دیدار رئیس دفتر شورای نگهبان استان قم از مرکز پژوهشی مبنا

  • شنبه, 08 آذر 1399 16:23
  • بازدید 1517 بار

فقدان رقابت در حوزه فرهنگ، اقتصاد و سیاست، آفت هوشیاریِ نیروهای انقلابی است.

دکتر محمدتقی دشتی در دیدارِ رئیس دفتر شورای نگهبان در استان قم از مرکز پژوهشی مبنا ضمن خوش‌آمدگویی، این مطلب را عنوان کرد که حل مسائل پیرامونی نظام اسلامی باید مهم‌ترین دغدغه مراکز پژوهش‌های راهبردی به شمار رود، لذا با توجه به تکثر، پیچیدگی و انباشت مسائل نظام اسلامی، همه باید دست در دست هم و در کنار یکدیگر برای حل مسائل نظام اسلامی قدم برداریم.
ایشان در ادامه بر اهمیت حل مسائل با نگاه نخبگانی تأکید ورزید و ابراز داشت: بحث مسئول سازی نهادها امر بسیار مهمی است؛ ولی متأسفانه در مباحث فرهنگی، دینی و فرهنگ دینی نهاد واحدی که مسئولیت راهبردها، راهکارها و رویکردهای این حوزه را بر عهده داشته باشد، وجود ندارد.
رئیس مرکز پژوهشی مبنا بر لزوم راه‌اندازی نهاد متمرکز تحت عنوان سازمان یا وزارت امور دین و ارزش‌های دینی تأکید نمود و یادآور شد: با ادغام تمام مجموعه‌های متولی یک‌نهاد مسئول ایجاد خواهد شد؛ در این رویه ضمن کاهش چشم‌گیر هزینه‌های پایه، مطالبه‌گری مهم‌ترین اصلی است که با مسئول سازی می‌توان دنبال نمود.
ضرورت تمرکز بخشی در میان نهادهای دینی از دیگر موضوعاتی بود که دکتر دشتی بدان تأکید نمود و ابراز داشت: بااینکه بر اساس صراحت اصل 10 قانون اساسی خانواده را واحد بنیادی جامعه اسلامی برمی‌شمرد؛ براین اساس باید همه اهتمام دولت اسلامی ناظر به حفظ و ارتقاء بنیان جامعه اسلامی که همان خانواده است، به کار گرفته شود.
ایشان در همین زمینه این نکته را عنوان کردند که مرکز پژوهشی مبنا حاضر است تا پیش‌نویس سند راهبردی و طرح تأسیس وزارت خانواده را به‌صورت کامل و جامع تدوین و به نهادهای ذی‌ربط ارجاع دهد.
 وی بابیان این‌که فقدان رقابت در حوزه فرهنگ، اقتصاد و سیاست، منجر به کاهش هوشیاری انقلابیون می‌شود، اظهار داشت: همان‌طور که شهید مطهری نیز تأکید ورزیدند؛ اسلام و مبانی الهی هیچ‌گاه با شبهات آسیب نمی‌بیند، بلکه تقویت‌شده و جلوه پویایی خویش را نمایان‌تر می‌کند.
رئیس مرکز پژوهشی مبنا بر اهمیت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و رقابت آفرینی در حوزه‌های مختلف فرهنگ دینی اشاره نمود و اذعان داشت: باید مقدماتی فراهم گردد تا طیف‌های مختلف انقلاب در کنار هم رقابت‌های پویا و هدفمندی را دنبال نمایند تا از میان این رقابت‌ها ثمرات مهمی که مایه پیشرفت جامعه اسلامی است حاصل گردد.
در ادامه این دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدجواد مهری، ایجاد دغدغه در میان مسئولان و متولیان را امری مهم و تأثیرگذار توصیف نمود و بابیان این‌که فضای مجازی کشور، کمتر متأثر از فضای نخبگانی کشور است، ابراز داشت: متأسفانه در بسیاری از مواقع در مواجه با مسائل مختلف اعم از عملکردها و رویکردها، به‌سوی سیاسی سازی آن حرکت می‌کنیم که این کار ناپسندی است.
مسئول شورای نگهبان استان قم بابیان این‌که متأسفانه در برخی از مواقع سطح نخبگانی کشور از مردم عامی جامعه عقب‌تر می‌افتد، اظهار داشت: متأسفانه بسیاری از نهادهای حاکمیتی کشور فاقد اتاق فکر هستند لذا باید افرادی را برای تفکر، ایده پردازی و ارائه نظریات بسیج نماییم.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نگارخانه

View the embedded image gallery online at:
https://www.smhi.ir/index.php/news/item/5485-11#sigProIda177212183

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید