الگویِ پارلمانیِ عقلانی‌شده؛ با نگاهی به حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران

  • یکشنبه, 07 ارديبهشت 1399 06:14
  • بازدید 1560 بار

الگوی پارلمانی، واجد مشخصهِ عمومیِ مسئولیتِ سیاسیِ دولت در برابر مجلس است. همچنین در نظام-های مختلط، یعنی نظام های نیمه‌ریاستی- نیمه‌پارلمانی، هر یک از قوا ابزارهای مختلف سیاسی و قانونیِ نفوذ، اقتدار یا تأثیر بر یکدیگر را دارند. تاریخ حقوق اساسی در برخی کشورها نشان داده است که دولت ها در چنین الگوهایی همواره تحت نفوذ و انقیاد پارلمان هستند و گاهی پارلمان ها از ابزارهای نفوذ و اقتدار به صورت گسترده و غیرعُقَلایی استفاده می کنند. در حقوق اساسی برخی کشورها مانند فرانسه، آلمان و ایتالیا، ایدۀ پارلمانتاریسم عقلانی‌شده در برابر این آسیب مطرح شد که تکنیک هایی را برای اجتناب از ایجاد وضعیت ناپایدار در مناسبات دولت و پارلمان پیشنهاد می‌کند. در این مقاله سعی شده تا این ایده در چارچوب حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران تحلیل و ارزیابی شود. فرض اساسی این مقاله بر این مبنا استوار است که در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، می توان با استفاده از تکنیک های این ایده تا حدودی معایب الگوی موجود، در روابط میان قوا را اصلاح و تعدیل کرد. در این راستا می‌کوشیم نخست به مفهوم ایده پارلمانتاریسم عقلانی‌شده بپردازیم، سپس پیش‌زمینه های تاریخی و تکنیک های آن را معرفی کنیم و در نهایت مبانی این ایده را در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران تحلیل و بررسی نماییم. نتیجه این است که چنین ایده‌ای می تواند برخی مشکلات مربوط به نظام نظارت و تعادل در روابط قوا را بهبود بخشد.

گذار به الگوی پارلمانی یا اصلاح نظام پارلمانی و ریاستی در زمره مباحثی بود که پس از سخنرانی معروف رهبر انقلاب در کرمانشاه، برای امکان گذار به الگوی پارلمانی یا اصلاح آن در ادبیات حقوق اساسی ایران کمابیش مطرح شد. (خامنه ای، 1390، رستکی و بابایی‌مهر، 1398، ص‌ص553-572، علی حسینی، 1392، ص‌‌ص39-64) ایدهِ الگویِ پارلمانیِ عقلانی‌شده یا «پارلمانتاریسم عقلانی‌شده» در همین راستا، به دنبال متعادل و منطقی‌نمودن روابط مجریه و مقننه و به طور مشخص پایداری قوه مجریه در رژیم های پارلمانی یا شبیه به آن است.  (Lavaux, 1988, p1-304)
این ایده در حقوق اساسی فرانسه، به طور مشخص در اواخر جمهوری چهارم و اوایل جمهوری پنجم مطرح شد. می دانیم که نحوه صورت‌بندی روابط میان مجریه و مقننه از بحث های مهم نظام‌های حقوق اساسی است. (ر.ک: هریسی‌نژاد، 1392، ص33-41) در برخی برهه های تاریخی فرانسه و نیز مشابه آن در حقوق ایران و در قضایای متعددی نحوه صورت‌بندی رابطه پیش‌گفته، گاهی با چالش هایی مواجه بوده است. از جمله در ایران می‌توانیم به روابط دولت و مجلس در نیمه ‌‌دوم دهه هشتاد اشاره کنیم که زمینۀ سخنرانی معروف رهبر انقلاب در کرمانشاه را فراهم نمود. در زمینۀ نحوه صورت‌بندی روابط قوا مجریه و مقننه در نظام های حقوقی دنیا شاهد سه مدل یا الگوی شایع هستیم: الگوی نخست برآمده از الگوهای پارلمانتاریستی (نظام پارلمانی) مبتنی بر مسئولیت سیاسی دولت در برابر پارلمان و نظارت حداکثری بر مجریه است؛ مدل دوم محصول نظام های ریاستی مبتنی بر استقلال و عدم نفوذ مقننه و مجریه در یکدیگر است و در نهایت می توان نوعی رویکرد تعامل و همکاری قوا را فرض کرد که ویژگی نظام های نیمه‌ریاستی‌-‌نیمه‌پارلمانی است. (ر.ک: هاشمی، 1386، ص9-14؛ هریسی‌نژاد، 1392، ص33-41) در حقوق اساسی ایران در برخی برهه ها شاهد این هستیم که علی‌رغم وجود زمینه های الگوی مبتنی بر همکاری قوا در جمهوری اسلامی ایران در پرتو اصول متعدد قانون اساسی، قوه مقننه با تمرکز و تقویت وجوه پارلمانی، آن را به سمت نوعی پارلمانتاریسم حقوقی و کاستن از رویکرد همکاری‌گرایانه و محدود‌کردن نقش و عملکرد دولت سوق داده است. (مشهدی، 1389، ص8) آمیختگی روابط حقوقی قوا با اهداف و اغراض سیاسی، بعضاً ممکن است دو حد مختلف تحدیدی و انبساطی را در نظارت بر عملکرد دولت و استفاده از ابزارهایی چون سئوال، تذکر، استیضاح و نظایر آن به همراه داشته باشد. (همان) در رویکردی نظارت شدید پارلمان ها علاقه بسیاری دارند تا با اتکا به ابزاری به نام قانون و همچنین سایر ابزارهای نظارتی، قوه مجریه را تحت انقیاد و انضباط درآورند و در مقابل در یک وضعیت متعادل می-خواهند به قوه مجریه برای نیل به اهداف اقتصادی و اجتماعی آزادی نسبی اعطا کنند. در برخی نظام های حقوق اساسی، مانند فرانسه، آلمان و ایتالیا برای تعدیل چنین وضعیتی و جلوگیری از ایجاد بحران، الگوی پارلمان عقلانی‌شده یا «پارلمانتاریسم عقلانی‌شده» پیشنهاد شده است. در ادامه این نوشتار می‌کوشیم ضمن معرفی مفهوم و زمینه های تاریخی شکل‌گیری این ایده در حقوق اساسی کشورها به تبیین وضعیت آن در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران بپردازیم.
 

برگرفته از مقاله «الگویِ پارلمانیِ عقلانی‌شده؛ با نگاهی به حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران» از دکتر علی مشهدی

برای دریافت اصل مقاله از سامانه فقه حکومتی کلیک کنید.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

مصرف کردن بدون تولید
آیه شریفه : وَ لَنُذيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ ... (سوره مبارکه سجده ، آیه 21)ترجمه : و ما به جز عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب این دنیا نیز به آنان می چشانیم ...روایت : قال أبي جعفر ( ع ): ... و لله عز و جل عباد ملاعين مناكير ، لا يعيشون و لا يعيش الناس في أكنافهم و هم في عباده بمنزله الجراد لا يقعون على شيء إلا أتوا عليه .  (اصول کافی ، ج 8 ، ص 248 )ترجمه : امام باقر(ع) مي‌فرمايد: ... و خداوند بدگانی نفرین شده و ناهنجار دارد که مردم از تلاش آنان بهره مند نمی شوند و ایشان در میان مردم مانند ملخ هستند که به هر جیز برسند آن را می خورند و نابود می کنند.

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید