعی با ارائه حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد جواد ارسطا در مرکز پژوهشی مبنا

  • یکشنبه, 04 آبان 1399 00:11
  • بازدید 1155 بار

سلسله مباحث فقه اجتماعی با ارائه استاد مکرم حجت الاسلام و المسلمین دکتر ارسطا و با شرکت اساتید محترم حوزه و دانشگاه و مشارکت طلاب درس خارج و دانشجویان دوره دکتری حقوق عمومی از یکشنبه 24 مهرماه 1399 به صورت هفتگی آغاز گردید. شایان ذکر است جلسات مذکور به دلیل بیماری کرونا به صورت محدود به شکل حضوری و هم زمان از از طریق سامانه مجازی به صورت آنلاین برای سایر شرکت کنندگان برگزار می گردد.
در این سلسله مباحث، استاد به تبیین «فقه اجتماعی» به عنوان جنبه ی دیگری از فقه به صورت «فقه استدلالی» می-پردازند.
در جلسه نخست حجت الاسلام و المسلمین ارسطا پس از مروری کوتاه به مبانی بحث -به دلیل طرح کردن آن ها به صورت تفصیلی پیش از آغاز مباحث حاضر- مانند اقسام مکلفین در فقه اجتماعی و ویژگی های آن در مقایسه با فقه فردی، به تبیین «فقه اجتماعی در آینه نصوص دینی» پرداختند. در این راستا در جلسه نخست موضوع «استئثار» (انحصار طلبی) با استناد به آیات و روایات متعدد مورد واکاوی قرار گرفت.
ادامه مباحث مذکور نیز که همراه با پرسش های متعدد از سوی شرکت کنندگان محترم و پاسخ های استاد ارسطا همراه بود، به هفته آتی موکول گردید.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید