دیدار حجت الاسلام مقیمی، معاون پژوهش حوزه از مرکز پژوهشی مبنا

  • سه شنبه, 04 خرداد 1400 20:57
  • بازدید 2925 بار

دکتر محمد تقی دشتی، رئیس مرکز پژوهشی مبنا در جلسه بازدید معاون پژوهش حوزه های علمیه، با ابراز خرسندی از حضور حجت الاسلام والمسلمین مقیمی در مرکز پژوهشی مبنا، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این مرکز پژوهشی، آسیب شناسی و مسئله شناسی در حوزه دین، فرهنگ دینی و نهادهای دینی را مهمترین ماموریت مبنا توصیف نمود و ابراز داشت: کارآمدسازی نظام تدبیر در حوزه دین، مردم سالاری دینی و نهادهای دینی از جمله اهداف عالی این مجموعه به شمار می رود.

وی بر اهمیت پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی در جوامع اشاره نمود و اذعان داشت: مسئله محوری از جمله شاخصه‌های خاص مرکز پژوهشی مبناست و بالغ بر 80درصد تحقیقات پژوهشی این مرکز ناظر به این موضوع پیگیری می‌شود.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا نظام وارگی را از دیگر ویژگی‌های تحقیقاتی این مرکز پژوهشی توصیف نمود و اذعان داشت: حوزوی و دانشگاهی بودن اغلب پژوهشگران از دیگر شاخصه‌هایی است که تحقیقات پژوهشی این مجموعه را از نگاه های تک بعدی به دور می‌سازد.

وی با بیان این که اتصال نهاد علم و پژوهش به اجرا، از رسالت های مهم مرکز مبنا به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: روش پژوهش منحصر به فرد مبنا، این مجموعه را از دیگر مجموعه‌های تحقیقاتی متمایز می‌سازد؛ روش راهبردگرای این مجموعه در عین وضعیت شناسی و احصا پیشینه حاکمیتی و اسناد بالادستی، به سراغ شناسایی و حل گره اصلی مسئله با بهره‌گیری از دیدگاه‌های نخبگانی حرکت می کند.

دکتر دشتی ارتباط مرکز پژوهشی مبنا با 700 نخبه حوزوی و دانشگاهی و تشکیل شبکه نخبگانی وسیع در کشور را سرمایه عظیمی برای حل مسائل تخصصی دانست و اظهار داشت: عملکرد اندیشکده‌ای که در قالب تاسیس هیئت های اندیشه ورز شکل گرفته، از جمله رویکردهای تحقیقاتی مرکز پژوهشی مبناست؛ توجه به این مهم اسناد پژوهشی فاخری را برای حل مسائل ارائه می‌دهد.

وی ضمن اشاره به ارائه قالب‌های متنوع پژوهشی برای محصولات مبنا، با بیان این که این قالب ها ناظر به شرایط و ویژگی‌های خاص مخاطبانی انتخاب می‌گردد، تصریح کرد: غیر جناحی بودن و حرکت در کرانه های نظام اسلامی برای حل مسائل عالی انقلاب، از مهمترین دغدغه های این مجموعه به شمار می رود.

دکتر دشتی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی از کلان پروژه های مرکز پژوهشی مبنا اشاره نمود و یادآور شد: نظام‌واره مسائل دینی و فرهنگی، نظام واره مسائل مردم سالاری دینی، نظام واره مسائل حوزه و روحانیت، نظام واره مسائل پیشرفت و امنیت کشور از جمله کلان پروژه های مرکز پژوهشی مبنا به شمار می رود.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا جریان شناسی و گونه شناسی جریان های فکری و معرفتی را از رویکردهای نوین و کلان پروژه های فاخر این مجموعه دانست و ابراز داشت: جریان شناسی حوزه قم و نجف و نسبت آن با اندیشه انقلاب اسلامی از جمله محورهای این کلان پروژه به شمار می رود.

وی با بیان این که در کلان پروژه‌ها ضمن مسئله شناسی، به دنبال حل تک مسئله‌های احصائی هستیم؛ مبانی نظری حکومت اسلامی و بررسی فقه اجتماعی را از دیگر کلان پروژه های این مجموعه عنوان کرد و اذعان داشت: برگزاری کرسی خارج فقه نظام حقوق بشر اسلامی، ترسیم نظریه دولت اسلامی، تدوین نظام جامع امنیت ملی و بایسته های امنیت ملی، مجله فقه حکومتی، سالنمای وضعیت دین داری در کشور و آینده مرجعیت دینی تنها بخشی از کلان پروژه‌های مرکز پژوهشی مبنا به شمار می‌رود.

دکتر دشتی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر این که حل ابرمسئه ها نیازمند همکاری مراکز و مجموعه های پژوهشی است، خاطرنشان کرد: هم افزایی نخبگان و علما مطمئنا تاثیرات بسزایی بر حل مسائل و در ادامه کارآمدی نظام اسلامی را به دنبال خواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی، معاون پژوهش حوزه نیز در ادامه این جلسه ضمن تقدیر از فعالیت های راهبردی مرکز پژوهشی مبنا، پژوهش‌های مبنایی و حرکت در مسیر کلان پروژه ها را مغتنم برشمرد و اظهار داشت: با شبکه سازی پژوهشگاه‌ها و در عین توجه به استقلال و تنوع دیدگاهی مراکز پژوهشی، می تواند با شناسایی مسائل اصلی و ریشه‌ای و هم افزایی نخبگانی، مسیر روشنی را پیش روی سیاستگذاران کلان جامعه باز نمود.

وی در ادامه ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های معاونت پژوهش حوزه، به تشکیل 25 گروه علمی در معاونت پژوهش حوزه اشاره نمود و خاطرنشان کرد: این گروه های تخصصی در عین تمرکز بر چابک‌سازی سازمانی، در تدوین نظام مسائل کشور، چند هزار مسئله را شناسایی و در ادامه به 200 ریز  مسئله نظام مسائل نظام اسلامی رسیده است. ضمن شناسایی میدانی و اجماع نخبگانی، مسائل به مسائل عینی و میانی و ریشه‌ای تفکیک می شوند.

وی افزود: در نظام مسائل هنوز در گام های نخستین راه قرار داریم و هنوز از خرده مسائل به کلان مسائل رهنمون نشده ایم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه جشنواره علامه حلی و نهادسازی علمی در حوزه‌های استانی و مدارس علمیه را از رویکردهای جدید معاونت پژوهش حوزه برشمرد و اذعان داشت: فرهنگ سازی امر پژوهش در نظام مدارس دینی، از جمله هدف گذاری هایی بود، که بدین منظور برنامه های پژوهشی متنوعی ناظر به نیازهای منطقه‌ای، پیگیری و عملیاتی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی تاسیس پژوهش سرا در تمام حوزه های استانی را از دیگر رویکردهای معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: این پژوهش‌سراها با هدف نظم بخشی به فعالیت‌های پژوهشی حوزه های استانی راه اندازی و کلان طرح هایی ناظر به مسائل دینی و فرهنگی استان ترسیم و در گام تحقیقات پژوهشی و نخبگانی قرار می گیرد.

وی با بیان این که پایان نامه های طلاب در حوزه های استانی باید ناظر به حل مسائل پیرامونی استان تدوین گردد، ابراز داشت: راه اندازی 30 تیم پژوهشی در استان های کشور، در عین نهادسازی ها و تربیت کادرهای علمی و اجرایی، تنظیم طرح ها و برنامه های پژوهشی، نقش بسزایی در حل مسائل فرهنگی استان خواهد داشت.

معاون پژوهش حوزه برگزاری کارگاه مدیریت راهبردی برای معاونان پژوهش حوزه های استانی را از ایده های نوین این مجموعه توصیف نمود و خاطرنشان کرد: معاونت پژوهش حوزه های علمیه برای نخستین بار، قصد دارد تا آخر شهریورماه دوره مهارت های پژوهشی را برای تمام اساتید حوزه های علمیه برگزار نماید.

وی ترسیم نظام جامع پژوهش و ارتقاء برنامه درسی سطوح مختلف را از رویکردهای جدید همکاری معاونت پژوهش و آموزش حوزه های علمیه دانست و اذعان داشت: تشویق بدنه آموزشی حوزه و حرکت به سمت فعالیت‌های پژوهشی از مهترین اهداف و رسالت‌های معاونت پژوهش حوزه به شمار می‌رود. این موضوع در قالب‌های مختلفی چون برگزاری همایش ها، جشنواره ها و... پیگیری می شود.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی در بخش دیگری از سخنان خود گزارشی از عضویت حوزه های علمیه در بنیادها و انجمن ها و هیئت های دانشی کشور ارائه نمود و خاطرنشان کرد: برای تمام پژوهشگاه های حوزوی، شورای علمی تخصصی تاسیس شده است تا ضمن استاندارد سازی تحقیقات حوزوی، به سمت کیفی سازی پژوهش حرکت نماییم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه تاسیس پژوهشگاه بزرگ مجازی را از دیگر افتخارات معاونت پژوهش حوزه های علمیه عنوان کرد و ابراز داشت: معاونت پژوهش حوزه های علمیه دبیرخانه حمایت از پژوهشگران و پژوهشگاه های دینی را راه اندازی نموده است.

وی در ادامه بر اهمیت اجماع نخبگان در حل مسائل اشاره نمود و با تأکید بر این که نیاز است تا مسائل حوزه با مشارکت نهادهای دینی و حوزوی پیگیری شود، اظهار داشت: نظام جامع علمی حوزه، با مشارکت اساتید سطوح عالی حوزه و به منظور ترسیم نقشه جامع علمی مراکز دینی ترسیم شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که مطالعات راهبردی حوزه به صورت ستادی پیگیری می‌شود، اظهار داشت: حوزه های علمیه باید میدان دار سیاست گذاری پژوهش‌های دینی و حوزوی باشند؛ هم افزایی، تقسیم ماموریت‌ها و همپوشانی فعالیت ها امر مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

همکاری با نفوذیان خائن و اختلاس‌گران بی دین
قرآن : لِيَحْمِلُوا أَوْزارَهُمْ کامِلَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ مِنْ أَوْزارِ الَّذينَ يُضِلُّونَهُمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ أَلا ساءَ ما يَزِرُونَ (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: تا روز قیامت بار گناهان خود را تمام بردارند ، و [ نیز ] بخشی از بار گناهان کسانی را که ندانسته آنان را گمراه می کنند. آگاه باشید ، چه بد باری را می کشند.حدیث: و ایما داع دعی الی ضلالة فاتبع علیه، فان علیه مثل اوزار من اتبعه، من غیر ان ینقص من اوزارهم شیئا!: (مجمع‌البیان، ج6، ص 365)ترجمه: ... و هر کس دعوت به ضلالت کند و از او پیروی کنند همانند کیفر پیروانش را خواهد داشت، بی آنکه از کیفر آنها کاسته شود.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید