هفتمین جلسه از سلسله جلسات فقه اجتماعی با بررسی قاعده فقهی «رفق و مدارا» به‌صورت برخط برگزار شد.

  • سه شنبه, 11 آذر 1399 03:28
  • بازدید 761 بار

استاد محترم حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر ارسطا بحث پیرامون کلیدواژه «رفق و مدارا» را که در جلسات پیشین آغاز کرده بودند، در این جلسه نیز موردبررسی قراردادند.

ایشان ضمن توضیح تفاوت «حکم فرعی فقهی»، «قاعده فقهی» و «قاعده اصولی» تبیین نمودند که کلیدواژه‌های فقه اجتماعی عمدتاً به اصولی اشاره دارد که ماهیت آن‌ها «قاعده فقهی» یا همان «حکم کلی فقهی» است كه داراي «موارد تطبیق» (نه صرفاً مصاديق) متعددی هستند.
استاد به‌عنوان نمونه قاعده «تیسیر» يا «تسهيل» را كه از قواعد فقهي است مثال زده و چند نمونه از موارد تطبيق آن را همراه بابیان استدلال نام بردند؛ ماند ضرورت رعایت سهولت در انجام اموري كه با مردم به‌صورت مستقيم در ارتباط است، ضرورت رعایت سهولت در وضع قوانین و مقررات، ضرورت رعایت سهولت در مواجه با متخلفان و گناهکاران ازجمله این نتایج می‌باشند.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

تحمیل نظر خویش بر آگاهان
قرآن : ... ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: هیچ کس (حتی پیامبر) حق ندارد به مردم بگوید به جای خدا مرا عبادت کنید.حدیث: روی الحلبی قلتُ لاَبی عبدالله علیه السلام ما أدنى ما یکون به العبد کافراً ؟ قال: « أن یبتدع به شیئاً فیتولى علیه ویتبرأ ممّن خالفه (معانی الاخبار ، ص 393)ترجمه: ... حلبی روایت می کند که از امام صادق (ع) پرسیدم : کمترین سبب کافر شدن انسان چیست؟ فرمودند : این‌که بدعتی بگذارد و از آن بدعت جانبداری کند و از هر کس با او مخالفت کند روی برگرداند و آنان را متهم و منزوی سازد.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید