چهارمین جلسه از سلسله جلسات فقه اجتماعی در مرکز پژوهشی مبنا برگزار شد.

  • دوشنبه, 19 آبان 1399 07:07
  • بازدید 1071 بار

در این جلسه موضوع «رفق و مدارا» به‌عنوان یکی از کلیدواژه‌های فقه اجتماعی و در ادامه مباحث نشست پیشین موردبحث قرار گرفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر ارسطا در ابتدای جلسه به سؤالات شرکت¬کنندگان غیرحضوری در خصوص مطالب نشست پیشین پاسخ دادند و در ادامه دیگر روایات مربوط به کلیدواژه مزبور را مطرح نمودند.
استاد در مقام تبیین مفهومی «رفق و مدارا» را دارای حقیقت شرعیه یا متشرعه ندانسته و معنای آن را در منابع دینی همان معنای لغوی واژه دانستند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین ارسطا بیان کردند که از آیات و روایات مرتبط با این کلیدواژه فهمیده می¬شود که رفتار خداوند با مردم در وضع احکام بر اساس «اصل تیسیر» یا همان «اصل سهولت» بناشده است و بنا بر قاعده «لزوم تخلق به اخلاق الهی»، مردم در تعامل با یکدیگر و همچنین دولت اسلامی در تعامل با مردم باید به این اصل پایبند باشند.
جناب آقای دکتر ارسطا در ضمن بحث خود به تبیین این نکته نیز پرداختند که مباحث حاضر در چند مرحله: مفهوم¬شناسی، بررسی آیات و روایت، کلمات فقها، حکم¬شناسی و نسبت سنجی مفاهیم و کلیدواژه¬های ارائه¬شده ارائه می¬گردند که ان‌شاءالله استاد محترم به سایر مباحث در جلسات بعدی خواهند پرداخت.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

تحمیل نظر خویش بر آگاهان
قرآن : ... ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: هیچ کس (حتی پیامبر) حق ندارد به مردم بگوید به جای خدا مرا عبادت کنید.حدیث: روی الحلبی قلتُ لاَبی عبدالله علیه السلام ما أدنى ما یکون به العبد کافراً ؟ قال: « أن یبتدع به شیئاً فیتولى علیه ویتبرأ ممّن خالفه (معانی الاخبار ، ص 393)ترجمه: ... حلبی روایت می کند که از امام صادق (ع) پرسیدم : کمترین سبب کافر شدن انسان چیست؟ فرمودند : این‌که بدعتی بگذارد و از آن بدعت جانبداری کند و از هر کس با او مخالفت کند روی برگرداند و آنان را متهم و منزوی سازد.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید