نامه(42)

نامه(42)

ومن كتاب له عليه السلام

إلى عمر بن أبي سلمة المخزومي وكان عامله على البحرين، فعزله، واستعمل النعمان بن عجلان الزّرقي مكانه:



أَمَّا بَعْدُ، فَإِنِّي قَدْ وَلَّيْتُ النُعْمَانَ بْنَ عَجْلاَنَ الزُّرَقيَّ عَلَی الْبَحْرَيْنِ، وَنَزَعْتُ يَدَكَ، بِلاَ ذَمٍّ لَكَ، وَلاَ تَثْرِيبٍعَلَيْكَ، فَلَقَدْ أَحْسَنْتَ الْوِلاَيَةَ، وَأَدَّيْتَ الاََْمَانَةَ، فَأَقْبِلْ غَيْرَ ظَنِينٍ وَلاَ مَلُومٍ، وَلاَ مُتَّهَمٍ، وَلاَ مَأْثُومٍ، فَقَدْ أَرَدْتُ الْمَسِيرَ إِلَی ظَلَمَةِأَهْلِ الشَّامِ، وَأَحْبَبْتُ أَنْ تَشْهَدَ مَعِي، فَإِنَّكَ مِمَّنْ أَسْتَظْهِرُ بِهِی عَلَی جِهَادِ الْعَدُوِّ، وَإِقَامَةِ عَمُودِ الدِّيِنِ، إِنْ شَاءَ اللهُ

ترجمه

از نامه‏ های امام عليه السلام به‏«عمر بن ابو سلمه مخزومی‏»فرماندار«بحرين‏»كه بدين وسيله او را بر كنار و«نعمان بن عجلان زرقی‏»را به جايش منصوب ‏فرمود. [1]، [2]، [3]

اما بعد،من‏«نعمان ابن عجلان زرقی‏»را فرماندار«بحرين‏»قرار دادم،و اختيار تو را از فرمانداری آنجا بر گرفتم،بدون اينكه اين كار برای تومذمت و يا ملامت در برداشته باشد،چرا كه تو زمامداری را به نيكی انجام دادی ‏و حق امانت را اداء نمودی.بنابر اين بسوی ما حركت كن بی آنكه مورد سوءظن يا ملامت،يا متهم و يا گناهكار باشی!زيرا من تصميم گرفته‏ام بسوی‏ستمگران اهل شام حركت كنم،و دوست دارم تو با من باشی،چرا كه تو ازكسانی هستی كه من در جهاد با دشمن و بر پا داشتن ستونهای دين از آنهااستعانت می‏جويم انشاء الله.

توضيحات

[1]قبل از شريف رضی ابن واضح در تاريخ خود ج 2 ص 190 و بلاذری در كتاب‏ انساب الاشراف ص‏159 آنرا نقل كرده اند.
(مصادر نهج البلاغه ج‏3 ص‏346)
[2]عمر ابن ابی سلمه مخزومی فرزند ام سلمه همسر پيامبر اسلام صلی الله عليه و آله و سلم است وی‏ در سال دوم هجرت در سرزمين حبشه بدنيا آمد و در مدينه در سال‏83 هجری درزمان حكومت عبد الملك مروان از دنيا رفت،او در جنگ جمل همراه علی عليه السلام‏ بود، مادرش ام سلمه او را بياری امير مؤمنان(ع)فرستاد و طی نامه ‏ای كه همراه اوبرای علی(ع) فرستاد نوشت،اگر نه اين بود كه جهاد بر زنان واجب نيست من در جهاد شركت می‏كردم.اما جهاد را خداوند بر ما واجب نكرده،اين پسرم كه به منزله ‏جانم است فرستادم تا در خدمت‏ شما با دشمنان خدا جهاد نمايد.ای امير مؤمنان!
او را بخير و نيكی توصيه فرما.
اين شخص از طرف علی عليه السلام فرماندار بحرين و فارس بوده است اين همان‏شخصی است كه،به هنگام غذا بر پيامبر وارد شد پيامبر به او فرمود:پسرم!نزديك‏ يا،نام خدا را ببر،با دست راستت غذا بخور،و از آنچه در پيش روی تو است‏ميل كن(يا بنی ادن قسم الله و كل بيمينك و كل مما يليك).
(اسد الغابه جزء چهارم ص‏79 و مصادر ج‏3 ص 375)
[3]نعمان ابن عجلان زرقی از بزرگان انصار،شاعری فصيح و بلندپايه است‏ هنگامی كه بيمار بود پيامبر صلی الله عليه و آله و سلم از او عيادت كرد.برايش دعا فرمود كه اگربيماری عادی است كه بر او عارض شده خدا شفايش دهد اگر امتحان است‏ خداوند صبر و استقامت‏ به او عنايت كند و اگر عمرش به پايان رسيده او را از اين‏ جهان بدار رحمت‏ خودش منتقل سازد.
پس از شهادت حمزه نعمان با خولة دختر قيس همسر حمزه ازدواج كرد از اشعاری‏كه در جريان خلافت پس از پيامبر صلی الله عليه و آله و سلم سروده است اعتقاد او سبت‏بخلافت‏علی(ع)روشن می‏شود وی در اين اشعار می‏گويد:
«فقل لقريش نحن اصحاب مكة(ع) و يوم حنين و الفوارس فی بدر»به قريش بگو ما همان مردمی هستيم كه در مكه با پيامبر بيعت كرديم و همان‏ كسانی هستيم كه در جنك حنين نبرد كرديم و همان پهلوانان بدريم.
نصرنا و آوينا النبی و لم نخف(ع) صروف الليالی و العظيم من الامری‏ ما بياری پيامبر برخاستيم، او را پناه داديم و از هيچ نقشه و مبارزه‏ای‏وحشت‏بخود راه نداديم.
و قلنا لقوم هاجروا قبل مرحبا(ع) و اهلا و سهلا قد امنتم من الفقر به آنها كه در آغاز مهاجرت نمودند و بمدينه آمدند،مرحبا و آفرين گفتيم‏ و يادآور شديم كه از فقر و تنگدستی در امان خواهيد بود.
نقاسمكم اموالنا و بيوتنا كقسمة ايسار الجزور علی الشطر
ما اموال و خانههای خود را با شما تقسيم می‏كنيم و در اين راه از هيچ چيزدريغ نداريم.
و قلتم حرام نصب سعد و نصبكم عتيق ابن عثمان حلال ابا بكر
(اما پس از رحلت پيامبر صلی الله عليه و آله و سلم كه عده از اهل مدينه خواستند سعد ابن عباده‏ را امير قرار دهند)گفتيد نصب سعد بر امارت حرام است ولی ابو بكر را خود خليفه‏ ساختيد و آنرا حلال شمرديد!
و كان هوانا فی علی و انه لاهل لها يا عمر من حيث لا تدری
اما خواسته ما علی(ع)بود و او اهليت‏خلافت را داشت‏بدون اينكه شمااين مطلب را دريابيد.
وصی النبی المصطفی و ابن عمه و قاتل فرسان الضلالة و الكفرعلی
وصی پيامبر است و پسر عموی او و قاتل پهلوانان كفر و ضلالت‏است.
(مصادر نهج البلاغه ج‏3 ص 345 و اسد الغابه جزء پنجم ص‏26)

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
محتوای بیشتر در این بخش: « نامه(41) نامه(43) »

پیام هفته

مصرف گرایی بلای جامعه برانداز
قرآن : وَ لَنُذِیقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الأَدْنى دُونَ الْعَذابِ الأَکْبَرِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ  (سوره سجده، آیه 21)ترجمه: به آنان از عذاب نزدیک (عذاب این دنیا) پیش از عذاب بزرگ (آخرت) مى چشانیم، شاید باز گردند.توضیح : مصرف گرایی بدون تولید مناسب سبب می شود تا قیمت ها در جامعه افزایش پیدا کند و گرانی (که در احادیث به عنوان یکی از عذابهای دنیوی عنوان شده) در جامعه شایع شود.حدیث: وَ لِلّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِبَادٌ مَلاعِينُ مَنَاكِيرُ لا يَعِيشُونَ وَ لا يَعِيشُ النَّاسُ فِي أكْنَافِهِمْ وَ هُمْ فِي عِبَادِهِ بِمَنْزِلَة الْجَرَادِ لا يَقَعُونَ عَلَي شَيْ‏ءٍ إلاّ أتَوْا عَلَيْهِ. (اصول کافی،...

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید