دیدار آیت الله نجم الدین طبسی از مرکز پژوهشی مبنا

  • دوشنبه, 10 خرداد 1400 14:23
  • بازدید 2912 بار

دکتر دشتی در دیدار آیت الله نجم الدین طبسی از مرکز پژوهشی مبنا، ضمن ارائه گزارشی از اقدامات دانشی این مرکز مطالعات راهبردی، مسئله محوری را مهمترین رویکرد این مجموعه علمی دانست و ابراز داشت: حل مسائل کشور، نظام اسلامی و مردم مهمترین دغدغه مرکز پژوهشی مبنا است؛ بدین منظور در گام نخست، نظام واره متقنی از مسائل دینی و فرهنگی کشور را تنظیم نموده‌ایم.
وی به ابعاد مختلف نظام‌واره مسائل و مشکلات دینی و فرهنگی کشور اشاره نمود و اذعان  داشت: حوزوی و دانشگاهی بودن پژوهشگران و ایجاد و تقویت ارتباط مستمر با بیش از 500 استاد و نخبه حوزوی و دانشگاهی از برجسته ترین ظرفیت های این مرکز به شمار می رود.
رئیس مرکز پژوهشی مبنا توجه به اثرگذاری پژوهشی و مشارکت طلبی نهادها و مجموعه‌های کشور برای حل علمی مسائل را از دیگر رویکردهای این مجموعه توصیف نمود و اذعان داشت: مرکز پژوهشی مبنا جریان شناسی های فکری مختلفی را ناظر به شرایط، اقتضائات و نیازهای پژوهشی مسائل و موضوعات، مورد توجه قرار داده است.
وی تدوین مبانی نظری حکومت اسلامی را از پروژه‌های کلان این مجموعه دانست و اذعان داشت: ترسیم نظام حقوق بشر اسلامی، تبیین نظریه دولت اسلامی، سالنمای وضعیت دین و دینداری کشور، آینده مرجعیت دینی، پژوهشنامه افق مکث، رصد اندیشکده‌های غربی فعال در حوزه دین و نهادهای دینی و نشریه پیرامون از مهمترین پروژه‌های این مجموعه به شمار می‌رود.
دکتر دشتی در بخش پایانی سخنان خود به گستره ارتباطات خوب و پایدار مرکز پژوهشی مبنا با حوزه های علمیه اشاره و گزارشی از اقدامات صورت گرفته ارائه نمود.
آیت الله نجم الدین طبسی نیز در ادامه این نشست، ضمن تقدیر از فعالیت‌های راهبردی مرکز پژوهشی مبنا، گفت: فعالیت‌های این مجموعه برای من مایه مباهات بوده و تازگی داشت؛ تقویت ابعاد اثربخشی تحقیقات علمی از جمله اقداماتی است که باید مورد توجه اندیشمندان دغدغه‌مند کشور قرار گیرد.
وی ضمن اشاره به اهمیت دغدغه‌های دینی، فرهنگی و اجتماعی کشور، کاهش سیر جمعیتی را از آسیب‌های جدی جامعه ایرانی دانست و اذعان داشت: متاسفانه دولت‌ها اهتمام چندانی نسبت به حل آسیب‌های اجتماعی ناظر به حوزه جمعیت ندارند، گستره 13 میلیونی جوانان مجرد آسیب جدی است که باید راهکارهای مستحکمی برای حل آنها ارائه نمود.
این استاد سطوح عالی حوزه با بیان این که پیروزی انقلاب اسلامی، تشکیل دولت اسلامی و زمینه سازی ظهور آخرین ذخیره الهی از مهمترین‌ترین آرزوهای شیعیان در گستره تاریخ بوده است، خاطرنشان کرد: مشکلات و مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور، زیبنده حکومت اسلامی نیست؛ دشمنان انقلاب و اسلام با تمام توان و با بهره‌گیری از تمام امکانات به ویژه با شناسایی، تقویت و حتی ایجاد آسیب‌های اجتماعی، به دنبال زمین زدن انقلاب اسلامی هستند.
آیت الله طبسی با تأکید بر این که انقلاب اسلامی علی‌رغم حمایت تمام عیار قدرت‌های جهانی از حکومت دیکتاتوی، به پیروزی رسید، اظهار داشت: دشمنان اسلام با تاسیس مراکز و موسسات پژوهشی، برنامه‌ها و طرح‌های بی شماری را برای سرنگونی حکومت اسلامی در دستور کار قرار داده‌، در این میان از نحله‌ها، فرقه‌ها و جریان‌های فکری منحرف حمایت می‌کنند.
وی با بیان این که عملیاتی‌سازی راهبردهای نخبگانی، نیازمند همت مضاعف تمام مراکز علمی و اجرایی است، یادآور شد: مسائل و چالش‌های اجتماعی معلول علل و عوامل خاصی است که در نهایت آسیب های جدی را پیش روی کشور و نظام اسلامی ایجاد می‌کند.
آیت الله طبسی ضمن تأکید بر شخصیت والای رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، بر دوران اقتدار نظام مقدس اسلامی اشاره نمود و تصریح کرد: توجه به حساسیت‌های قدم نهادن در مسیر حل مسائل و دغدغه‌های دینی و فرهنگی کشور، امر بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید