تغییر فرهنگ، از خودمحوری به خدامحوری

  • پنج شنبه, 08 تیر 1396 14:45
  • بازدید 2419 بار

سلسله گفتگوهای بحران کاهش جمعیت وفقدان تمایل به فرزندآوری در خانواده های ایرانی

بین سبک زندگی و تحولات جمعیتی ارتباطی دوسویه برقرار است. با کم‌رنگ شدن فرهنگ و ارزش‌های اسلامی و جایگزین شدن سبک زندگی غربی، طی سال‌های اخیر، شاهد کاهش غیرقابل باور جمعیت هستیم که این مسئله یک تهدید جدی برای امنیت کشور به شمار می‌آید. موضوع فرزندآوری و الگوهای مناسب مهار جمعیت از موضوعاتی است که هم زمینه‌های آن به حوزه‌های گوناگونی ریشه دوانده و هم پیامدهای آن در بخش‌های متنوعی اثرگذار است.

لذا غفلت از آن می‌تواند لطمه‌های کاری بر بدنه جامعه وارد کند؛ بنابراین جامعه نخبگانی کشور، باید به این موضوع مهم توجه شایسته‌ای داشته باشند و برای آینده نیروی انسانی کشور برنامه دقیق ارائه دهند. از همین رو موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین مصاحبه ای با خانم دکتر فروغ شجاع نوری عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهرا در خصوص بررسی آسیب شناسانه بحران کاهش جمعیت و فقدان تمایل به فرزندآوری در خانواده های ایرانی صورت داده تا از نظرات کارشناسی ایشان در این زمینه جویا، و به اطلاع خوانندگان محترم برساند.

لازم است در ابتدا مقدمه‌ای در این خصوص بیان کنم. علت تلاش جوامع غربی در جذب نیروهای کشور ما، به علت تبلیغات کاهش جمعیتی است که خودشان ارائه داده‌اند. به دلیل افزایش جمعیت مسن و تقریباً از کارافتاده در جوامع غربی، نیاز آن‌ها به نیروهای جوان شدیدتر از قبل شده است. لذا، کشورهای دیگر را از نیروهای خلاق و توانمند تهی می‌سازند که این امر یک فرایند طبیعی است؛ اما باید این مسئله عمیقاً ریشه‌یابی شود تا بتوان فهمید چگونه می‌توان این ذهنیت را تغییر داد.
در جوامعی که احساس مسئولیت نسبت به فرزندآوری وجود داشته باشد، خانواده ها باید به این مسئله دقت داشته باشند که فرزندآوری صرفاً یک مسئله‌ی شخصی و خانوادگی نیست بلکه در درجه‌ی اول، آنان باید اولویت توجه را برای مسئولیت اجتماعی خود قائل شوند که ان شاءالله قادر به تربیت فرزند صالح و سالم باشند. این مسائل آینده‌ی کشور را تضمین می‌کند. ما این موضوع را حدود سال 1391 مورد بررسی قرار داده‌ایم تا ببینیم برنامه‌ی توسعه‌ی اول تا شروع توسعه‌ی پنجم در مورد مسئله‌ی کاهش جمعیت، مبنای تحقیقاتی داشته است یا خیر. از همین رو، تحقیقات انجام شده را فراتحلیل کرده‌ایم تا چگونگی نتایج این تحقیقات را دریابیم و نقاط قوت و ضعف این مقالات برای ما روشن شود.

برای دیدن متن کامل این مطلب وارد شوید سپس در این قسمت کلیک نمایید

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

پیام هفته

حاکمیت قانون و ضوابط
قرآن : وَلَا تَأْخُذْكُم بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ (سوره نور، آیه 2) ترجمه: اگر به خدا و روز بازپسين ايمان داريد در [كار] دين خدا نسبت به آنها (مجرمان) دلسوزى نكنيد. حدیث: انما هم اهل الدنیا مقبلون علیها، و مهطعون الیها و قد عرفوا العدل و راوه، و سمعوه و وعده، و علموا ان الناس عندنا فی الحق فهربوا الی الاثره فبعدا لهم و سحقا. (نهج البلاغه، نامه به سهل بن حنیف استاندار مدینه) ترجمه: آنان دنیا پرستانی هستند که به آن روی آوردند و شتابان در پی آن روانند. عدالت را شناختند و دیدند و شنیدند و به خاطر سپردند و دانستند که همه مردم نزد م...

ادامه مطلب

موسسه صراط مبین

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید