امید اجتماعی موتور محرک پویایی و نشاط و پیشرفت جامعه

  • سه شنبه, 04 شهریور 1399 19:53
  • بازدید 1625 بار

یادداشتِ برگرفته از مصاحبه آقای دکتر مهدی مالمیر درباره مسئله امید اجتماعی 

برای بحث راجع به امید اجتماعی ابتدا باید به این مسئله توجه داشت که آیا امید اجتماعی به‌صورت کیفی یا کمی قابلیت تعریف و سنجش دارد یا خیر؟ در این صورت، مسئله‌ای که خیلی مهم است احساس امید اجتماعی است. چراکه ما بایستی بین امید اجتماعی و احساس امید اجتماعی یک تفاوتی قائل بشویم و باید دانست که چیزی که در پیمایش‌ها مورد سؤال قرار می‌گیرد، ناظر بر سنجش از احساس امید اجتماعی است. لذا اگر می‌خواهیم امید اجتماعی را بسنجیم، یا می‌توانیم در قالب طرح‌های پیمایشی، امید را بسنجیم که معمولاً در اینجا سؤالاتی که پرسیده می‌شود ناظر به آینده است و یا در سنجش امید اجتماعی رجوع به واقعیت‌های تجربی شود که در جامعه و واقعیت اتفاق می‌افتد و از روی آن‌ها می‌شود درباره امیدواری مردم حدس زد؛ بنابراین امید را می‌توان به‌عنوان یک فاکتور و عامل اثرگذار بر متغیرهای دیگر در نظر گرفت و شدت و ضعف متغیرهای دیگر را ناشی از امید دانست. اگر وضعیت امید اجتماعی را به‌صورت طولی در ایران بررسی کنیم و به نتایج پیمایش‌های اخیر مراجعه کنیم می‌توانیم بگوییم که امید اجتماعی در ایران سیر نزولی دارد. در ارتباط با علل کاهش امید اجتماعی در بین مردم به نظر می‌رسد شاخص‌های سیاستی و اقتصادی متغیرهای مهم‌تری نسبت به شاخص‌های فرهنگی هستند. وقتی شاخص‌های تورم و فلاکت اقتصادی و شاخص بیکاری، وضعیت نگران‌کننده‌ای پیدا می‌کند، کیفیت زندگی مردم هم درخطر قرار می‌گیرد. درواقع شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی برمی‌گردد به نوع رابطه‌ای که بین مردم برقرار است. ذکر این نکته بسیار مهم است که پیامد ناامیدی این است که جامعه را از حرکت بازمی‌دارد و مسیر توسعه را با انسداد مواجه می‌کند. جامعه‌ای هم که نتواند به سمت توسعه برود، مردمانی خواهد داشت که به سمت راه‌هایی می‌روند که آن‌ها را سریع‌تر به آن اهدافش برسانند؛ یعنی روی پروژه‌های زودبازده‌ای سرمایه گزاری می‌کنند که ممکن است توأم با فساد هم بشود و از طرفی تبدیل به انسان‌های فرصت‌طلب ‌شوند. لذا جامعه‌ای که امید از آن رخت بربندد از طرفی با انسداد و توقف درحرکت مواجه می‌شود و از طرفی آن جامعه ممکن است با فروپاشی نرم مواجه شود. برای افزایش امید اجتماعی در جامعه راهکارهایی وجود دارد که ازاین‌بین چند مورد بیان می‌شود:
1-بایستی به تقویت رابطه بین مردم و مسئولین بیشتر توجه بشود.
2-باید مسئولین و سیاست‌گذاران، برنامه‌هایی عملیاتی برای زندگی مردم داشته باشند و مردم نتیجه آن برنامه‌ها را در زندگی‌ خود ببینند.
3-باید مسئولین و سیاست‌گذاران فاصله‌ خود را از طریق فراهم نمودن مشارکت‌های مدنی برای مردم و تشکل‌ها و احزاب کم کنند.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

تحمیل نظر خویش بر آگاهان
قرآن : ... ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... (سوره نحل، آیه 52)ترجمه: هیچ کس (حتی پیامبر) حق ندارد به مردم بگوید به جای خدا مرا عبادت کنید.حدیث: روی الحلبی قلتُ لاَبی عبدالله علیه السلام ما أدنى ما یکون به العبد کافراً ؟ قال: « أن یبتدع به شیئاً فیتولى علیه ویتبرأ ممّن خالفه (معانی الاخبار ، ص 393)ترجمه: ... حلبی روایت می کند که از امام صادق (ع) پرسیدم : کمترین سبب کافر شدن انسان چیست؟ فرمودند : این‌که بدعتی بگذارد و از آن بدعت جانبداری کند و از هر کس با او مخالفت کند روی برگرداند و آنان را متهم و منزوی سازد.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید