نتیجه مبارک مناظره ها و رقابت های انتخاباتی

  • شنبه, 16 ارديبهشت 1396 18:55
  • بازدید 3194 بار

یادداشتی از دکتر محمد تقی دشتی استاد دانشگاه و مدیر عامل موسسه صراط مبین

تحول و توسعه در یک جامعه، بدون تکوین و ترویج آموزه های حقوق عمومی و اصول حکمرانی شایسته امکان پذیر نیست. مولفه هایی از قبیل؛ حاکمیت قانون، شفافیت(سیاسی و اداری و اقتصادی)، حقوق و آزادی های مردمی، نظارت مردم بر صاحبان قدرت، مشارکت مردم در تاسیس و اداره حکومت و ... باید باشند تا استبداد شکل نگیرد و فساد در لایه های حکومت لانه برنگزیند.

با مروری بر سیره رسول اکرم (ص) و حضرت علی (ع) در حکومتداری ، به روشنی می توان به نهادینه شدن آموزه های حقوق عمومی و حکمرانی شایسته پی برد. این بزرگواران مردم را به گونه ای تربیت کرده بودند که سوال از حاکم، مطالبه گری و آزادی سیاسی، عدم خروج از قانون الهی، مشورت و کسب رضایت مردم در اداره امور و .... امری بدیهی به نظر می رسید. به همین دلیل بود که فردی در مقابل خلیفه ایستاد و گفت : اگر از راه راست منحرف شوی با این شمشیر کج راستت می کنیم.
اگر این روزها تبلیغات انتخاباتی و مناظره های  نامزدهای ریاست جمهوری را مشاهده کرده باشید، در میان تمام اتفاقات و اتهامات و وعده های سردرگم کننده، واژها و عبارت هایی به گوش می خورند که نوید بخش حرکت جامعه و نخبگان به سمت مفاهیم والای حقوق عمومی است همان هایی که نیاز مبرم جامعه هستند و در پیشرفت بنیادین جامعه نقش ایفا می کنند. در این میان البته رسانه و فضای مجازی نقش بی بدیلی را ایفا کرده و علیرغم انتشار مطالب غیر قابل استناد ، به ترویج این واژه ها و عبارت مهم حقوق عمومی کمک شایانی می کنند.
4-اهم عبارات مورد استفاده نامزد ها و گروهها و جناحها در این موضوع عبارتند از:
1-لزوم مبارزه با فساد اداری
2-ضرورت شفافیت مالی،اداری و اقتصادی
3-شایسته سالاری و شایسته گزینی
4-برنامه محوری
5-قانون گرایی و حاکمیت قانون
6-ضرورت پاسخگویی به مردم
7-حقوق شهروندی
8-آزادی ها
9-کارایی و اثر بخشی دولت
10- و ...
به نظر می رسد جامعه ایرانی به شرایطی رسیده است که دغدغه های حقوق عمومی تبدیل به مطالبه عمومی و گفتمان غالب شده و این امر یک اتفاق مبارک است. ان شاء الله که با عمل به این شعارها و وعده ها، تحقق این مفاهیم و آموزه ها را شاهد باشیم.

این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

اقدام و تلاش
قرآن : ... فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ...  (سوره توبه، آیه 12)ترجمه: با پیشوایان کفرکه دشمن انسان و انسانیت هستند و با ارزش های توحیدی می ستیزند نبرد کنید.حدیث: قَالَ الامام علی (ع) : ... وَ جَاهِدْ فِي اَللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ وَ لاَ تَأْخُذْكَ فِي اَللَّهِ لَوْمَةُ لاَئِمٍ وَ خُضِ اَلْغَمَرَاتِ لِلْحَقِّ حَيْثُ كَانَ وَ تَفَقَّهْ فِي اَلدِّينِ وَ عَوِّدْ نَفْسَكَ اَلتَّصَبُّرَ عَلَى اَلْمَكْرُوهِ وَ نِعْمَ اَلْخُلُقُ اَلتَّصَبُرُ فِي اَلْحَقِّ و  (نهج البلاغه، نامه 31)ترجمه: امام علی(ع) فرمودند: در راه خدا جهاد كن جهدى كامل، و ملامت ملامت كنندگان تو را از جهاد در راه خدا باز ندارد. به را...

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید