دیدار اعضای مرکز پژوهشی مبنا با رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

  • یکشنبه, 12 بهمن 1399 09:47
  • بازدید 1091 بار

همکاری کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با پژوهشگران دغدغه‌مند کشور

دکتر محمدتقی دشتی در دیدار با حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقا تهرانی گزارشی از فعالیت‌های مرکز پژوهشی مبنا (مؤلفه‌های بنیادین نظام اسلامی) ارائه نمود و اظهار داشت: این مرکز ناظر به دغدغه اساتید حوزه و دانشگاه در رابطه با مباحث دینی، فرهنگ دینی، مردم‌سالاری و ولایت‌فقیه شروع به کار نموده و پژوهش در حوزه مسئله شناسی دین، فرهنگ دینی و نهادهای دینی موردتوجه این مرکز است.
ایشان ضمن تبیین اهداف و برنامه‌های مرکز، مسئله محوری را اصلی‌ترین رویکرد گروه‌های پژوهشی سه‌گانه این مرکز توصیف نمود و ابراز داشت: بیش از ۸۰ درصد پژوهش‌ها در این مرکز، بر مبنای مسئله محوری و با نگاه نظام واره‌ای به موضوعات، پیگیری می‌شود.
وی بابیان این‌که در این رویکرد پژوهشی، مسائل در ارتباط با یکدیگر بررسی می‌شوند، خاطرنشان کرد: مرکز مبنا، تحقیقات پژوهشی مسئله محور و راهبردگرای خود را با حضور پژوهشگران و بهره‌گیری از ظرفیت شبکه نخبگانی وسیع حوزوی و دانشگاهی کشور به‌پیش می‌برد.
رئیس مرکز پژوهشی مبنا به دایره وسیع برگزاری جلسات و حلقه‌های پژوهشی، برپایی هیئت‌های اندیشه‌ورز و پیگیری مصاحبه‌های نخبگانی و اخذ نظرسنجی نخبگانی برای پیش برد پژوهش اشاره نمود و یادآور شد: مرکز پژوهشی مبنا تاکنون ۵۰ مسئله دینی و فرهنگی را به‌صورت کامل و با روش ابداعی و نوین مکث پیگیری و نیز راهبردها و راهکارهای عملیاتی را برای حل مسائل پیرامونی آن ارائه نموده است.
ایشان بابیان این‌که مرکز مبنا در حل مسائل، پژوهش‌ها را تا مرحله شرح وظایف نهادها به‌پیش می‌برد، خاطرنشان ساخت: مرکز پژوهشی مبنا تاکنون نظام واره آسیب‌های دینی و فرهنگی، نظام واره مردم‌سالاری دینی و نظام واره حوزه و روحانیت را ترسیم نموده است.
وی سالنمای وضعیت دین و دین‌داری در کشور طی ۱۰ سال گذشته را از پژوهش‌های فاخر این مرکز توصیف نمود و یادآور شد: بحث کارآمدی نظام اسلامی از مهم‌ترین پژوهش‌هایی بود که ناظر به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی بررسی شد و در مرحله جدید به دنبال بررسی کارآمدی و ناکارآمدی نظام اداری کشور و تدوین طرح جامع تحول بنیادین نظام اداری هستیم.
دکتر دشتی بابیان این‌که طرح جامع نهاد خانواده در مرکز پژوهشی مبنا در فرایند ارزیابی علمی قرار دارد، ابراز داشت: مرکز پژوهشی مبنا آمادگی دارد تا یکی از بازوهای مشورتی در خدمت کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی باشد.
رئیس مرکز پژوهشی مبنا بر اهمیت دغدغه‌مندی در موضوع خانواده، آسیب‌شناسی ازدواج، تعلیم و تربیت دینی، طلاق، فرزند آوری و جمعیت اشاره نمود و ضمن تأکید بر اعتدال هدفمند در موضوع جمعیت، خاطرنشان کرد: خانواده در ایران به‌شدت آسیب‌دیده، به‌نحوی‌که به جرأت می‌توان گفت در مسیر فروپاشی قرارگرفته است.
ایشان در ادامه به مباحثی چون؛ تأخیر در ازدواج، مجردهای قطعی، ازدواج سفید، طلاق و اختلالات نهاد خانواده اشاره نمود و اذعان داشت: برای حل این بحران‌ها نیازمند تأسیس نهاد مسئول در موضوع خانواده هستیم.
استاد حوزه و دانشگاه تداوم، تعالی و تحکیم را ازجمله مراحل مهم خانواده پویا توصیف نمود و اذعان داشت: تا زمانی که نهاد متولی مسئول در موضوع خانواده وجود نداشته باشد، تمام اقدامات در این حوزه ابتر خواهد ماند.
دکتر دشتی در بخش پایانی سخنان خود بر اهمیت انتخابات آینده و تأثیر آن بر سرنوشت نظام اسلامی اشاره نمود و اذعان داشت: نیاز است تا محور مطالبه‌گری حوزه‌های علمیه تقویت‌شده و تریبون ملت در طرح دغدغه‌های دینی و فرهنگی کشور باشد.
در ادامه این دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقا تهرانی ضمن خوش‌آمد گویی با تأکید بر این‌که دشمن در موضوع تخریب خانواده بسیار قوی ظاهرشده است، تصریح کرد: اگر به هجمه‌های دشمن به نهاد خانواده به‌صورت عمیق توجه کنیم، به‌وضوح متوجه برنامه‌ریزی دقیق و همه‌جانبه دشمنان این سرزمین، در جهت نابودی نسل مسلمان ایرانی خواهیم شد.
ایشان در ادامه ضمن اشاره به عرصه‌های نفوذ در کشور، بابیان این‌که برخی از افراد عامدانه و برخی جاهلانه در زمین دشمن بازی می‌کنند، ابراز داشت: این افراد در موضوع ساماندهی فضای مجازی کشور و یا در قضیه غربالگری، مباحث غیرواقع را مطرح می‌کنند، تا جو سنگینی بر تصمیم گیران، سایه افکنده و تصمیمات را تحت‌الشعاع خواست‌های اشتباه قرار دهند.
نماینده مجلس شورای اسلامی بابیان این‌که در بحث غربالگری آنچه مطرح شد، عدم الزام بود؛ تا همانند کشورهای پیشرفته بحث غربالگری به‌عنوان موضوعی اختیاری پیگیری گردد، ابراز داشت: برای حل مسائل و دغدغه‌های فرهنگی، باید پژوهش‌های فاخر علمی از فرایند بایگانی وارد معرکه اجرا و عملیاتی‌سازی شود.
دکتر آقا تهرانی بر آمادگی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برای همکاری با پژوهشگران دغدغه‌مند کشور اشاره نمود و ابراز داشت: کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از آن ملت و در اختیار بچه‌های انقلابی بوده و همواره آماده شنیدن نظرات، دیدگاه‌ها و طرح‌های دغدغه‌مندان فرهنگی است.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهش‌ها و مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی آماده همکاری با نهادها و مجموعه‌های پژوهشی کشور بوده و از طرح‌ها و ایده‌های علمی عزیزان برای حل مسائل فرهنگی استقبال می‌کند.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نگارخانه

نظر دادن

پیام هفته

تحمیل نظر خویش بر آگاهان
قرآن : ... ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: هیچ کس (حتی پیامبر) حق ندارد به مردم بگوید به جای خدا مرا عبادت کنید.حدیث: روی الحلبی قلتُ لاَبی عبدالله علیه السلام ما أدنى ما یکون به العبد کافراً ؟ قال: « أن یبتدع به شیئاً فیتولى علیه ویتبرأ ممّن خالفه (معانی الاخبار ، ص 393)ترجمه: ... حلبی روایت می کند که از امام صادق (ع) پرسیدم : کمترین سبب کافر شدن انسان چیست؟ فرمودند : این‌که بدعتی بگذارد و از آن بدعت جانبداری کند و از هر کس با او مخالفت کند روی برگرداند و آنان را متهم و منزوی سازد.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید